Міський відділ освіти Уманської міської ради
Черкаської області
Модернізація змісту освіти у вимірах сьогодення
(Актуальний діалог)
Підготувала : Франчук Зінаїда Петрівна,
вчитель початкових класів,
спеціаліст І кв. категорії ЗОШ №14
Умань 2019
В.О. Сухомлинський писав,що однією з найважливіших особливостей творчості педагога є те, що об`єкт його праці — дитина — постійно мінлива, завжди нова, сьогодні не та, що вчора. Наша праця — формування людини — і це накладає на нас особливу,ні з чим не порівнянну відповідальність.
Ці слова особливо актуальні в наш час, коли ми втілюємо в життя програму НУШ. Кожен учитель намагається використовувати такі форми і методи навчання, що зацікавлювали б дітей навчальним матеріалом, сприяли б досягненню учнями високого рівня знань. Інтерактивні форми роботи, особистісно — орієнтований та диференційований підходи, впровадження інноваційних технологій навчання у практику допомагають зацікавити учня на уроці, розвивати його здібності.
Учити дитину думати треба якомога раніше, адже основні структури мовлення формуються до 10 — 12 років, пізніше їх формування вже не є таким ефективним. Молодший шкільний вік найбільш сприятливий для цього. Тому починати потрібно з початкової школи.
Щоб дитина добре вчилася, треба щоб вона робила це з радістю. А для цього дитині необхідне відчуття любові з боку вчителя та хороший мікроклімат в класі. Отримавши це все, школярі відкриваються для пізнання нового. І вже від учителя залежить чого навчаться діти. Адже саме він повинен правильно організувати навчальний процес,щоб утримати в дитині інтерес до навчання, щоб не допустити емоційного згасання, щоб розкрити той величезний потенціал, що закладено в кожній дитині.
Українські діти розумні, всесторонньо розвинені. Навчальні програми в Україні складніші, ніж в багатьох країнах Європи. Для чого ж тоді потрібна модернізація освіти? Відповідь очевидна.
- Українські підручники досить сухі, формалізовані, нудні для сучасних дітей, які давно вже мають доступ до новітніх методик навчання, розвиваючих комп`ютерних програм.
- Відірваність теоретичного матеріалу підручника від реального життя дітей.
- Прості малюнки, виконані у брудних кольорах, не надихають і не мотивують дітей до навчання.
- Явний брак завдань, що стимулюють мислення дитини. Навчання здебільшого зводиться до запам`ятовування, заучування. Такий підхід розвиває лише репродуктивне мислення дитини, залишаючи збоку продуктивне мислення (здатність дитини мислити творчо, самостійно).
Програма НУШ направлена на розвиток у дітей не лише репродуктивного, а й продуктивного мислення, перетворення навчання на захоплюючий процес, сповнений радості й ініціативи.
Візьмемо для прикладу підручник “Я досліджую світ”. Навчальний матеріал розміщено по тижнях, що дуже зручно. На протязі тижня діти вивчають і закріплюють дану тему.
Для прикладу візьмемо тему 3 — го тижня “Мої друзі”. Ця тема знайома дітям ще з дитячого садка. А в школі вони розвивають свої знання. В підручнику подані прекрасні ілюстрації, прості і зрозумілі дітям. Вони допомагають учням зрозуміти, де справжні друзі,а де — ні. Цікаві комікси допомагають дітям зрозуміти, як правильно вибирати друзів, як берегти дружбу. Цікаві прислів`я і мирилки вчать дітей бути добрішими, підтримувати один одного, роблять клас дружним колективом. А в кінці тижня діти з задоволенням роблять подарунки для своїх друзів.
Щоб діти більше взнавали один про одного, я на ранкових зустрічах проводжу гру “Чарівне крісло”. Діти закривають очі, я саджу одного учня на крісло, розвертаю його спинкою до дітей і пропоную їм вгадати, хто ж сидить на кріслі.
Діти задають питання:
- Хто це: хлопчик чи дівчинка?
- Якого зросту?
- Який колір очей?
- Який колір волосся?
- Красивий?
-Чи є братик чи сестричка?
_ За якою партою сидить?
- На якому ряду?
Потім відгадують, хто це. Розвертаю крісло, діти радіють що вгадали і плескають в долоні.
Така гра, на мою думку, вчить учнів бути спостережливими, більше дізнаватись про свої товаришів, бути дружніми.
Так само цікаво і захоплююче можна говорити про кожен тиждень навчання з предмету “Я досліджую світ”.
Я пропоную провести діалог з модернізації змісту освіти з
будь — якого іншого предмета. (Беруть участь усі учасники методоб`єднання).
Підсумовуючи почуте, можна стверджувати, що модернізація змісту освіти допомагає дітям краще засвоювати навчальний матеріал, який повністю відповідає віковим особливостям дитини.
У підручниках подані завдання для розвитку обох типів мислення — репродуктивного і продуктивного. Завдання прості й зрозумілі. Дитина знає, де їх можна застосувати і для чого вони потрібні.
Завдання в підручниках цікаві, веселі, добрі за змістом. Вони прищеплюють дітям любов до навчання, до школи та вчителів.
|