Середа, 15.05.2024, 10:03
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО керівників ШМО

Роль інтеграції навчально-виховного процесу у підвищенні якості засвоєння навчального матеріалу

Відділ освіти Уманської міської ради

Міський методичний кабінет

Навчально-виховний комплекс №1

«Дошкільний навчальний заклад –

загальноосвітній навчальний заклад І ступеня»

 

 

Конспект майстер-класу для членів міського методичного об’єднання керівників шкільних методичних  об’єднань на тему:

«Роль інтеграції навчально-виховного процесу у підвищенні якості засвоєння навчального матеріалу»

 

                   

                                                                                                                           Підготувала:                                          

вчитель початкових класів НВК № 1,

 спеціаліст вищої категорії, старший учитель,

Войтенко Ніна Василівнa

 

 

 

Умань-2018

 

Мета: розширення професійних знань і практичних умінь  учасників майстер-класу щодо побудови навчального процесу на засадах інтеграції.

Завдання:

  1. актуалізувати знання про суть, мету, особливості інтегрованого підходу в навчанні молодших школярів;
  2. навчити конструювати інтегрований урок (день, тиждень).

 

Обладнання: Проектор, екран, комп’ютер,

Тривалість:  хв.

Дата проведення: 25.01.2018 року.

Хід майстер-класу:

І. Вступ (актуальність проблеми)

В умовах оновлення змісту початкової освіти кожного небайдужого вчителя турбують  питання: як організувати навчальний процес, щоб у дітей було бажання вчитися? Як забезпечити якісне засвоєння  програми,  уникнувши надмірного перевантаження учнів? Як реалізувати компетентісний підхід у навчанні та основну мету Державного стандарту початкової освіти, що полягає у формуванні в учнів цілісної картини світу?

Як  свідчать  результати  аналізу  сучасної  практики,  ефективному вирішенню означених питань  сприяє конструювання навчального процесу на засадах інтеграції. І хоча , на початку навчального року, початківці отримали методичні рекомендації щодо  інтеграції  різних навчальних предметів в кожному класі, у багатьох педагогів виникають труднощі щодо впровадження їх у практику. Це і визначило актуальність проблеми майстер-класу. 

І. Повідомлення теми та  питань, що будуть розглядатися на майстер-класі

Тема майстер-класу «Роль інтеграції навчально-виховного процесу у підвищенні якості засвоєння навчального матеріалу»

Мета: розширення професійних знань і практичних умінь  учасників майстер-класу щодо побудови навчального процесу на засадах інтеграції.

Завдання:

  1. актуалізувати знання про  суть, мету, особливості    інтегрованого підходу в навчанні молодших школярів;
  2. навчити конструювати інтегрований урок (день, тиждень).

ІІІ.Теоретична частина

Пригадати зміст ключових понять  інтегрованого навчання, ми зможемо під час  міні-лекції «Інтеграція в початковій освіті: суть, мета, особливості».

Міні-лекція «Інтеграція в початковій освіті: суть, мета, особливості»

Проблема інтеграції не нова  для педагогіки.Завдання використання між предметних зв'язків у навчальному процесі в різні періоди висували Коменський Я.А., Локк Д., Гербарт І., Дистервег А., Ушинський К.Д.

Проте, міжпредметні зв’язки та інтеграція змісту – це різні дидактичні поняття. Міжпредметні зв’язки передбачають короткочасне та фрагментарнее перенесення інформації з одного предмета на інший. Як правило, вони короткотривалі в часі. Інтеграція змісту на уроці забезпечує вищий рівень узагальнення і систематизації інформації, що сприяє розумінню виучуваного матеріалу.

Поняття «інтеграція» слугує для позначення процесу чи стану відбудови через відновлення, поповнення, об'єднання в ціле раніше ізольованих частин.

Інтеграція (в навчанні) – це процес встановлення зв'язків між структурними компонентами змісту в рамках певної системи освіти з метою формування цілісного уявлення про світ, орієнтований на розвиток і саморозвиток особистості дитини.

Визначають три рівня інтеграції: внутрішньо предметна, транспредметна та  міжпредметна.Якщо внутрішньо та транс предметна інтеграція застосовується, як правило, при  розробці  навчальних курсів, підручників і посібників, то вчителі у своїй практичній роботі застосовують міжпредметну інтеграцію.

Міжпредметна інтеграція визначається  як  синтез фактів, понять, принципів двох і більше дисциплін і використовується в різних освітніх ланках, починаючи з дошкільної.

Проте, сучасні науковці М. Вашуленко, Н. Бібік, Л. Кочіна  зазначали, що «особливо актуальними є спроби інтеграції різнопредметних знань у початковій ланці освіти, оскільки молодші школярі сприймають об’єкти навколишнього світу не розчленовано, не усвідомлюючи їх істотних ознак».

Мариновська Оксана Яківна,доктор педагогічних наук, професор Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, розробила інтегральну технологію навчання в початковій освіті, яка ґрунтується на концептуальній ідеї виявлення в різних навчальних предметах однотипних елементів (проблем, сюжетів, подій, закономірностей тощо) і поєднання їх у якісно нову цілісність з метою створення загального образу світу.

Мета технології – створити оптимальні умови для розвитку та самореалізації школяра шляхом формування цілісних знань про об’єкт, що вивчається.

Формою реалізації інтегральної технології є інтегровані уроки. Автором розроблено рекомендації щодо їх побудови в початковій школі:

1.Плануючи проведення інтегрованих уроків, доцільно завчасно проаналізувати навчальні програми, зіставити матеріал різних навчальних предметів, визначити близькі за змістом теми, вибрати принципово важливу тему.

2. Учителю слід завчасно передбачити місце інтегрованого уроку в системі уроків за календарно-тематичним плануванням, узгодивши з іншими формами організації навчального процесу, зокрема, технологічними уроками (інтерактивний, особистісно орієнтований тощо).

3. Найдоцільніше проводити інтегровані уроки з метою узагальнення і систематизації знань учнів в рамках вивчення принципово важливої програмової теми (тип уроку – узагальнення і систематизації знань). Однак, як показує практика, їх вибір обумовлений метою та завданнями вчителя, тому інтеграція змісту можлива і на уроках комбінованих, засвоєння нових знань, засвоєння вмінь і навичок, застосування знань, вмінь і навичок (за класифікацією типів уроків В. Онищука).

4.  Інтеграція змісту на уроці не повинна перевищувати сорока відсотків, оскільки може відбутися зміщення домінанти у процесі вивчення конкретного навчального предмету, зокрема, якщо на уроці читання використовується надмірна кількість інформації з природознавства, то домінантою такого заняття стане природнича складова.

5. Інтегровані уроки можуть бути не тільки традиційні за формою організації і проведення, але й нетрадиційні (уроки-подорожі, уроки-казки тощо). Враховуючи вікові особливості молодших школярів, останні практикуються частіше. Тому в умовах предметно орієнтованого типу навчання, інтегровані уроки часто класифікують як нетрадиційні.

6. Оскільки, інтеграція змісту слугує засобом формування цілісних знань, то зміст смислових блоків різних предметів має бути ретельно дібраний і структурований навколо  теми уроку.

7. З власного  досвіду роботи: Спільною темою краще обирати загально пізнавальну тему, визначену на уроках природознавства, Я у світі, читання.

8.Навчальна інформація повинна бути зрозумілою та усвідомленою дітьми. Цьому сприяє постійне звернення вчителя до особистісного досвіду дітей, його узгодження з навчальними завданнями.

Запитання за змістом лекції:

  • Яка мета інтеграції? (Мета інтеграції - формування цілісних знань про об’єкт, що вивчається)
  • Що є стрижнем (основою) інтеграції? (спільна тема)
  • Скільки відсотків навчального матеріалу на уроці може бути інтегровано і чому?
  • Чому інтегровані уроки особливо доцільно проводити у початковій школі? (діти сприймають світ цілісно, отже таким має бути і спосіб формування знань про нього).

IV.Практична частина

4.1. Вправа «Порівняй».На практиці інтегральна технологія знаходить своє відображення в уроках двох видів: інтегрованого та бінарного, який є різновидом інтегрованого.Чим вони схожі і чим відрізняються, ми визначимо, порівнявши  таблиці (табл. 1, 2)

Обговорення:

- Чим схожі бінарний та інтегрований уроки?(мають спільну тему, можуть проводитися 2-ма вчителями)

- Чим відрізняються? (інтегрований урок має спільну мету, сюжет, навчальна інформація з різних дисциплін об’єднується в один змістовий блок, вчителями спільно добирається фактичний матеріал; може проводитися одним вчителем, асистент залучається  рідко. У бінарному уроці інформація з різних навчальних предметів подається окремими блоками; вчителю обов’язково допомагає другий учитель або асистент з батьків тощо).

4.2. Вправа «Розклади по-порядку».Ознайомитись зі структуроюінтегрованого уроку (за О. Мариновською) ми зможемо, виконуючи вправу «Розклади по-порядку»

 

Актуалізація опорних знань (підготовка до сприйняття; опора на особистісний досвід школярів; розкриття пізнавального інтересу, перевірка домашнього завдання тощо).

 

Цілепокладання (мотивація; повідомлення теми, мети уроку;залучення учнів до визначення очікуваних результатів).

 

Вивчення нового матеріалу (усвідомлення змісту смислових блоків, розроблених на інтегрованій основі; розкриття основних домінант уроку).

 

Закріплення (закріплення нових знань і способів дій; цілереалізація(з’ясовується ступінь досягнення мети уроку); контрольно-оцінювальна діяльність; залучення учнів до проектування наступного уроку).

 

Запитання:

1. Скільки етапів має інтегрований урок?

2. Назвіть їх.

3. Чим він відрізняється від традиційного? (Етап вивчення нового матеріалу передбачає інформацію, розроблену на  інтегрованій основі).

4.3. Планування інтегрованого освітнього процесу (уроку, дня, тижня)

Формами інтеграції можуть бути не лише інтегровані уроки, а й  інтегрований курс,  інтегрований день, інтегрований тиждень. При їх побудові я використовую такий алгоритм:

1. Вибір теми інтегрованого уроку (дня, тижня).

2. Визначення   змістового блоку.

3. Вибір предметів, що можна інтегрувати.

4. Створення єдиного сюжету, «сюжетної лінії».

5. Розробка інтегрованих завдань.

6. Підбір форм і методів реалізації мети і завдань уроку (інших форм роботи). 

4.3.1. Презентація досвіду роботи з інтелект-мапою

Я планую інтегрований тиждень (день, урок)  на основі технології інтелект-мап (за Н. Гавриш), де в центрі – тема тижня (уроку, дня), наступне поле – зміст навчання, який можна інтегрувати, і останнє поле – форми і методи навчання, за допомогою яких реалізується даний зміст. (Показ роботи з інтелект-мапою)

4.3.2. Самостійна робота учасників майстер-класу

А тепер пропоную вам повправлятися у побудові інтегрованого тижня. (додаток 1) Робота в групах (кожна група отримує тему для  створення концептуальної карти до інтегрованого тижня та змістового наповнення інтегрованого тижня).

Висновок:

Отже, інтегроване навчання, за правильної його організації,   може  більшою мірою, ніж традиційне предметне навчання, сприяти підвищенню якості засвоєння навчального матеріалу, розвитку широко ерудованої людини, що володіє цілісним світоглядом, здатністю самостійно систематизувати наявні в нього знання і нетрадиційно підходити до вирішення різних проблем.

З іншого боку, інтегрований підхід в освіті  спонукає педагогів  шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання. Це велика область (можливість),  для прояву творчих здібностей  тих  вчителів, які хочутьпрацювати, розуміють сьогоднішніх дітей, їхні запити й інтереси, люблять їх та  віддають  їм себе.

Презентація



Джерело: http://docme.ru/d7i0
Категорія: МО керівників ШМО | Додав: IpiHa (01.02.2018) | Автор: Войтенко Ніна Василівна
Переглядів: 1081 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту