Середа, 15.05.2024, 17:32
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО керівників ШМО

Роль тренінгових технологій у розвитку педагогічної майстерності учителя початкових класів

Данилишина Т.М., керівник ШМО

вчителів початкових класів НВК № 6

Роль тренінгових технологій у розвитку педагогічної майстерності учителя початкових класів

Тенденції розвитку освіти в Україні зумовили необхідність упровадження інноваційних процесів в освітньому середовищі, заміну шаблонних освітніх моделей новими, нестандартними, творчими, прогресивними, дієвими та адаптованими до сьогодення.

Важливу роль у забезпеченні реформування освіти відіграє модернізація навчально-методичної роботи,  що полягає  у стимулюванні  професійного зростання педагогічних працівників, підвищенні їх педагогічної майстерності, пошуку нових ефективних форм та методів навчання.

Слайд 2. Учителю, який прагне до особистісного зростання, самовдосконалення, не обійтися без тренінгових занять, які можуть стати програмою розвитку ефективних навичок ключових компетенцій.

От сьогодні ми з Вами поговоримо що таке  тренінги, їх мета, про атрибути тренінгів, про методи і структуру тренінгів,  роль тренінгів  у розвитку педагогічної майстерності вчителів.

Слайд 3. Зараз в групах ви опрацюєте матеріал, що стосується тренінгів і ми разом їх обговоримо.

Завдання для груп

І група

Слово "тренінг" походить від англійського "to train", що означає "навчати, тренувати, дресирувати"

Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і тренером.

Тренінг - це одночасно:

  • захоплюючий процес навчання;
  • цікаве спілкування;
  • ефективна форма набуття знань;
  • інструмент для формування умінь і навичок;
  • форма розширення та набуття досвіду.

Під час тренінгу створюється неформальне, невимушене спілкування, яке відкриває перед групою безліч варіантів розвитку та розв'язання проблеми, заради якої вона зібралася.

Тренінг і традиційні форми навчання мають суттєві відмінності. Традиційне навчання більш орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю суттю є формою передачі інформації та засвоєння знань. Натомість тренінг, перш за все, орієнтований на запитання та пошук. На відміну від традиційних тренінгові форми навчання повністю охоплюють весь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, до взаємодії тощо.

Звичайно, традиційна форма передачі знань не є сама по собі чимось негативним, проте у світі швидких змін і безперервного старіння знань традиційна форма навчання має звужені рамки застосування.

Питання:

  • Що таке тренінг? (Слайд 4, 5, 6)
  • Які відмінності між тренінгом і традиційними методами навчання? (Слайд 7)

ІІ група

У процесі організації тренінгових занять реалізовуються основні завдання розвитку професійної компетентності вчителя:

  • формування позитивних взаємовідносин з колегами, учнями, батьками;
  • управління власним емоційним станом;
  • формування навичок психолого-педагогічного спілкування;
  • здобуття знань з предмету, педагогіки, методики, психології;
  • мотивація до самоосвіти.

Так само, як і будь-яке навчальне заняття, тренінг має певну мету. Нею можуть бути:

  • інформування та набуття учасниками тренінгу нових професійних навичок та умінь;
  • опанування нових технологій у професійній сфері;
  • зменшення чогось небажаного (проявів поведінки, стилю неефективного спілкування, особливостей реагування тощо);
  • зміна погляду на проблему;
  • зміна погляду на процес навчання, аби зрозуміти, що він може давати наснагу та задоволення;
  • підвищення здатності учасників до позитивного ставлення до себе та життя;
  • пошук ефективних шляхів розв'язання поставлених проблем завдяки об'єднанню в тренінговій роботі різних спеціалістів, представників різних відомств, які впливають на розв'язання цих проблем;
  • активізація громадськості щодо розв'язання актуальних проблем.

 

Питання:

  • Мета тренінгів (Слайд 8, 9)

          ІІІ група

Тренінг має свої «атрибути». До них належать: тренінгова група; тренінгове коло; спеціально обладнане приміщення та приладдя для тренінгу (фліпчарт, маркери тощо); тренер; правила групи;  атмосфера взаємодії та спілкування; інтерактивні методи навчання; структура тренінгового заняття; оцінювання ефективності тренінгу.

Тренінгова група - це спеціально створена група, учасники якої за сприяння ведучого (тренера) включаються в інтенсивне спілкування, спрямоване на досягнення визначеної мети та вирішення поставлених завдань. Тренінгова група зазвичай включає 15-20 осіб. Така кількість людей дозволяє оптимально використати час та ефективно навчати людей.

Робочі місця для учасників у приміщенні можуть бути розташовані по-різному, але доцільно уникати «аудиторного» та «шкільного» стилів. Добре, коли стільці для учасників розташовуються колом або  півколом - це сприяє створенню неформальної атмосфери, забезпечує можливість кожному бачити всіх учасників тренінгу, підкреслює рівнозначність позицій усіх учасників.

Головне, що забезпечує сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі, - це правила, яких має дотримуватися кожний учасник. Основні з них: цінування часу; увічливість; позитивність; розмова від свого імені; добровільна активність; конфіденційність; «стоп»; «піднята рука»; зворотний зв'язок тощо.

Тренінг проводить тренер (ведучий), котрий спілкується з учасниками «на рівних», є таким самим учасником тренінгової групи, як  і всі інші учасники. Але одночасно він є й каталізатором усіх процесів, що відбуваються в групі на шляху до досягнення визначеної мети тренінгу (для цього він повинен розуміти настрій кожного учасника).

Питання:

  • Головні атрибути тренінгових занять. (Слайд 10)
  • Що забезпечує сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі?

(Слайд 11)

І група

У тренінгу широко використовуються методи, спрямовані на стимуляцію взаємодії учасників. Усі вони об'єднуються під назвою «інтерактивні техніки» і забезпечують взаємодію та власну активність учасників під час динамічного навчального процесу.

інтер (лат. inter) - префікс, що означає перебування поміж чимось, кимось;

актив (лат. actus) - приводжу в рух;

          інтерактивний - рух, що відбувається між об'єктами:

зовнішніми - між окремими людьми,

внутрішніми - рух, активність, яка відбувається в самій людині і яка призводить до змін її поглядів, думок, поведінки тощо.

Проведення тренінгу відбувається за певною структурою. Типова структура, мета та завдання тренінгу разом слугують основою для складання плану його проведення. Такий план може мати різні форми - таблиця, перелік послідовних дій, схема тощо.

У структурі тренінгових занять виділяють три основні частини:

  • вступна (актуальність теми та мотивація учасників до роботи, знайомство, очікування)
  • основна (вивчення  проблеми, набуття та удосконалення практичних навичок, інтерактивні вправи)
  • заключна (підведення підсумків, рефлексія)

 

Питання:

  • Які техніки використовуються при проведенні тренінгів? (Слайд 12)
  • Структура тренінгових занять. (Слайд13)

 

А тепер переходимо до тренінгу.

                    Тренінг

Ключовою проблемою є розвиток педагогічної майстерності учителя. У розвитку педагогічної майстерності вчителя може допомогти технологія колективних творчих справ, яку взято за основу тренінгового заняття. Тренінг  має на меті спонукати педагогів до розуміння необхідності постійної самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення; розвиток упевненості в правильному виборі професії, у необхідності спілкування; стимулювання творчої праці; підвищення професійного рівня; активізацію творчого потенціалу.

І. Мотивація. Перша вправа «Настрій»

«Настрій». (Слайд 14)

  • Виберіть з вази квітку, з’їжте цукерку і прочитайте побажання.

Ця вправа допоможе налаштувати учасників на позитив, створити в учасників певний приємний настрій.

ІІ. Вступ.

Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.

  • Для нашої роботи потрібно визначити мету заняття, тобто чітко окреслити очікуваний результат.

 Мета нашого заняття – вчитися діяти та спілкуватися в колективі, підвищувати свій професійний рівень, знаходити вихід із будь-якої ситуації, розвивати свій творчий потенціал.

«Правила роботи» (Слайд 15)

Мета: підготувати учасників до колективної роботи.

- Щоб наша робота була ефективною і результативною, ми мусимо прийняти правила. Правила вкрай необхідні для створення такої атмосфери, щоб кожен учасник: міг відверто висловлюватися і виражати свої почуття й погляди; не боявся стати об’єктом глузувань і критики; був упевнений у тому, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи; отримував інформацію сам і не заважав отримувати її іншим учасникам.

- Що б запропонували Ви?   Відповіді:

 бути позитивними;

говорити по черзі;

бути активними;

слухати й чути кожного;

толерантно ставитися один до одного;

діяти за принципом «тут і зараз».

- Чи згодні Ви та чи приймаєте ці правила?

ІІІ. Тренінгові вправи

1.  «Знайомство» (Слайд 15)

Мета: сформувати емоційно - сприятливий клімат у групі

Вправа «Нас з Вами об’єднує…»

Ведучий: Для розминки виконаємо таку вправу. Один з учасників передає квітку іншому зі словами: «На мою думку, нас з вами об'єднує...». Далі він називає якусь якість чи особливість стать, вік та зовнішню ознаку: колір волосся, очей тощо. Той, хто отримує квітку, каже: «Я згоден», якщо він згоден, або: «Я подумаю», якщо не згоден, і продовжує виконувати вправу далі, передаючи квітку комусь іншому. Щоразу квітка потрапляє до нового учасника. Вправа триває доти, доки квітку не отримає кожен.

  1. Вправа «Очікування» (Слайд 16)

Мета: підготувати учасників до роботи за темою.

 

Роздаються невеликі аркуші липкого паперу – «листочки». Напишіть, що саме Ви очікуєте від тренінгу. Кожен репрезентує свої записи та прикріплює на плакаті –«Дереві педагогічної майстерності».

  1. Мозковий штурм «Сучасний вчитель» (Слайд 17)

Мета: активізувати кмітливість, винахідливість, творчі здібності.

Робота в групах

У кожного з нас різні погляди на нашу професію, але всі вони спрямовані на те, що сучасному вчителю мають бути притаманні певні риси й якості, що забезпечать високий рівень педагогічної майстерності. Назвіть основні риси, які ви вважаєте необхідні для сучасного учителя.

  • Презентація робіт.

 

(Слайд 18).  Інформаційний блок.   Педагогічна ситуація — складова частина педагогічного процесу, педагогічна реалія, через яку педагог управляє педагогічним процесом. Значення педагогічних ситуацій є величезним. Вони концентрують у собі всі переваги й недоліки педагогічного процесу й педагогічної системи взагалі. Вони відіграють значну роль у формуванні досвіду педагогічної діяльності.

Сутність будь-якої педагогічної ситуації полягає в наявності в ній протиріч, їх розвитку й розв’язання. Тому будь-яка ситуація по суті є проблемною. Педагогічна ситуація завжди конкретна, може попередньо проектуватися або виникати стихійно під час проведення заняття, іспиту, екскурсії.

 

  1. Вправа «Педагогічна майстерність» (Слайд 18)

Мета: продовжити формувати/розвивати уявлення/вміння працювати в команді; розвивати навички творчості.

Розв’язання педагогічних ситуацій

Кожній групі пропонується педагогічна ситуація для обговорення і прийняття рішення.

 

Ситуація 1

Учитель дає учневі завдання, а той не хоче його виконувати і при цьому заявляє: «Я не хочу це робити!» Якою повинна бути реакція вчителя?

 

Ситуація 2

Учень розчарований своїми успіхами у навчанні, сумнівається у своїх здібностях і в тому, що йому колись, вдасться добре зрозуміти і засвоїти матеріал, він каже вчителеві: «Як ви вважаєте, чи вдасться мені колись навчатися на відмінно і не відставати від інших у класі?» Що на це має відповісти вчитель?

 

Ситуація 3.

Учень говорить учителеві: «Я знову забув принести зошит (виконати домашнє завдання)». Як на це реагувати вчителеві?

 

Ситуація 4

Учень, явно демонструючи своє погане ставлення до когось із товаришів по класу, каже: «Я не хочу працювати (сидіти) разом з ними». Як на це має реагувати вчитель?

 

Проаналізуйте та репрезентуйте ситуацію

Педагогічна ситуація №1

Якщо дитина живе у стресі, вона … .

Педагогічна ситуація №2

Якщо дитина зростає в атмосфері критики, вона … .

Педагогічна ситуація №3

Якщо дитина почувається безпечно, вона … .

Педагогічна ситуація №4.

Якщо дитина росте в атмосфері довіри, вона … .

Висновок: Як Ви бачите, ми досягли значних успіхів у розв’язанні

зазначених ситуацій. Я думаю, що, залишаючись сам на сам із такими проблемами, ми б довго міркували, думали, сумнівались...

Але ми працювали колективно, творчо і вирішили ситуацію впродовж 5 хвилин. Такою потужною є сила колективної  творчої праці.

 

 Руханка   (Слайд 19)

 Гра «Збери фразу»

Мета: активізувати групу.

Матеріал: папірці з написаним текстом – відомі фрази і вислови. Вислови поділити на дві частинки і записати на різних папірцях. Кожний з учасників витягує наосліп картку.

Завдання: знайти другу половинку фрази і прочитати її.

 

  1. Вправа «Портфель вчителя на кожний урок» (Слайд 20)

 

 Мета: визначити передумови ефективного уроку, його компоненти, складові, фактори.

-         На листку запишіть складові, фактори ефективного проведення уроку.

 

(Наявність методичної літератури, наочності, попередня підготовка вчителя, творчий потенціал вчителя, багаж знань дітей, використання інтерактивних методів і форм роботи, мікроклімат, використання комп’ютерних технологій, різних джерел отримання інформації )

 

  1. Вправа « Кошик ідей» (Слайд 21)

 

Мета: актуалізувати знання про інноваційні форми навчання, які стимулюють творчий підхід педагогів до роботи в школі; формувати в учасників уміння працювати в команді.

 

- Сьогодні зібралися не просто вчителі, а педагоги для яких важливо оволодівати новими знаннями та уміннями сучасних нетрадиційних форм і методів організації навчально-виховної роботи, що значною мірою сприятиме розвитку творчого пошуку, згуртування учнів та їхньої активізації в шкільному житті.

 

Інструкція: групи мають написати способи підвищення майстерності.

 

І. Підсумки

  1. Вправа «Поле вражень» (Слайд 22)

 Учасники висловлюють свої враження від заходу, коротко записують їх на картках. Результативні, позитивні враження (сподобалося, задоволений, цікаво, пізнала нове, змістовно тощо) пропонується записати на картках у вигляді плодів яблук (як символ того, що робота на занятті була плідною, ефективною), негативні враження ( розчарований, не сподобалося, не цікаво, пригнічений тощо) зазначаються на картках у вигляді опалого листя. Картки з враженнями закріплюються на дереві знань.

 

2. Рефлексія «Ліцензія на щастя» (Слайд 23)

А закінчити наш тренінг хочу притчею.

Бог зліпив людину з глини, і залишився в нього невикористаний шматок. «Що ще зліпити тобі?», - запитав Бог.

«Зліпи мені щастя», - попросив чоловік.

Нічого не відповів Бог, і тільки поклав людині в долоню шматок глини, що залишився.

          Нескладно зрозуміти суть цієї притчі – все в наших руках.

Пропоную Вам  написати на виданих Ліцензіях  на  щастя своє ім’я і поставити дату.  І памятайте: наше щастя залежить лише від нас.

 

ЛІЦЕНЗІЯ НА ЩАСТЯ

_______________________________________________________

                        прізвище, ім’я, по батькові

має право на щастя. Але пам’ятайте: «Усе у ваших руках!» Лише від вас залежить, чи буде ваша взаємодія з іншими людьми живою, яскравою та плідною.

                                   _________________

                                           Дата 

            

Ось на такій позитивній ноті мені хочеться  закінчити наш тренінг.

 

Категорія: МО керівників ШМО | Додав: IpiHa (14.02.2019) | Автор: Данилишина Т.М.
Переглядів: 639 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту