Середа, 15.05.2024, 03:27
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО вчителів 2-х класів

Модернізація змісту освіти у вимірі сьогодення. Дослідження можливостей дистанційного навчання школярів

«Модернізація змісту освіти у вимірі сьогодення.

Дослідження можливостей дистанційного навчання школярів»

 

 

 

Підготувала

Смірнова І.А.,

вчитель початкових класів

Уманської загальноосвітньої школи

І – ІІІ ступенів №5

 ім.В. І. Чуйкова

Уманської міської ради

Черкаської області

 

 

 

Людство постійно збагачує теорію та практику навчання. Стратегія розвитку школи обумовлюється потребами суспільства, освітньої інфраструктури та реальними можливостями школи.

Загальновизнано, що школа - це модель суспільства. Саме від якості шкільного навчання й виховання залежить збагачення культурних національних цінностей як держави в цілому, так і певних її регіонів. Розвиток науки та техніки, стрімкий ріст усіх сфер суспільного виробництва вимагає від сучасної освіти постійного оновлення змісту, структури стилю управління, методів і форм навчання. Сучасне замовлення суспільства полягає в тому, щоб створити такі умови навчання, за яких би кожний учень успішно навчався, розвивав свій інтелект, був готовий до творчої самореалізації; щоб створити умови для формування національної самосвідомості, активної життєвої позиції громадянина-патріота, який може стати активним учасником процесу утвердження незалежної України.

Сьогодні  у кругах спеціалістів, зв'язаних з освітою, переважають розмови про модернізацію, а не реформування освіти. І це, на мою думку, вірно - і у буденному сенсі, і по суті. У буденному сенсі тому, що суспільство, яке сповна відчуло гіркоту реформ останніх років, досить негативно сприймає саме слово «реформа». По суті, тому, що в освіті потрібна саме модернізація, а не реформа. 

Модернізація  розуміється як процес змін та вдосконалень навчального процесу на всіх його ступенях, які відповідають сучасним вимогам освіти. Реформування переналаштування, перетворення, зміни, перебудови певної сторони навчального процесу, які не знищують основ існуючої системи (структури) освіти.

     Отже, основна відмінність полягає у якості процесів перебудов освітніх процесів: модернізація передбачає зміни відповідно до освітніх перспектив освіти, тоді як реформування – доповнення традиційної системи навчання предмету новими методичними підходами. Іншими словами, модернізація орієнтує на організацію освіти з новою парадигмою, неперервність розвитку учнів.

      Модернізація освіти — це передусім комплексне, всебічне оновлення всіх ланок освітньої системи та всіх сфер освітньої діяльності відповідно до вимог сучасного життя за умов збереження та примноження кращих традицій вітчизняної та зарубіжної освіти.

 Центральна задача модернізації освіти - забезпечення її сучасної якості, побудова ефективної освітньої системи з дієвою економікою та управлінням, яка відповідає запитам сучасного життя та потребам розвитку країни, повернутої обличчям, а не спиною до інтересів особистості, суспільства, держави.

Мета модернізації:

  • формувати в молодого покоління інноваційного типу мислення, інноваційного типу культури ,готовності до інноваційного типу дій;
  • забезпечення рівного доступу для
    кожного до якісної освіти ;
  • підготовка компетентної , життєздатної ,
    конкурентноспроможної особистості .

Напрямки модернізації освіти:

  • якість та доступність освіти;
  •  демократизація освіти;
  • гуманізація та гуманітаризація освіти;
  • пріоритети здоров’я;
  • підтримка української мови;
  • стратегія мовного прориву;
  • подолання духовно – моральної кризи;
  • формування національної свідомост ;
  • соціальний захист усіх учасників навчально – виховного процесу ;
    розвиток системи неперервної освіти, навчання протягом життя;
  • інтеграція освіти і науки;
  • створення ринку освітніх послуг та його науково – методичне забезпечення;
  • інтеграція сучасної освіти до європейського та світового освітнього простору.

Система нашої освіти все ще суттєво відстає від сучасних вимог і тому потребує глибокої модернізації. На даний момент, коли ситуація у країні втратила певну стабільність, модернізація, не тільки у питаннях освіти,  стає можливою, а головне необхідною. Насьогодні модернізація української освіти має, по суті, три сенси, три виміри:

•1.     У історичному плані вона представляє собою логічне, закономірне завершення освітніх реформ останніх років. У силу багатьох причин не вдалося провести комплексне, усестороннє оновлення освіти. Потрібно ще створити багато нормативно-правових та організаційно-економічних механізмів, щоб у повній мірі реалізувати процес модернізації.

•2.      У плані реконструкції, відновлення освітянської гілки модернізації потрібно подолати наслідки загальносистемної соціально-економічної кризи, яка може поставити цю галузь на грань виживання, а педагогічний корпус - за межу бідності. Тут постають величезні завдання по оздоровленню та розвитку сфери освіти, які потребують напружених зусиль держави, суспільства та самої системи освіти, інтенсивної та динамічної мобілізації її зовнішніх та внутрішніх ресурсів. 

•3.     Не менш складні завдання модернізації у плані власне оновлення освіти, подолання все більш зростаючого її відставання від потреб розвитку країни. У цьому плані завдання модернізації освіти набувають максимальної загальнонаціональної значущості. Тому що ми проходимо перехрестя, де визначається, чи буде освіта стимулом стагнації суспільства чи фактором його економічного зростання та благоустрою, фактором конкурентоздатності та національної безпеки країни.

Така постановка питання може здатися занадто жорсткою: адже ми звикли до думки, що у нас "найкраща у світі освіта". Але, нажаль, навіть "найкраще" має здатність старіти. Таким є закон життя. І тут саме варто згадати відоме Керролівське правило: "Якщо хочеш залишатися на місці - потрібно бігти зі всіх ніг; якщо хочеш просуватися вперед - потрібно бігти у два рази швидше."

Маючи на увазі другий та третій виміри модернізації освіти, потрібно констатувати, що її технологічні задачі сьогодні багатократно ускладнюються у порівнянні з минулими роками.

На думку сучасних педагогів, саме набуття життєво важливих компетентностей може дати людині змогу орієнтуватися в нашому динамічному суспільстві, сприяє формуванню в особистості здатності швидко реагувати на запити часу. Тому, головне завдання сучасної системи освіти – створення умов для впровадження компетентнісного підходу.

Досягнення нової якості освіти - першочергове завдання модернізації. Дане завдання постає у двох планах.

  • У загальнодержавному плані нова якість освіти - це її відповідність сучасним життєвим потребам розвитку країни.
  • У педагогічному плані - це орієнтація освіти не тільки на засвоєння учнями певної кількості знань, але й на розвиток їх особистості, їх пізнавальних та накопичувальних здібностей.

Загальноосвітня школа повинна формувати нову систему універсальних знань, умінь, навичок, а також досвід самостійної діяльності та персональної відповідальності учня, тобто сучасні ключові компетенції, що й визначають сучасну якість змісту загальної освіти.

Впровадження інноваційних технологій стало важливою умовою модернізації змісту освіти. Інноваційні педагогічні технології як процес - це цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від визначення його мети до очікуваних результатів.

Інноваційна діяльність учителя стає на сьогоднішній день основним напрямом реалізації модернізаційних реформ в освіті і одним із суттєвих напрямів переходу до моделі інноваційного розвитку України в цілому. Характерні для сучасного етапу розвитку освіти поняття «модернізація» та «інноваційность» взаємопов’язані і взаємозалежні. Для того, щоб відбулася модернізація змісту освіти, необхідне впровадження інновацій, які б осучаснили її, наблизили до вимог суспільства. Тобто інновації є вимогою модернізації. В свою чергу, інноваційні технології, які застосовуються в загальноосвітній школі виникають і розвиваються за умови необхідності модернізації змісту шкільної освіти. Активне використання інноваційних технологій у початковій школі підвищує ефективність навчання й виховання, формує та розвиває інтелектуальну, творчу, компетентну особистість, здатну навчатися протягом життя.

НУШ

Концепції НУШ

Головна мета – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті.

Державна наукова установа “Інститут модернізації змісту освіти”  утворено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року № 687 «Про утворення Інституту модернізації змісту освіти та Інституту освітньої аналітики» на базі державної наукової установи «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» з віднесенням його до сфери управління Міністерства освіти і науки України (далі – МОН).

Інститут є державною  установою.

Концепція реформування загальної середньої освіти в Україні передбачає впровадження Національної освітньої електронної платформи. Сучасні технології в школі мотивуватимуть дітей до навчання і формуватимуть практичні навички та компетенції. В рамках реформи «Нова українська школа» створена  національна освітня платформа, що забезпечить вільний доступу до е-підручників всіх учасників освітнього процесу, зробить  освіту більш якісною та доступною для учнів та вчителів із сільських територій.

З метою впровадження і роботи платформи, фахівцями Міністерства освіти і науки України, Інституту модернізації змісту освіти та Офісу ефективного регулювання розроблено «Положення про Національну освітню електронну платформу» (наказ МОН від 22.05.2018 №523 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 червня 2018 р. за № 702/32154).

Національна освітня електронна платформа має стати рушієм суттєвих змін в освітньому процесі та започаткувати ринок виробництва електронних освітніх продуктів і сервісів, сприятиме формуванню цифрової компетентності учасників освітнього процесу в Україні.

STEM-освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять.

STEM (S - science, T - technology – Е-engineering – М-mathematics). Акронім STEM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничонауковий компонент + інноваційні технології. Технології використовують навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін.

Комплексна, глибока модернізація освіти - імператив освітньої політики України на сучасному етапі, її головний стратегічний напрямок.

В умовах сучасного розвитку людства, невід’ємною частиною життя якого є новітні інформаційно-комп’ютерні технології, не використовувати усіх досягнень техніки та науки, на мою думку, не можна. Сучасна система освіти має базуватися саме на рівні розвитку особистості, на тому, що сьогодні є зручним та звичним для суспільства. Під час навчання сьогодні має формуватися особистість з інноваційним типом мислення, здатна до постійного самовдосконалення і миттєвої та успішної реакції на постійні, стрімкі зміни, які відбуваються у світі. Держава, в свою чергу, має робити все для того, щоб забезпечити усім громадянам України доступ до якісної освіти, в тому числі за допомогою використання новітніх технологій. Тому потрібно активно впроваджувати інформаційно-комп’ютерні технології, Інтернет-ресурси у навчально-виховний процес. Варто буквально «йти в ногу» з часом та організовувати навчально-виховний процес за допомогою таких засобів, які зручні та цікаві учням.

При цьому втілення нових інформаційних технологій, наприклад, в шкільну практику вимагає від керівників шкіл не тільки знання можливостей комп'ютерних засобів і потенційних можливостей програмного забезпечення, але й можливих наслідків їх впливу на людський організм, знання питань безпеки під час роботи з інформаційною технікою, технічних засобів, які мають якийсь ризик радіаційної небезпеки. Але на сьогодні Інтернет як засіб модернізації системи освіти вже готовий до використання. Необхідно лише приділити більше уваги використанню потенціалу цього ресурсу інформації та працювати над його вдосконаленням.

На період пандемії - карантину в навчальних закладах повинно бути забезпечено виконання освітніх програм, зокрема шляхом організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання та змішаного навчання. Міністерство освіти і науки України надіслало до регіонів лист-роз’яснення щодо застосування нового Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (затверджене наказом МОН  від 08 вересня 2020 року № 1115), яке набуло чинності 16 жовтня 2020 року. 

МОН з Мінцифри запустили платформу для дистанційного та змішаного навчання «Всеукраїнська школа онлайн».

Віртуальна школа «Ранок»

Відеоуроки на різних сайтах, Фейсбуці

Технології дистанційного навчання можуть використовуватися під час організації та проведення самостійної роботи; навчальних занять. Проведення уроків зі здобувачами освіти дистанційно в синхронному /взаємодія між суб`єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання: чат, аудіо-, відеоконференції, соціальні мережі тощо/ або асинхронному /взаємодія між суб`єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо/ режимі. До інших видів навчальних занять при здійсненні освітнього процесу можуть відноситись ділові ігри, виконання проєктів у групах тощо дистанційно у синхронному або асинхронному режимі, що визначається робочою навчальною програмою навчальної дисципліни. Отримання навчальних матеріалів, спілкування між суб`єктами дистанційного навчання під час навчальних занять, що проводяться дистанційно, може забезпечуватися передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації в синхронному або асинхронному режимі.

 Технологія дистанційного навчання

Європейський навчальний фонд (ETF) на платформі Open Space опублікував 10 порад щодо дистанційного навчання для вчителів:

  1. Приймайте етапи розвитку дистанційного навчання. Обмін досвідом між колегами сприятиме покращенню якості надання освітніх послуг.  Технології дистанційного навчання повинні вдосконалювати ваші професійні навички, а не змінювати. 
  2. Слідкуйте за результатами навчання, ставлення своїх учнів до такого навчання та своїм добробутом. Не намагайтеся давати більше інформації для учнів – краще менше, але з користю. 
  3. Використовуйте різні методи та прийоми під час дистанційного навчання. Для досягнення відмінного результату можна поєднувати стандартні методи із цифровими технологіями. Це надасть вашим урокам різноманітності, але водночас не забувайте про почуття міри.
  4. Плануйте свій час. Найважливіше, при будь-якій формі навчання, спілкування з учнями. Відеочати з учнями мають стати нормою.
  5. Розподіляйте великі завдання на етапи з чіткими часовими рамками. Так  учням легше й зрозуміліше опрацьовувати матеріал.  
  6. Мотивуйте себе та своїх учнів. Оцінюйте, вдосконалюйте кожен урок та насолоджуйтесь досягнутим успіхом. Будьте взірцем для наслідування та будьте в мережі в зазначений час. Не порівнюйте результати під час дистанційного навчання з тими, що прогнозували отримати в класі.
  7. Навчайтеся вчитися. Показуйте своїм учням, що ви готові до змін і вмієте використовувати в освітньому процесі сучасні технології. 
  8. Довіряйте керівництву та своїм співробітникам. Ваші досягнення будуть оцінені так само, як під час звичайних уроків.
  9. Отримуйте зворотній зв’язок від колег та учнів. Відгуки від учнів, батьків та колег покращують якість уроків та збільшують зацікавленість до них.
  10. Насолоджуйтеся своєю професією. Ваша діяльність важлива для суспільства та країни. Ви впливаєте на розвиток та становлення майбутнього. 

Українська нація вважається однією з найосвіченіших. І ми маємо зробити все для того, щоб не просто залишатися такими, а й ставати кращими. Отже,модернізація системи освіти, а саме її першочергове фінансування, активне запровадження в освітню систему новітніх інформаційно-комп’ютерних технологій, інтеграція системи освіти до європейського освітнього простору –закономірні умови розвитку української держави та нації, які зумовлені глобальним характером сучасної освіти в умовах становлення інформаційного суспільства та стрімкого підвищення вимог до якості освіти. Але при всьому варто орієнтуватися на особистість та її всебічний розвиток у ході навчально-виховного процесу. Необхідно сприймати модернізацію системи освіти та її безпосередній зв'язок ізсучасними потребами та вимогами суспільства як необхідність, яка вимагає запровадження особливої політики, підтримки держави та громадськості, використання усіх можливих досягнень людства у сферах науки та технологій, експериментів та особливої уваги.

Модернізація освіти – це перехід від авторитарної педагогіки до педагогіки толерантності, завдяки якій навчання і виховання здійснювалося б з урахуванням природних здібностей і психологічних особливостей кожної особистості.

Список використаних джерел:

https://imzo.gov.ua

http://intkonf.org/katerinchuk-ov-modernizatsiya-sistemi-osviti/

https://core.ac.uk/download/pdf/42970578.pdf

http://eprints.zu.edu.ua/13051/1/8.pdf

https://core.ac.uk/download/pdf/83099929.pdf

https://mon.gov.ua/ua/news/tehnologiyi-distancijnogo-navchannya-dlya-vdoskonalennya-profesijnih-navichok-opublikovano-poradi-dlya-vchiteliv

Презентація

Категорія: МО вчителів 2-х класів | Додав: IpiHa (22.05.2021) | Автор: Смірнова Ірина Анатоліївна
Переглядів: 1240 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту