П`ятниця, 29.03.2024, 14:55
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО вчителів 3-х класів

Використання ІКТ на уроках математики – необхідна умова формування предметної математичної компетентності

Уманський міський відділ освіти

Уманської міської ради Черкаської області

 

Використання ІКТ на уроках математики –

 необхідна умова формування предметної математичної компетентності

 

 

Підготувала:

вчитель початкових класів

Уманського НВК №1

В.В.Муляревич

 

Умань

2015

ЗА

Стрімкий розвиток інформаційних і комунікативних технологій є одним з факторів, що визначає вектор розвитку світового співтовариства XXI століття. Цивілізація неухильно рухається до побудови інформаційного суспільства, де вирішальну роль грають інформація й наукові знання.

Сучасне інформаційне суспільство ставить перед всіма типами навчальних закладів і насамперед перед школою завдання підготовки випускників, здатних:

  • гнучко адаптуватися в мінливих життєвих ситуаціях,
  • самостійно критично мислити;
  • грамотно працювати з інформацією;
  • бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах;
  • самостійно працювати над розвитком власної моральності, інтелекту, культурного рівня.

Застосування комп'ютерної техніки робить традиційні уроки математики яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. Комп'ютер дозволяє підсилити мотивацію навчання шляхом активного діалогу учня з комп'ютером, розмаїтістю й барвистістю інформації (текст + звук + колір + анімація), шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку), використовуючи ігрову форму спілкування людини з машиною й, що важливо, витримкою, спокоєм і «дружністю» машини стосовно учня.

Більшість школярів мають вдома комп’ютер, але використовують його в основному як цікаву іграшку. То ж надзвичайно корисно привчати учнів використовувати  комп’ютер як розумного помічника у навчанні під час формування нових знань, пошуку потрібної інформації, використання ресурсів Інтернету, прикладного застосування вивченого матеріалу, комп'ютерного тестування, роботи з різними програмами (прикладними чи із пакету Microsoft Office: MS Word, MS Excel, Paint, MS Power Point, …) тощо. При цьому в учнів формуються конкретні практичні вміння й навички, розвиваються інформаційно-комунікаційні компетентності.

Використання ІКТ у навчальному процесі має на меті підвищення якості освіти - однієї з насущних проблем для сучасного суспільства.

Застосування ІКТ дозволяє в значній мірі просунутися в досягненні зазначеної мети, бо базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частина побаченого, 1/2 частина побаченого й почутого матеріалу.

Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:

  • зробити навчання цікавим, з одного боку, за рахунок новизни й незвичайності такої форми роботи для учнів, а з іншої, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів; (Активізація пізнавальної діяльності учнів)
  • ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більше зрозумілим і доступним для учнів; (Візуалізація навчального матеріалу)
  • індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, за рахунок занурення й засвоєння навчального матеріалу в індивідуальному темпі, самостійно, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції й формує позитивні навчальні мотиви; (Індивідуалізація процесу навчання )
  • здійснювати моніторингові відстеження якості засвоєння учнями навчального матеріалу з метою своєчасного коригування процесу вивчення певної теми; (Здійснювати моніторингові відстеження процесу вивчення певної теми)
  • створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання, тому що комп'ютер дозволяє фіксувати результати (у т.ч. без виставляння оцінки), коректно реагує на помилки; самостійно аналізувати й виправляти допущені помилки, коректувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв'язку, у результаті чого вдосконалюються навички; (Комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання, самоконтроль)
  • здійснювати самостійну учбово-дослідницьку діяльність (моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій і т.д.), розвиваючи тим самим у школярів творчу активність. (Розвиток творчої активності школярів)
  • використовувати бібліотеки навчального електронного приладдя: підручники, енциклопедії, довідники, словники, методичні посібники, ППЗ до підручників, відеофрагменти, презентації (динамічний плакат, анімація викладення нового матеріалу, практичне застосування навчального матеріалу,  математичний диктант і його перевірка, тести, математична гра, план уроку та інше), тренажери, тести, інструментальні середовища, тематичні комп'ютерні ігри тощо; (Створення і використання бібліотеки навчального електронного приладдя)
  • використовувати інформаційну базу глобальної мережі Інтернету та локальної шкільної  мережі, реалізувати мережну взаємодію в локальній та глобальній мережі Інтернет; (Використання інформаційної бази глобальної мережі Інтернету та локальної шкільної  мережі, мережна взаємодія учасників НВП)
  • реалізувати входження учня у реальний світ дорослих, у виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового суспільства в процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних технологій.

ПРОТИ

Однак, на сьогодні, наявні проблеми використання ІКТ при вивченні математики.

  • В класі встановлено один комп’ютер, який (при наявності проектора та екрану) можна використовувати лише для демонстрації навчального матеріалу під час уроку та підготовки вчителем матеріалів до уроків. Недостатній рівень забезпечення НВП комп’ютерною технікою.
  • Існують ускладнення організаційного і технічного плану при використанні комп’ютерного та мультимедійного обладнання кабінету інформатики (розклад уроків, підготовка комп’ютерного обладнання та програмного забезпечення, техніка безпеки та гігієна праці школярів під час роботи за комп’ютером тощо). Організаційні і технічні ускладнення при використанні обладнання кабінету інформатики
  • Недостатня кількість якісного прикладного програмного забезпечення для підтримки навчання математики.
  • Відсутність методики застосування ІКТ на уроках математики.
  • Відсутність єдиного освітнього цифрового середовища для загальноосвітніх навчальних закладів держави.
  • Недостатній рівень підготовленості учнів до роботи з комп’ютером.

ЩО

При плануванні уроків математики з використанням ІКТ треба враховувати:

  • наявний набір комп’ютерного та мультимедійного обладнання,
  • наявність програмно-методичного комплексу до підручника, що відповідає діючій програмі,
  • наявність інструментальних середовищ (для побудови графіків, малюнків, для створення тестів тощо),
  • наявність програм-тренажерів для відпрацювання практичних умінь та навичок,
  • наявність додаткових ЦОР (презентації, плакати, дидактичні матеріали, приклади прикладного застосування навчального матеріалу тощо),
  • готовність учнів до роботи з використанням комп'ютера;
  • можливості учня використовувати комп'ютерні технології поза класом.

Застосування ІКТ в оптимальному режимі потребує дотримання правил техніки безпеки і гігієни праці, дотримання санітарних і вікових норм роботи учнів за комп’ютером,  дотримання методичних і психологічних рекомендацій щодо організації навчально-виховного процесу з математики та інформатики.

Комп'ютерні навчальні системи пропонують різні навчальні завдання:

  • демонстраційний матеріал;
  • комп'ютерний експеримент;
  • лабораторні роботи;
  • дослідницькі завдання;
  • розрахункові завдання з наступною комп'ютерною перевіркою.
  • На сьогодні на озброєнні вчителя математики наявні комп’ютерні навчальні системи для підтримки навчання з математики, що відповідають діючим програмам з математики.

            Педагогічний програмний засіб «Математика, 1 клас» розроблено

відповідно до програми з математики для 1 класу загальноосвітніх

навчальних закладів. Мультимедійні підручники серії «Нова Школа»

перевірені Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України та

офіційно рекомендовані для використання в навчальному процесі. Весь курс

складається з 29 уроків. Кожен урок розкриває конкретну тему згідно

навчальної програми та містить засоби для її пояснення: малюнки,

фотографії, дикторський супровід; зразкове розв’язання завдань, завдання,

питання, тощо. Програмний засіб «Математика, 1 клас», містить також

довідку по роботі з ППЗ, методичні рекомендації, глосарій (словник термінів

і понять), іменний покажчик, додаток «Написання цифр».

           ППЗ мультимедійний підручник «Математика, 2 клас» розроблений

відповідно до навчальної програми з математики для 2 класу

загальноосвітніх навчальних закладів. Увесь курс складається з 51 уроку.

Кожен урок розкриває конкретну тему згідно діючої навчальної програми та

120 містить засоби для її пояснення: малюнки, світлини, дикторський супровід, аудіо- та відеофрагменти; для перевірки знань передбачені контрольні запитання, завдання тощо.

Переваги

Якість матеріалу – уроки містять велику кількість якісних зображень і

відеофрагментів. Якість викладу – уроки розроблені досвідченими педагогами та режисерами, тексти озвучені професійними акторами. Простота використання – навігація інтуїтивно зрозуміла навіть для

молодших школярів. Універсальність – мультимедійний підручник можна застосовувати як для індивідуального навчання вдома, так і на шкільних уроках. Контроль знань – в уроках присутні блоки контрольних запитань та

практичні завдання.

           Педагогічний програмний засіб «Математика, 3 клас» розроблено

відповідно до програми з математики для 3 класу загальноосвітніх

навчальних закладів. Мультимедійний посібник орієнтований на сучасні

форми навчання із забезпеченням сумісності з традиційними методами та

прийомами навчання в повній відповідності з документами, які

регламентують зміст освіти. Весь курс складається з 48 уроків. Кожен урок

розкриває конкретну тему згідно навчальної програми та містить засоби для

її пояснення: малюнки, фотографії, дикторський супровід; зразкове

розв’язування задач, завдання, питання, тощо. Програмний засіб

«Математика, 3 клас», містить також довідку по роботі з ППЗ, методичні

рекомендації, глосарій (словник термінів і понять), іменний покажчик,

додаток «Написання цифр».

            Мультимедійний підручник «Математика, 4 клас» розроблений

відповідно до навчальної програми з математики для 4 класу

загальноосвітніх навчальних закладів. Він допомагає вивчати математику з

використанням новітніх засобів навчання. Увесь курс складається з 48 уроків.

Кожен урок розкриває конкретну тему згідно діючої навчальної програми та

містить засоби для її пояснення: малюнки, світлини, дикторський супровід,

аудіо- та відеофрагменти; Для перевірки знань передбачені контрольні

запитання, завдання тощо.

           «Бджілка Жу-Жу. Зачаровані числа» – захоплююча гра для дітей 3-8

років. Разом з відважною бджілкою Жу-Жу дитина подорожує Чарівним

Лісом і «знімає чари» з чисел. В такій грі дитина легко і невимушено

ознайомиться з цифрами та числами. А також засвоїть прості математичні дії:

додавання, віднімання, множення і ділення.

            У мультиплікаційної програми «Арифметика-малятко» багато

прекрасних дитячих віршів і лічилок, які легко запам’ятовуються, тітонька

Сова знайомить дітей з цифрами, простими арифметичними діями і

поняттями. Розповідати про кожну цифру так, як цього заслуговує дитина,

тобто цікаво, щоб це могло її здивувати, і, в той же час, доступно – цього

прагнули творці програми.

           «Петрик. Лісові пригоди» – комп’ютерна навчальна гра для дітей, віком 3-7 років. Подорожуючи з Петриком, молодший школяр в ігровій формі познайомиться з математикою. Навчання проходить в процесі подорожі головного героя Петрика, якому потрібно пройти через ліс, щоб знайти дорогу додому. При цьому він потрапляє в різні ситуації, де потрібно

застосувати математику. Навчальна комп’ютерна гра «Петрик. Лісові

пригоди» навчить дітей розпізнавати кольори та фігури, співставляти

розміри, висоту, відстань, виконувати прості логічні задачі й, звичайно ж,

рахувати!

             «Петрик. Канікули в бабусі» – захоплююча математична гра для дітей

віком від 7 до 9 років. Петрик приїжджає на канікули до бабусі, де його чекає

багато цікавих пригод. Допомагаючи Петрику виконати завдання бабусі,

дитина легко і невимушено навчиться додавати, віднімати, множити, ділити,

засвоїть таблицю множення, а також розвине логічне мислення. За правильно

виконані завдання дитина отримує бали. А якщо завдання виконано успішно

й вчасно, то ще й бонус - 50 балів. Завдання можна повторювати в будь-

якому порядку, що дозволяє закріпити засвоєний матеріал.

           «Петрик. Загадкові острови» – захоплююча інтерактивна гра для дітей віком 8 –11 років. Петрик подорожує морем разом з дідусем і потрапляє на загадкові острови. На островах Прямокутників, Трикутників і Кружечків він знайомиться з цікавими жителями, допомагає їм, застосовуючи знання з

математики. Граючись з Петриком, дитина познайомиться з одиницями

вимірювання довжини, ваги, часу; навчиться їх перетворювати. А також

навчиться розгадувати математичні загадки, розв’язувати текстові задачі та

опанує ази геометрії.

За допомогою комп’ютера і проектора можна демонструвати слайди, відеоролики, презентації завдань за готовими кресленнями, аналіз тестових завдань, що дозволяє збільшити обсяг навчального матеріалу, виробити стійкі

навички рішення завдань.


         Спеціальний монтаж матеріалу, записаного на різних носіях, дозволяє реалізувати переваги навчального кінофільму: оптимальне сполучення різних виразних видів подачі інформації (тексту, звуку, кольору у статичній чи динамічній формі), вибір потрібних планів і деталей досліджуваного об'єкта, зміна його ракурсів і т.п.


           ІКТ дозволяють зробити учня не тільки споглядальником готового навчального матеріалу, але й учасником його створення, перетворення, оперативного використання. Мультимедіа-технології незмірно розширюють можливості організації й керування навчальною діяльністю й дозволяють практично реалізувати величезний потенціал перспективних методичних розробок, розроблених у рамках традиційного навчання, які, однак, залишалися незатребуваними або в силу певних об'єктивних причин не могли дати там належного ефекту.


          У такий спосіб ІКТ стають невід’ємною частиною сучасного навчального процесу, що сприяє підвищенню якості освіти.

ДЕ

Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах процесу навчання:

при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі, при цьому для учня він виконує різні функції: учителя, робочого інструменту, об'єкта навчання, співробітника колективу.

В електронних підручниках комп'ютер частково виконує роль учителя, тому що здійснює керування ходом вивчення навчального матеріалу й контроль за виконанням завдань. Використання електронних видань дозволяє диференціювати та індивідуалізувати навчання, стимулювати творчу діяльність учнів, виховувати навички самоконтролю й рефлексії, змінює роль учня в навчальному процесі від пасивного спостерігача до активного дослідника.

Приклади використання презентацій на уроках математики:

  • Пояснення нової теми, супроводжуване презентацією.
  • Робота з усними вправами.
  • Використання презентації при повторенні пройденого матеріалу.
  • Демонстрація умови й рішення завдання.
  • Демонстрація геометричних креслень.
  • Взаємоперевірка самостійних робіт за допомогою відповідей на слайді.
  • Проведення тестів.
  • Проведення фізкультхвилинок.
  • Проведення рефлексії.
  • Демонстрація портретів математиків і розповідь про їхні відкриття.
  • Ілюстрація практичного застосування теорем у житті.
  • Створення учнями комп'ютерних презентацій до уроків узагальнення й систематизації знань і способів діяльності.
  • Позакласна робота: математичні ігри й вечори.

ЯК

ІКТ  можуть бути використані для навчання математиці в різних форматах:

  • самостійне навчання з відсутністю діяльності вчителя;
  • самостійне навчання за допомогою вчителя-консультанта;
  • часткова заміна (фрагментарне, вибіркове використання додаткового матеріалу);
  • використання тренінгових (тренувальних) програм;
  • використання діагностичних і контролюючих матеріалів;
  • виконання домашніх самостійних і творчих завдань;
  • використання комп'ютера для обчислень, побудови графіків;
  • використання ігрових і цікавих програм;
  • використання інформаційно-довідкових програм.

РЕЗУЛЬТАТИ

Таким чином, ІКТ дозволяють учневі працювати у своєму власному режимі, не створюючи дискомфорту. Використання даних технологій в освітньому процесі робить навчання більш змістовним і видовищним, сприяє розвитку самостійності й творчих здібностей учнів, істотно підвищує рівень індивідуалізації навчання.

Майстерність учителя на уроці полягає головним чином у вмілому володінні методикою навчання й виховання, творчому застосуванні сучасних педагогічних технологій і передового педагогічного досвіду, раціональному керівництві пізнавальною й практичною діяльністю учнів, їхнім інтелектуальним розвитком.

Література

1. Будах І. Є. Комп’ютерна діагностика навчальної успішності / Будах І. Є. – К.:ЦМК МОЗ України, УДМУ, 1995. – 221 с.

2. Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі / Литовченко І. В., Максименко С. Д., Болтівець С.І., М.-Л. А. Чепа, Н. М. Бугайова/. – К.: Видавництво: ТОВ «Видавничий Будинок “Аванпост-Прим”, 2010. – 48 с. (Посібник для батьків).

3. Закон України “Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в

Україні на 2007 – 2015 роки” // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2007, № 12. – С. 102.

4. Ковалько В.И. Здоровьесберегающие технологии: школьник и компьютер: 1-4классы. – М.: ВАКО, 2007. – 304 с. – (Педагогика. Психология. Управление).

5. Майоров А. Я. Теория и практика создания тестов для системи бразования /Майоров А. Я. – М.: Интеллект-центр, 2002, – 296 с.

6. Основы компьютерной грамотности / Машбиц Е.И., Бабенко Л.П., Верник Л.В. и др.; под ред. Стогния А.А. и др. – К.: Выща шк. Головное изд-во, 1998. – 215 с.

7. Петухова Л.Є. Теоретичні основи підготовки вчителів початкових класів в

умовах інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища: монографія дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук: спец. 13.00.04 «теорія і методика професійної освіти» / Л.Є.Петухова. – Херсон: Айлант, 2007. – 200 с.: іл.

8. Халілова Ф.С. Інформаційні технології в професійній діяльності вчителя

початкової школи. / Під редакцією Н.В. Апатової. – Сімферополь, «ДОЛЯ», 2009. – 240 с.

9. Шакотько В.В. Комп’ютер у початковій школі: навч.-метод. посібник /

В.В. Шакотько. – К.: ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2007. – 128 с.

10. Шакотько В.В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навч.-метод. посібник / В.В. Шакотько. – К.: ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2008. – 128 с.

Категорія: МО вчителів 3-х класів | Додав: IpiHa (18.06.2015) | Автор: Муляревич В.В.
Переглядів: 1659 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту