Танцюра Л.О.,
вчитель початкових класів
Уманського навчально – виховного комплексу
«Загальноосвітня школа I- II ступенів №6 – дошкільний навчальний заклад»
Уманської міської ради Черкаської області
Використання задач екологічного та краєзнавчого змісту на уроках математики, як засобу формування екологічної культури учнів
Проблема збереження навколишнього середовища – одна з найбільш гострих проблем сучасності. Зараз проблема використання й охорони природи виросла в грандіозну народногосподарську, моральну, соціальну,і школа повинна зіграти основну роль у її розв’язанні.
Важливою ланкою в системі екологічного виховання є початкова школа. Любити , оберігати і примножувати багатства природи треба вчити з раннього дитинства. Дітей потрібно якнайраніше вводити у захоплюючий світ природи , щоб у майбутньому з них виросли люди з високою екологічною культурою. Ефективність цієї роботи залежатиме від того , як учитель використовує можливості всіх предметів, позакласні та позашкільні заходи для виховання у молодого покоління шани і любові до всього живого і прекрасного на землі.
Тому одне з головних завдань — навчити учнів бачити красу навколишнього світу.
Екологічна освіта й екологічне виховання здійснюються не лише на уроках природознавства, а й на інших уроках, зокрема на уроках математики.
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо ,
Птахи і звірі , гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить –
Бо світ навколо любові просить.
Виконання завдань по групах
1 клас
1. Скласти задачі про лікарські рослини за виразами : 10- 3; 10+ (4+4).
2. Скласти задачу за малюнком. Придумати різні запитання до задачі.
3.Лисиця важить 8 кг, а вовк – 80 кг. Скільки кг разом важать лисиця і вовк?
- Змініть умову задачі та розв’яжіть її.
4.Довжина дзьоба у лелеки – 19 см , а в чаплі – на 6 см менша.
5. Кажан – літаючий звір. Довжина його тіла 11 см. Обчисліть …
2 клас
1. Наш господар - їжачок , наносив у хатку.
Для п’ятьох своїх діток гостинців багато:
20 яблук , 5 грибів . Скільки кожному вділив ?
2. До парку привезли 33 кущі троянд. Коли на кількох клумбах насадили по 6 кущів,ще залишилось15. На скількох клумбах посадили троянди ?
3. Другокласники брали участь в екологічній акції «Збережи дерево»-збирали макулатуру. Складіть задачу , яка б розв’язувалася трьома діями .
4. Відомо , що у павука 8 очей. Скільки очей у …?
5. Граючись у парку , діти побачили ,що на гілці сиділо 5 стрижів. Незабаром підлетіло у 2 рази більше. Скільки птахів побачили діти ? Розв’яжіть обернену.
Стрижі – постійні діти повітря. Вони все проробляють у повітрі: і відшукують будівельний матеріал ,і ловлять комах , і купаються на льоту. На землі вони зовсім безпомічні. Ноги у них настільки малі , що якщо птах випадково потрапить на землю,то довгі його крила при змахуванні вдаряються об землю, і він не може злетіти. Для того,щоб піднятися в повітря,йому потрібний трамплін , якесь підвищення.
3 клас
1.Садівник обкопує 35 дерев за 5 год . Скільки часу йому знадобиться, щоб обкопати ще 28 дерев , якщо він обкопуватиме на 3 дерева менше ? Складіть схему до розв’язання задачі .
2. Синиця з’їдає за добу стільки комах , скільки важить. За місяць вона знищує 600 г комах. Яка маса синиці?
3.Білка -летяга одним стрибком долає відстань 60 м. Скільки разів потрібно стрибнути звичайній білці, щоб подолати таку відстань, якщо довжина її стрибка 15 м ?
4. Лось чує мисливця на відстані 15 м, а на слух – удвічі далі. Придумайте запитання до задачі ?
5. Пластикова пляшка гниє у ґрунті 180 років, поліетиленовий пакет – на 20 років довше, а папір – у100 разів швидше, ніж поліетилен.За скільки років?
4 клас
1. Одна сова з’їдає за літо 1000 польових мишей, зберігаючи при цьому одну тонну зерна. Скільки мишей знищать за літо і скільки тонн пшениці збережуть? Продовжте запитання і розв’яжіть задачу.
2. Довжина Дністра,Дніпра та Десни разом становить 4769 км.Дніпра і Десни – 3417 км ,а Дніпра і Дністра – 3639 км .Визначте довжину кожної річки.
3.Найвищі вершини України Говерла і Роман - Кош . Говерла має висоту 2061м, а Роман – Кош – 1545м. На скільки метрів вища гора Говерла ?
4.Скільки тонн і кілограмів вуглекислого газу за добу вбирають зелені насадження Софіївського дендропарку площею 3570 000кв м ,якщо 1000кв м зелених насаджень вбирає за добу 280 кг вуглекислого газу , виділяючи при цьому кисень?
5. Личинки комашки сонечка розвиваються протягом 8 днів і щоденно з’їдають до 400 попелиць. Скільки попелиць знищує личинка жука за …?
Жучок-сонечко - маленька, дуже гарна, хижа комаха. В природі їх існує близько 5000 видів! За весну і літо знищує приблизно декілька тисяч попелиць! Живе в парках, садах, лісах, на городі, Всюди, де є шкідник попелиці. Птахи не їдять його ,бо він не тільки не їстівний для них, а ще може бути отруйним. Зимує під корінням дерев, опалим листям, а ранньою весною прокидається, щоб допомогти людям .Нерідко він крізь вікно залітає в кімнату.
Отже, екологічне виховання немислиме без виховання активної життєвої позиції до навколишньої дійсності. Розв’язуючи проблему екологічного виховання вчитель має добиватися, щоб кожна дитина замислилася над тим , який внесок має вона зробити , щоб зберегти оточуюче нас середовище.
Використана література
- Коваль Л. В. Методика навчання математики в початковій школі : теорія і практика / Л.В. Коваль , С .О. Скворцова.- Харків : ПП «Принт - Лідер» , 2011.- 416 с.
- Побірченко Н.С. Екологічне виховання молодших школярів / Н.С. Побірченко , О.А.Біда , Г.П. Волошина.- Київ : «Видавництво «Науковий світ» , 2002. - 336 с.
- Полякова О.В. Задачі з математики 1- 4 класи / О.В.Полякова , О.А.По лонець.- Київ : « Видавничий дім « Перше вересня» , 2017.- 94 с.
- Інтернет ресурси.
|