Вівторок, 14.05.2024, 12:19
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 8
Гостей: 8
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО вчителів 4-х класів

Діагностичні методики вивчення внутрішнього стану дітей молодшого шкільного віку

ДІАГНОСТИЧНІ МЕТОДИКИ ВИВЧЕННЯ

ВНУТРІШНЬОГО СТАНУ

ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

 

 

Підготувала Прищепа Н. В.

вчитель початкових класів

Уманської ЗОШ №9

 

ДІАГНОСТИЧНІ МЕТОДИКИ ВИВЧЕННЯ ВНУТРІШНЬОГО СТАНУ   ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

           Сучасний світ наповнений великою кількістю ситуацій, що викликають різні за модальністю емоції в особистості. Нажаль з кожним роком додається все більше різновидів життєвих моментів (політичні конфлікти, окупація територій, військові обстріли, вимушене переселення тощо), що викликають значні негативні емоції, в яких особистість потребує підтримки й допомоги.

     Несформована дитяча психіка є більш тендітною, й потребує в значній мірі більшої уваги в складних життєвих ситуаціях. Але тут, ми зіштовхуємося зі значною проблемою. Незначний досвід дитини в повному обсязі не дає їй можливості в адекватній формі виразити свої внутрішні переживання. Так, наприклад, зовнішні прояви сльози у дитини в своїй основі можуть мати зовсім різне (інше) емоційне підґрунтя: страх, печаль, сором, невпевненість тощо.

       Отже, для діагностики істинних емоційних переживань дитини потрібно мати досить «чутливий» діагностичний матеріал, який би міг відтворити реальну картину внутрішніх переживань.

      Серед сучасних дослідників, які займались питанням діагностики емоцій хочеться  особливу увагу звернути на роботу О.А. Орехової [6]. Вона пропонує проводити діагностику емоційного стану дитини за допомогою кольору. Методика побудована на основі тесту відносин А. Еткінда. Дитині необхідно самостійно розфарбувати ряд хатинок, при цьому в її розпорядку лише вісім базових олівців (синій, червоний, жовтий, зелений, фіолетовий, сірий, коричневий, чорний). Даний метод розрахований на діагностику емоцій дитини від 6 до 11 років.

     Як вже зазначалося раніше, на сьогодні існує доволі багатий діагностичний інструментарій вивчення емоційної сфери особистості. Це пов’язано з тим, що сама по собі емоція не має свого власного продукту, а отже може буди вивчена лише опосередковано. Можна сказати, що кожен конкретний метод діагностики емоційної сфери особистості в своїй основі має один основний компонент, крізь призму якого й відбувається оцінка емоційного стану.

Тобто, кожна конкретна методика реєструє певну емоцію, або загальний емоційний стан особистості на основі певного критерію (зміна в поведінці, міміці; вибір кольору; деталі рисунка; вибір конкретної картинки тощо).

Отже, в загальному вигляді, за критерієм параметру, на основі якого реєструється емоція, всі методи діагностики можна поділити на 6 основних видів:

 - методи діагностики на основі слухових критеріїв;

- діагностика на основі змін поведінки (рухи, міміка тощо);

 - діагностика на основі вибору кольору;

- діагностика на основі малюнку;

 - діагностика на основі відповідей на питання (тестові методи);

 - діагностика за допомогою ляльки.

Надалі розглянемо вищезазначені методи діагностики емоційного стану особистості більш детально.

Для діагностики емоційного стану дитини можна використати такі методики:

- Неіснуюча тварина.

- Проективна методика « Кактус».

- Барабанчик у пляшці.

- Методика «Вулкан» для діагностики та роботи з агресією.

- Казки – тести Луїзи Дюсс.

- Проективна методика « Дерево».

- Сонечко ( перед уроком позначити свій настрій).

- Замальовувати емоційний стан кожен день.

Сьогодні ми проведемо деякі з них.

Діагностика емоцій на основі вибору кольору. Напевно, найбільш відомою методикою визначення емоційного стану особистості крізь призму кольору є тест М. Люшера. Метод передбачає розташування досліджуваним 8 кольорових карт у послідовний ряд. Після чого, згідно запропонованій автором інтерпретації розташування кожного кольору на конкретній позиції та сукупності кольорів в цілому ряду, йде визначення актуального емоційного стану. На сьогодні існує багато варіантів та аналогів проведення тесту М. Люшера. На його основі розроблені і варіанти проведення діагностики емоційного стану дитини. Так, С.В. Велієва запропонувала методику «Потяг». В якості стимульного матеріалу виступає білий потяг з 8-ма вагонами: червоний, жовтий, зелений, синій, фіолетовий, сірий, коричневий, чорний. Досліджуваній дитині пропонують розмістити кольорові вагони. В залежності від місця вагона в складі потяга йому надається певна кількість балів. Сума балів визначає знак і ступінь вираженості емоційного стану досліджуваної дитини. Як зазначає автор, даний метод можна використовувати з 2,5 років.

Проективний тест особистісних відносин, соціальних емоцій і ціннісних орієнтацій «Будиночки»

Методичною основою цього тесту є колірно-асоціативний експеримент. Він базується на припущенні про те, що характеристики невербальних компонентів ставлення до значимих інших і до самого себе віддзеркалюється в колірних асоціаціях щодо них.

Тест “Будиночки” розроблений О.А.Ореховою Ціль: діагностика емоційного ставлення дитини до школи. Для проведення методики необхідні наступні матеріали:

Бланк відповідей

Вісім кольорових олівців: синій, червоний, жовтий, зелений, фіолетовий, сірий, коричневий, чорний. Олівці повинні бути однаковими, пофарбовані у кольори, відповідні грифелю.

Інструкція: сьогодні ми будемо займатися розфарбовуванням. Знайдіть у своєму листочку завдання №1. Це доріжка з восьми прямокутників. Виберіть той олівець, який вам приємний найбільше і розфарбуйте перший прямокутник. Відкладіть цей олівець убік. Подивіться на решту олівців. Який з них вам більше подобається? Розфарбуйте ним другий прямокутник. Відкладіть олівець убік. І так далі.

Знайдіть завдання №2. Перед вами будиночки, їх ціла вулиця. У них живуть наші почуття. Я буду називати почуття, а ви підберіть до них відповідний колір і розфарбуйте. Олівці відкладати не треба. Можна розфарбовувати тим кольором, який по-вашому підходить. Будиночків багато, їх господарі можуть відрізнятися і можуть бути схожими, а значить, і колір може бути схожим. Список слів: щастя, горе, справедливість, образа, дружба, сварка, доброта, злість, нудьга, захоплення. Якщо дітям незрозуміло, що означає слово, потрібно його пояснити, використовуючи дієслівні предикати і прислівники.

Знайдіть завдання №3. У цих будиночках ми робимо щось особливе, і мешканці в них – незвичайні. У першому будиночку живе твоя душа. Який колір їй підходить? Розфарбуйте. Позначення будиночків: №2 – твій настрій, коли ти йдеш в школу, №3 – твій настрій на уроці читання, №4 – твій настрій на уроці письма, №5 – твій настрій на уроці математики №6 – твій настрій, коли ти розмовляєш з учителем, №7 – твій настрій, коли ти спілкуєшся зі своїми однокласниками, №8 – твій настрій, коли ти знаходишся вдома, №9 – твій настрій, коли ти робиш уроки, №10 – придумайте самі, хто живе і що робить в цьому будиночку. Коли ви закінчите його розфарбовувати, тихенько на вушко скажіть мені, хто там живе і що він робить (на відповідному аркуші робиться відповідна позначка).

Методика дає психотерапевтичний ефект, який досягається самим використанням кольору, можливістю відреагування негативних і позитивних емоцій, окрім того емоційний ряд закінчується в мажорному тоні (захоплення, власний вибір).

Процедура обробки починається з завдання №1. Обчислюється вегетативний коефіцієнт за формулою: ВК = (18 – місце червоного кольору – місце синього кольору) / (18 – місце синього кольору – місце зеленого кольору) Вегетативний коефіцієнт характеризує енергетичний баланс організму: його здатність до енерговитрат або тенденцію до енергозбереження. Його значення змінюється від 0,2 до 5 балів. Енергетичний показник інтерпретується таким чином:

0 – 0,5 – хронічна перевтома, виснаження, низька працездатність. Навантаження непосильні для дитини;

0,51 – 0,91 – компенсується стан втоми. Самовідновлення оптимальної працездатності відбувається за рахунок періодичного зниження активності. Необхідна оптимізація робочого ритму, режиму праці та відпочинку;

0,92 – 1,9 – оптимальна працездатність. Дитина відрізняється бадьорістю, здоровою активністю, готовністю до енерговитрат. Навантаження відповідають можливостям. Спосіб життя дозволяє дитині відновлювати витрачену енергію;

понад 2,0 – перезбудження. Найчастіше є результатом роботи дитини на межі своїх можливостей, що призводить до швидкого виснаження. Потрібна нормалізація темпу діяльності, режиму праці та відпочинку, а іноді і зниження навантаження.

Далі розраховується показник сумарного відхилення від аутогенної норми. Певний порядок кольорів (34251607) – аутогенна норма – є індикатором психологічного благополуччя. Для розрахунку сумарного відхилення (СВ) спочатку обчислюється різниця між реально займаним місцем і нормативним положенням кольору. Потім різниці (абсолютні величини, без урахування знаку) підсумовуються. Значення СВ змінюється від 0 до 32 і може бути тільки парним. Значення СВ відображає стійкий емоційний фон, тобто переважний настрій дитини. Числові значення СВ інтерпретуються наступним чином:

більше 20 – переважання негативних емоцій. У дитини домінують поганий настрій і неприємні переживання. Є проблеми, які дитина не може вирішити самостійно;

10 – 18 – емоційний стан в нормі. Дитина може радіти і засмучуватися, приводів для занепокоєння немає;

Менше 10 – Переважання позитивних емоцій. Дитина весела, щаслива, налаштована оптимістично.

Проективна методика «Дерево»

Методика спрямована на дослідження шкільної мотивації та адаптації. Вона була створена для школярів з метою перевірити, як вони освоїлися в школі за перші три роки. Проте пізніше з’ясувалося, що тест актуальний і для дорослих.

Методика була запропонована на семінарі шкільних психологів в Одесі англійськими психологами Джоном і Дайаной Лампен (1997r) для забезпечення можливості більш повного вивчення особистості учня. Даний тест дітям дуже подобається.

Інструкція для дітей: Учням пропонуються аркуші з готовим зображенням сюжету: дерево, на якому розташовуються чоловічки. Кожен учень одержує лист із таким зображенням (але без нумерації фігурок). Завдання дається в наступній формі: “Розглянете це дерево. Ви бачите на ньому і поряд з ним безліч чоловічків. У кожного з них – різний настрій і вони займають різне положення. Візьміть червоний фломастер і обведіть того чоловічка, що нагадує вам себе, схожий на вас, має такий же настрій як у вас. Ми перевіримо, наскільки ви уважні. Тепер візьміть зелений фломастер і обведіть того чоловічка, яким ви хотіли б бути і на чиєму місці ви хотіли б знаходитися”.

Інтерпретація результатів: Позиції, які вибирає учень є ототожненням свого реального і ідеального положення, чи є між ними розходження?

Вибір позицій № 1, 3, 6, 7 характеризує установку на подолання перешкод;

№ 2, 19, 18, 11, 12 – товариськість, дружню підтримку;

№ 4 – стійкість положення (бажання домагатися успіхів, не переборюючи труднощі);

№ 5 – стомлюваність, загальна слабість, невеликий запас сил, сором’язливість;

№ 9 – мотивація на розваги,

№ 13, 21 – відстороненість, замкнутість, тривожність;

№ 8 – характеризує відстороненість від навчального процесу, відхід у себе;

№ 10, 15 – комфортний стан, нормальна адаптація;

№ 14 – кризовий стан, “падіння в прірву”.

Позицію № 20 часто вибирають як перспективу учні з завищеною самооцінкою й установкою на лідерство.

Висновки. Незважаючи на те, що сучасна психологічна наука має значний діагностичний інструментарій вивчення емоцій, все ж таки існують прогалини в методах діагностики емоційного стану дитини. Деякі методи мають вікові обмеження й не можуть бути використані для діагностики дітей молодшого шкільного та дошкільного віку. Інші – потребують наявності спеціалізованого інструментарію для проведення процедури діагностики.           Отже, фахівець перед початком діагностики повинен детально оцінити всі обставини і умови ситуації, в якій проводитиме процедуру дослідження, й підібрати метод, який максимально зможе відтворити внутрішню картину емоційних переживань дитини.

ЛІТЕРАТУРА

1. Бобков А. С. Модели и методы определения эмоционального состояния человека на основе автоматизированной обработки и анализа видеоинформации : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня техн. наук : спец. 05.13.01 «Системный анализ, управление и обработка информации (информационно-вычислительное обеспечение)» / Бобков Артем Сергеевич; [Место защиты: Ин-т систем. анализа РАН]. – Москва, 2013. – 24 с.

2. Елисеев О.П. Практикум по психологии личности / О. П. Елисеев. – СПб. [и др.]: Питер, 2003. – С.226-227. – (Серия "Практикум по психологии").

3.  Орехова О.А. Цветовая диагностика эмоций ребенка / О.А. Орехова. – Санкт-Петербург : Речь, 2006. – 112 с. – (Практикум по психодиагностике).

 4. Панфилова М. А. Графическая методика «Кактус» Текст. / Памфилова Марина Александровна // Обруч. – 2000. – №5. – С. 12-13.

5. Патент 106078 Україна МПК (2016.01), A61B 5/00, G09B 23/28 (2006.01). Спосіб діагностики психоемоційного стану дитини / Похілько Д.С., заявник та власник патенту Національний університет цивільного захисту України. - u201511284; заявка 16.11.2015; опубліковано 11.04.2016, Бюл. № 7.

Передивитись та скачати повну версію доповіді можна тут



Джерело: https://docs.google.com/document/d/1j6xsxHgw6YPVxZDj9DPGPMejW_9p-fsE42f1jjdsU14/edit?usp=sharing
Категорія: МО вчителів 4-х класів | Додав: IpiHa (12.05.2019) | Автор: Прищепа Н. В.
Переглядів: 3457 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту