Рекомендації онлайн-засідання міського методичного об’єднання
вчителів 4-х класів закладів загальної середньої освіти м. Умані з теми: «Сучасні освітні технології навчання в умовах Нової української школи»
З огляду на викладене вище, учитель початкових класів має право та змогу вільно вибирати будь-який ефективний та раціональний, на його думку, метод, прийом і технологію навчання учнів. Та все ж Нова українська школа рекомендує ключовою для використання саме предметну інтеграцію, або технологію інтегративного навчання на основі синергетичного підходу до освітнього процесу.Саме інтеграція у вивченні навчальних дисциплін, на думку фахівців, найбільше сприятиме ефективності освіти в початковій школі.
1. Інтегроване навчання — сучасна педагогічна технологія
Інтегрований підхід найбільш доцільний у початковій освіті, тому що застосовний у кількох варіантах інтеграції —
- у межах однієї навчальної дисципліни, коли вчитель об’єднує на одному уроці вивчення кількох різнотипних тем чи розділів
- в межах кількох споріднених дисциплін, наприклад теми з рідної мови та літератури, математики й інформатики, природознавства та «Я у світі»
- різнопланових та різнонаправлених дисциплін (цей вид інтеграції найважчий, але й найефективніший).
Часто можливий варіант інтегрованих уроків, які проводять одночасно двоє чи більше вчителів, оскільки різні предмети в початковій ланці освіти можуть викладати різні педагоги. На це потрібно додаткові зусилля в світлі синхронізації роботи на уроці та алгоритму їхніх спільних чи роздільних дій з учнями.
2. Технологія формування критичного мислення
Дуже близькою по своїй сутності до інтегрованого навчання є технологія формування критичного мислення в початкових класах (в першу чергу на уроках рідної мови та читання). Вона зобов’язує до:
- ведення дискусій та участі в них усіх учнів класу
- виявлення власної думки учня
- пов’язування нової інформації з уже вивченою
- навчання учнів критично розмірковувати на основі вже вивченого
- вміння поєднувати колективну та індивідуальну роботу.
В середовищі педагогів-практиків цю технологію перш за все пов’язують з двома відмінними
Інші технології навчання НУШ
Широко вживаними в освітньому процесі в 1–4-х класах є ігрові технології.
Нова українська школа також рекомендує до застосування:
- ІКТ-технології — через демонстрацію та власну роботу на інтерактивній дошці, з ноутбуком, смарт-телевізором, з прослуховуванням через навушники тощо, аби активізувати пам’ять і розумові процеси учнів
- парно-групові технології
- технології особисто зорієнтованого навчання
- авторські технології відомих майстрів педагогічної праці
- технології рівневої диференціації та інші.
Усі вони при оптимальному застосуванні та поєднанні здатні значно підсилити ефективність освітнього процесу в початковій ланці й отримати гідний результат у вигляді комплексу не знань, вмінь та навичок, а компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання молодших школярів.
28.01.2021 року
Консультант ЦПРПП
відділу освіти Руденко Н.Л.
|