Уманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 ім. М.П. Бажана
Уманської міської ради Черкаської області
Доповідь на тему:
РОЗВИТОК КОМПЕТЕНЦІЙ ВИХОВАНЦІВ
ГПД ПІД ЧАС ПРОГУЛЯНКИ
Підготувала Корой І.М
Умань 2018
Розвиток компетенцій вихованців ГПД під час прогулянки
Найвиразнішою ознакою українського освітнього сьогодення є вихід на цінності компетентнісно орієнтованої освіти.
Компетенція – це те, що породжує вміння, дії, її можна розглядати як можливість встановлення зв’язків між знаннями та ситуацією.
Компетентність – це комплексна характеристика особистості, яка вбирає в себе результати попереднього психічного розвитку, знання, уміння, навички; має здатність до творчого вирішення завдань, ініціативності, самостійності, самооцінки, самоконтролю; це сформованість інтелектуальних операцій, спрямованість у діяльності, усвідомленість і мотиваційна насиченість.
Модель випускника І ступеня у світлі компететнісно орієнтованого підходу має такий вигляд.
Соціальна компетентність:
- уміння працювати в колективі;
- уміння вести діалог на основі ілюстрації, малюнків, життєвих ситуацій;
- уміння вести спостереження за природними явищами, дбайливо ставитися до довкілля;
- володіння прийомами та навичками ефективного міжособистісного спілкування з однолітками;
- уміння самостійно розв’язувати конфлікти мирним шляхом.
Самоосвітня компетентність:
- високий рівень активності та самостійності в навчальній роботі;
- здатність самостійно спланувати, здійснити та проконтролювати результати певних навчальних дій;
- уміння зосереджуватись та підтримувати увагу;
- уміння самостійно працювати з підручником, довідковою літературою;
- володіння основними засобами самоконтролю;
- уміння переносити набуті знання в нестандартну ситуацію для розв’язання проблеми.
Пізнавальна компетентність:
- освітній рівень відповідає Державному стандарту початкової загальної освіти;
- уміння визначити суттєві властивості та виховувати позитивне ставлення до предметів навколишнього світу;
- здатність до висновків на основі наявних даних;
- використання мови як інструмента мислення;
- уміння зберігати задовільну працездатність протягом усього навчального року;
- уміти визначати навчальне завдання й перетворювати його на мету діяльності;
- сформованість внутрішнього плану розумових дій;
- спроможність до узагальнення.
Особистісна компетентність:
- активність і самостійність у пізнавальній та соціальній діяльності;
- уміння слухати та аналізувати;
- бажання та вміння працювати над розвитком індивідуальних здібностей під керівництвом учителя, батьків;
- уміння реалізувати свої думки та дії;
- розуміння змісту понять.
Компетентне ставлення до свого здоров’я :
- знання та виконання порад учителя щодо режиму дня, харчування, гігієни;
- знання наслідків шкідливих звичок;
- рухова активність і регулювання поведінки в навчальних та позашкільних ситуаціях;
- уміння стримувати негативні емоції та бажання;
- здатність до відповідальної поведінки;
- емоційно – позитивне ставлення до навчання;
- уміння адекватно оцінювати себе;
- володіння основними вміннями загартовування організму;
- прагнення до фізичної розвиненості.
На кожному віковому етапі компетентність має орієнтовні показники розвитку особистості,тобто різні види компетенції.
Навчання – основна форма розвитку компетенцій. З одного боку під час навчального процесу школярі здобувають нові знання, які розширяють їхній світогляд, а з другого боку – у процесі активної пізнавальної діяльності розвиваються навчальні можливості учня, завдяки яким він може самостійно і творчо не лише використовувати запас знань, а й шукати нові, задовольняючи свої потреби в пізнанні. Група продовженого дня має можливості, які надає режим подовженого дня, у збільшенні ефективності навчально-виховної роботи. Саме таку можливість і носить такий режимний момент як прогулянка.
Прогулянка – це одна з найдавніших форм активного відпочинку. За характером рухливого змісту прогулянки не слід змішувати з рухливими іграми на свіжому повітрі. Прогулянка – це хода за певними маршрутами з метою задоволення потреби організму в русі. Обов’язковою вимогою є додержання встановлених на початку прогулянки правил, згідно з якими діти повинні перебувати в колі зору вихователя, не забігати поперед направляючого, не відставати від замикаючого. В залежності від погоди й настрою групи вона може перериватися для проведення розважальних ігор або просто короткочасного спокійного відпочинку.
Щоденні прогулянки у групі продовженого дня можуть бути змістовними і цікавими, якщо враховувати потреби дитини у фізичному, інтелектуальному та духовному розвитку.
Педагогічна цінність прогулянки не вичерпується руховим змістом. У ході її проведення відбувається інтенсивне збагачення школярів новими знаннями. Учні одночасно знайомляться з навколишнім світом за допомогою безпосередніх спостережень і набувають нових знань, спілкуючись з товаришами і вихователем.
Існує багато видів прогулянок, що дає можливість урізноманітнювати їх протягом року.
Прогулянка – спостереження
- за сезонними змінами в природі;
- за особливостями рослинного світу;
- за життям свійських і диких тварин;
- працею та відпочинком людей.
Прогулянка – завдання має на меті:
· привітати товаришів або дорослих зі святом;
· запросити гостей на шкільне свято;
· надати шефську допомогу.
Прогулянка – задача скерована на розв'язання будь - якого практичного завдання. Наприклад визначити:
· відстань;
· величину предмета;
· висоту предмета;
· його колір;
· крутизну схилу;
· направлення та швидкість вітру.
Прогулянка – пошук
Під час цієї прогулянки учні отримують завдання знайти:
· лікарські рослини;
· саджанці;
· насіння;
· природничий матеріал для гербарію, колекції і т.п.
Прогулянка – практикум передбачає закріплення знань та вмінь учнів:
· з правил дорожнього руху;
· з техніки безпеки;
· трудові навички;
· з орієнтації на місцевості;
· з культури поведінки.
Прогулянка – показ вимагає показу та ознайомлення з:
· місцевими історичиними місцями;
· різноманітними предметами та об'єктами;
· рідкісними квітами, деревами, кущами;
· різноманітними властивостями, ознаками предметів.
Прогулянка – фантазія повинна надати можливість:
· зробити замальовки;
· виготовити виріб із природнього матеріалу;
· скласти букет з листочків, квітів, гілочок;
· вигадати казку, вірш, розповідь.
Прогулянка - похід на:
· швидкість;
· витривалість;
· дисципліну;
· увагу;
· орієнтування на місцевості.
Комбінована прогулянка проводиться в поєднанні з:
- іграми;
- спортивними змаганнями;
- працею;
- екскурсією.
Вихователь визначає три мети прогулянки:
- пізнавальну
- виховну
- до прогулянки
1. Визначити вид прогулянки.
2. Визначити мету.
3. Розробити маршрут, ознайомитися з ним.
4. Обрати місце проведення.
5. Визначити витрати часу на прогулянку.
6. Підготувати завдання.
7. Визначити вид діяльності вихованців.
8. Скласти конспект прогулянки.
Вимоги до проведення прогулянки
- Попередити заздалегідь, щоб одежа та взуття відповідали погодним умовам.
- Повідомити мету прогулянки.
- Розповісти про маршрут та завдання.
- Визначити помічників.
- Провести інструктаж з ТБ.
Структура прогулянки
Організаційний момент
Він включає: одягання дітей (вихователь слідкує, щоб дитина була одягнена відповідно сезону); інструктаж про час та мету прогулянки, про правила поведінки, про розподіл окремих доручень.
Рух за маршрутом
- виконання передбачених завдань,
- організовані спостереження,
- бесіда вихователя за темою прогулянки,
- самостійна діяльність школяра.
Підведення підсумків прогулянки проводяться на постійному місці збору групи.
Повернення до школи, переодягання дітей, гігієнічні процедури.
Педагогічний досвід показує, що 1-1,5 годинні екскурсійні заняття достатньо повно задовольняють потребу організму дитини у відпочинку, благодійно впливають на формування такої важливої для навчальної роботи навички, як спостережливість, збагачують учнів новими уявленнями і поняттями про навколишній світ.
Дайте дітям можливість частіше перебувати на природі, навчіть їх помічати тиху, чудову красу навколо. Спілкування з природою – це не втрата часу. В житті школярів спеціально повинен відводитися час для спілкування з природою, достатнього для того, щоб вона встигла подарувати їм свою життєву силу.
Нестандартність таких занять потребує і ретельної підготовки. Вихователь має насамперед осмислити естетичну своєрідність природного явища, яке споглядатиме з дітьми, заздалегідь знайти відповіді на такі запитання: що саме в природі певного сезону є носієм естетичної інформації? Що зумовлює естетичну виразність і своєрідність конкретної пори року?
Не менш важливе завдання вихователя – піднести дитяче сприймання на належний емоційно - образний рівень та організувати оцінну діяльність учнів. Тому зарані потрібно підготувати питання оцінного характеру, творчі завдання, яскравий літературно - художній матеріал: поезію, пісні, загадки тощо.
Не можна обминути і те, що викликати в дітей адекватну емоційно-естетичну реакцію на красу природи повинен саме вихователь. Вирішальне значення в цьому належить його яскравому, емоційному слову та виразності пантомімічних реакцій. Таким чином, педагог повинен повсякчас дбати про належний розвиток власної педагогічної техніки та підвищення рівня своєї емоційно-естетичної культури. Тільки духовно багата людина з широким діапазоном естетичного досвіду зможе підвести дітей до розуміння краси навколишнього світу як його найвищої цінності.
Практика показує, що саме на прогулянках перерахованих видів, розвиваються такі компетенції дітей як :
- працювати в колективі;
- вести спостереження, складати розповідь-міркування;
- володіти прийомами та навичками ефективного міжособистісного спілкування з однолітками;
- бути активним;
- зосереджуватись та підтримувати увагу;
- переносити набуті знання в нестандартну ситуацію для розв’язання проблеми;
- робити висновки на основі наявних даних;
- слухати та аналізувати;
- виховувати відповідальність, дисциплінованість.
Використана література
1. Абетка вихователя ГПД., Київ, «Редакція загальнопедагогічних газет»,2005 р.
2. Робоча книга вихователя групи продовженого дня.,Тернопіль,«Астон»,2004р.
3. О.Л. Співак, упорядкування. Навчально-виховні заняття в ГПД., «Ранок - НТ»,2007 р.
4. З.В.Морозова.Методичний посібник для вихователя. Група продовженого дня.,Харків, Торсінг Плюс, 2007 р.
5.І.В.Бабаніна.Естетичне виховання молодших школярів//«Початкове навчання», № 27, вересень, 2008 р.
6. Раїса Охрімчук. Дитина у ГПД: бути чи відбути?//«Початкова освіта», №33, вересень, 2005 р.
7. Ірина Костенко. Модель випускника у світлі компетентнісно орієнтованого підходу.,г-та «Завуч»,№20-21, липень, 2009 р.
8.Ольга Портнова. Організація.Планування.Контроль . (методичні рекомендації) // «Сільська школа України», №5, лютий, 2004 р.
9.Валентина Запора. Який же світ кругом чудовий. (Прогулянки у природу)., // « Сільська школа України», №5, лютий, 2004 р.
|