Четвер, 16.05.2024, 18:38
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО вчителів 2-х класів

Ефективність використання нових інформаційних технологій на різних етапах уроку

Ефективність використання нових інформаційних технологій

на різних етапах уроку             

 

Сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог уміло

                                        використовує всі можливості для розвитку особистості учня.

 

У сучасній школі дедалі важливішого значення набуває інформатизація освіти, підготовка підростаючого покоління до життя в суспільстві, де інформація швидко змінюється й оновлюється. Вчителі повинні готувати учнів для роботи в умовах прискореного розвитку сучасного суспільства. Школярам потрібно не тільки мати необхідні вміння й навички, а й володіти новим стилем мислення, креативним підходом до справи, активністю й ініціативою. Вони повинні вміти орієнтуватися в потоці різноманітної інформації, обирати для себе головне і значиме.

Сучасний учитель має зважати на те, що інформаційно-комунікаційні технології навчання міцно увійшли в життя. Використання нових інформаційних технологій розширює межі освітнього процесу, підвищує його практичну спрямованість, сприяє підвищенню мотивації учнів в освітньому процесі, розвитку інтелектуальних, творчих здібностей учнів, їхніх умінь самостійно здобувати нові знання та створює умови для їх успішної самореалізації в майбутньому.

Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.

Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.

Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.

Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.

Основним видом використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні уроки. У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок користування пристроями введення-виведення, початковими уміннями й навичками управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.

Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має  декілька режимів:

-    демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);

-    індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);

- комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальну роботу).

При цьому комп'ютер виконує такі функції:

1. У функції вчителя комп'ютер являє собою:

- джерело навчальної інформації;

- наочний посібник;

- тренажер;

- засіб діагностики і контролю.

2. У функції робочого інструменту:

- засіб підготовки текстів, їх зберігання;

- графічний редактор;

- засіб підготовки виступів;

- обчислювальна машина великих можливостей.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить, складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.

Варіанти використання інформаційно-комунікативних технологій у початкових класах на різних етапах уроку подаю в таблиці.

                Варіанти використання ІКТ на різних етапах уроку

 

              Етап   уроку

Варіанти використання ІКТ на різних етапах уроку

Вивчення нового матеріалу

Мультимедійна презентація

Віртуальна екскурсія

Подорож

Закріплення й застосування знань, умінь і навичок

Робота з тренажерами

Повторення й узагальнення знань і вмінь

Відеофрагменти

Перевірка і контроль результатів навчання

Кросворди, ребуси, відео загадки, проекти, мовнологічні завдання, тести.

 

Найпоширеніша форма навчання в початкових класах – фронтальна. У цьому випадку використання проектора та екрану дає можливість поєднувати на уроці роботу з програмою (або мультимедійною презентацією) та інші форми діяльності:

  • яскраво й наочно проілюструвати досліджуваний матеріал на великому екрані;

  • обговорити переглянутий матеріал з класом;

  • спільно вирішити запропоновані завдання або знайти відповіді в підручнику;

  • індивідуально виконати роботу в зошиті;

  • виконати деякі творчі завдання в групах або парах.

     

  • Однією із найважливіших форм підготовки і подання навчального матеріалу до уроків у початковій школі можна назвати створення мультимедійних презентацій. Слово «презентація» походить від латинського «presentation» - представлення.

  • < >׳ютерна презентація це набір кольорових карток-слайдів спеціального формату з лаконічною інформацією на певну тему, тобто зручний інструмент, за допомогою якого можна наочно і в інтерактивній формі донести до глядача інформацію.< > презентації – це зручний і ефективний спосіб представлення інформації за допомогою комп ׳ютерних програм. Він поєднує в собі динаміку, звук і зображення, тобто ті фактори, які найдовше утримують увагу дитини.

    Одночасний вплив на два найважливіших органи сприйняття (слуху і зору) дає змогу досягти набагато більшого ефекту. У класі під час таких уроків створюється ситуація реального спілкування, за якого учні охоче виконують завдання, виявляють цікавість до досліджуваного матеріалу, вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою та іншою літературою з предмета. У дітей з׳являється зацікавленість в отриманні  вищого результату, готовність і бажання виконувати додаткові завдання.

            Організаційна діаграма «Види презентацій». Слайд 6

Проте при використанні комп’ютерної техніки на уроках слід враховувати якість навчальних комп’ютерних програм. Вони повинні відповідати таким вимогам:

  • бути цікавими і доступними для дітей, викликати у них позитивні емоції;

  • будити їх уяву та фантазію;

  • формувати алгоритмічне, логічне мислення;

  • розвивати творчі здібності;

  • вчити працювати з комп’ютером (клавіатурою, мишею);

  • відповідати віковим особливостям дітей;

  • дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог.  Але не можна забувати про практичну спрямованість презентацій і намагатися замінити нею вчителя, його роль на уроці.

  • Тому під час створення презентацій для учнів початкових  класів слід дотримуватися наступних рекомендацій:

            Рекомендації для створення презентацій. Слайди 7-8

    Практично на будь-якому шкільному предметі  і на всіх етапах уроку можна застосовувати комп'ютерні технології. Важливо одне – зробити урок по-справжньому розвивальним, пізнавальним і допомогти учням сформувати вищий рівень самоосвітніх навичок, умінь орієнтуватися у бурхливому потоці інформації.

    Наприклад, на уроках читання  вдало використовувати  аудіозасоби, пропоную прослухати записи зразкового читання невеликого за об’ємом літературного твору. Це навчає дітей виразному читанню, умінню відчути настрій, визначати характер героїв. Читання віршів під вдало підібрану фонограму викликає в душах маленьких слухачів бурю емоцій, бажання самостійно спробувати викликати такі ж почуття і в інших.

    Наприклад, на початку уроку читання за темою «Ознайомлення з життям і творчістю Тараса Шевченка» ми запитуємо дітей про те , що вони знають про Тараса Шевченка. Всі діти, звісно, знають, що це великий український поет. Після цього можна запропонувати дітям переглянути документальний фільм «Дітям про Тараса Шевченка», з якого учні дізналися багато нового про життя і нелегку долю Тараса не лише як поета, а й художника, історика,філософа. Після переглянутого фільму всі діти висловлювали свої думки, чому ми повинні шанувати і пам’ятати цю людину.

    Тож використання відеороликів та документальних фільмів на уроках сприяє підвищенню ефективності навчального процесу за рахунок високого ступеню наочності, розвитку наочно-образного та креативного мислення.

    Так у 4 класі при опрацюванні вірша М.Т. Рильського «Дитинство» діти знайомилися зі словами: вілла, лоцман, томагавки, пустеля Сахара, водоспад Ніагара, степи Пампаси, бізон, пелікан, лама, пава. Такі слова діти не часто зустрічають у мові, тому доречно було не просто пояснити значення слів, а й продемонстрували їх наочно на слайдах мультимедійної презентації . Після такого пояснення кожен учень зможе  самостійно скласти речення з вивченими словами, бо чітко розуміє значення кожного слова. Такий вид завдань сприяє розвитку креативного мислення.

    У першому класі при вивченні теми «Закріплення звукового значення букви «бе ». Читання слів. Опрацювання тексту «Білки». Скоромовка.» можна  пропонувати  дітям утворити слова з поданих букв.

    БЕРБО

    МІДЬВЕД

    КАЛБІ

    Після того, як діти утворили слово, на екрані з’являлося зображення тварин: бобер, ведмідь, білка. Діти не лише прочитали слова, а й змогли розповісти про цих тварин: де вони живуть, що полюбляють їсти, як зимують.

    На цьому ж уроці діти вчили скоромовку:

    Бурі бобри, брід перебрели. Забули бобри забрати торби.

    Для кращого розуміння змісту тексту та кращого заучування скоромовки я ілюструвала на окремому слайді зображення того, про що говорилося.

    Такий творчий підхід до вивчення скоромовки не залишив байдужим жодної дитини. На етапі підсумку уроку поряд демонструвала слайди із зображенням до тексту, а діти промовляли скоромовку.

    Усі ми знаємо, що далеко не завжди учні з інтересом ставляться до вивчення мови. Використання елементів інформаційних технологій на уроках української мови значно підвищують пізнавальний інтерес учнів. Це можуть бути і відеословнички, і мовнологічні завдання на екрані комп’ютера, і аудіоправила тощо.

    На уроках математики за допомогою слайдів, можна демонструвати приклади, схеми задач, ланцюжки для усної лічби, математичні розминки.

    Для уроків навчального курсу «Я і Україна» використовую презентації - фільми. Презентація з використанням  анімації допомагає не тільки скласти яскравий, емоційний і в той же час науковий образ, а й активізує пізнавальну діяльність учнів і допомагає в роботі над формуванням поняття та його запам׳ятовуванням. Анімаційні ефекти дають змогу продемонструвати учням, як здійснюється кругообіг води у природі; рух Землі навколо Сонця, різноманітні відео досліди і експерименти.

    За допомогою простої зміни слайдів презентація дає змогу продемонструвати картини художників на уроках малювання та читання, зразки виробів і етапи роботи на уроках праці.

Такі уроки сприяють розвитку творчих здібностей, активізації розумової та пізнавальної діяльності. А управління складним технічним засобом, яким є комп'ютер, прирівнює дітей з дорослими, яким так хочуть наслідувати діти молодшого шкільного віку.

Багато можливостей для розвитку логічного та алгоритмічного мислення дає курс «Сходинки до інформатики», який відповідає вищезгаданим вимогам. Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, уваги, моторики, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання, створює гарний настрій.

Цей проект спрямований на розвиток внутрішнього світу молодшого школяра, його свідомості, системи знань переживань, прагнень; збагачення досвіду дитини, зв’язок з практичним, повсякденним життям, навчання ставитися до себе, як до неповторної особистості, що займає певне місце в родині, суспільстві. Курс «Сходинки до інформатики» є комплексом навчально-розвивальних ігрових програм для дітей молодшого шкільного віку. В його основу авторами закладено чотири змістові лінії:

  • формування уявлення про можливості та сфери застосування комп’ютера, ознайомлення з технікою безпеки під час роботи з комп’ютером та у комп’ютерному класі; формування елементарних необхідних навичок роботи з мишею та клавіатурою;

  • розвиток загальних здібностей дитини: логічне мислення, просторова уява, увага, кмітливість, зорова і слухова пам’ять, креативність;

  • підтримка навчальних предметів: математика, українська та англійська мова, «Я і Україна», основи здоров’я, логіка, музика;

  • алгоритміка: формування уявлення про алгоритми, розвиток алгоритмічного мислення.

Зараз усім зрозуміло, що комп'ютер не зможе замінити живого вчителя. Зате допоможе полегшити його працю, зацікавити дітей, забезпечити більш наочне, нове сприйняття матеріалу.

Інноваційно-комунікативні технології та інтерактивне навчання дарують учням радісні хвилини на кожному етапі уроку. А там, де учні бажають навчатися, прагнуть знати більше, є позитивні емоції. Тоді й можна чекати гарних результатів від наших маленьких школярів.

 

                                         Використана література

  1. Закон України “Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 роки” // Відомості Верховної Ради (ВВР), 2007, № 12. – С. 102.
    2. Белавина И.Г. Сприйняття дитиною комп’ютера й комп’ютерних ігор. // Питання психології. – 1993. – №3. 
    3. Буцин Е.С. Обучение младших школьников началам информатики. // Информатика и образование. – 1991. – №3. 
    4. Вєтрова І. Г., Вербунко В. А. Використання комп’ютера у навчанні молодших школярів і його вплив на формування їхньої психіки // Комп’ютер у школі та сім’ї – 2001 – № 2. – С. 22 5 Наумчук М.М. Сучасний урок української мови у початковій школі. – Тернопіль, - 2001 р. 
    25. Агапова Р. Про три поколения компьютерных технологий обучения в школе. //Информатика и образование. – 1994. – №2.
     

                                         Інтернет - джерела

1. Державний стандарт початкової загальної освіти . – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/education/average.

2. Дорошенко Ю.О. Інформатика: еволюція поняття // Міжнародна науково- практична конференція інформатизація освіти України: європейський вимір

– Режим доступу:  ttp://labconf.ic.km.ua/tezy/docs/71.pdf

3. Мультимедійні презентації як засіб розвитку пізнавальної активності молодших школярів.– Режим доступу:http://ukrefs.com.ua/print:page,1,102010-Mul-timediiynye-prezentacii-kak-sredstvo-azvitiya-poznavatel-noiy-aktivnosti-mladshih-shkol-nikov.html

4.Технологія та методика застосування сучасних інформаційно-комунікативних засобів навчання.– Режим доступу: http://gymnasium.netschool.net.ua/publ/zagal/tekhnologija_ta_metodika_zastosuvannja_suchasnikh_informacijno_komunikativnikh_zasobiv_navchannja/2-1-0-7

5. Вимоги до особистості педагога як вихователя

– Режим доступу: http://studentam.net.ua/content/view/10701/85/



Джерело: http://docme.ru/eIe5
Категорія: МО вчителів 2-х класів | Додав: IpiHa (11.01.2015) | Автор: Полянчук Людмила Михайлівна
Переглядів: 2317 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту