Відділ освіти Уманської міської ради
Міський методичний кабінет
Повідомлення на тему:
«Інтеграція – сучасний напрям освіти»
Підготувала О.Ф.Плахотнюк, вчитель початкових класів ЗОШ № 4
Умань – 2018
Інтеграція – сучасний напрямок освіти
2017-2018 навчальний рік – рік опрацювання концепції Нової української школи, нового Державного стандарту початкової загальної освіти, усвідомлення змін, які необхідно втілювати в життя.
(Слайд2) Під час презентації Концепції Нової української школи Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич констатувала: «Наше завдання – кожній дитині дати доступ до якісної освіти. Успіх України в тому, щоб побудувати суспільство освіченого загалу, бо кожна дитина, незалежно від її здібностей, має право на успіх у житті, на максимальне розкриття власних здібностей, яке може запропонувати якісна освіта».
(Слайд3)Розуміючи, що найголовнішим завданням сучасної школи є розвиток ключових компетентностей, формування такої особистості, яка буде життєво та конкурентно спроможною, здатною до творчої самореалізації та саморозвитку, науковці розробили модель «Формування компетентного школяра початкової школи шляхом міжпредметної інтеграції», згідно з якою початкова школа має забезпечити умови для розвитку компетентностей. Компетентнісно орієнтований підхід вимагає від школи принципово нового бачення мети й завдань навчально–виховного процесу, а головне– його результату: компетентного учня.
Сучасні педагоги, науковці і практики, надають перевагу ідеї міжпредметної інтеграції та використання міжпредметних зв’язків.
(Слайд4) У Державному стандарті початкової загальної освіти (20.04.2011), що ґрунтується на засадах компетентісного підходу, поняття міжпредметна компетентність визначається як “здатність учня застосувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних галузей”.
Реформування сучасної освіти лежить на шляху подолання ізольованого викладання навчальних предметів і створення принципово нових навчальних програм, де освітній процес доцільно орієнтувати на розвивально-продуктивний інтегративний підхід.
Більшість зарубіжних країн (Польща, Угорщина, Фінляндія, Німеччина) успішно практикують у початковій школі інтегроване навчання.
Це дає можливість формувати в учнів якісно нові знання, що характеризуються вищим рівнем мислення, динамічністю застосування в нових ситуаціях, підвищення їх дієвості й систематичності.
(Слайд5)Таким чином інтегрування є якісно відмінним способом засвоєння програмового змісту, що уможливлює системний виклад знань у нових органічних взаємозв’язках.
Особливо актуальними є справи інтегрування різнопредметних знань у початковій ланці освіти, оскільки для молодших школярів властиве нерозчленоване сприйняття об’єктів навколишнього світу, без усвідомлення їх історичних ознак.
(Слайд6) Проведення інтегрованих тижнів, днів та окремих уроків дає можливість учням дослідити поняття, явище чи об’єкт різнобічно, встановити закономірності, причинно-наслідкові зв’язки. Інтегровані уроки дозволяють об’єднати споріднений матеріал кількох предметів навколо однієї теми. При цьому учні можуть набагато легше засвоїти значний за обсягом навчальний матеріал, уникнути дублювання у вивченні низки питань з різних предметів, досягти цілісності знань. Під час інтегрованого навчання є можливість показати світ у всьому його різноманітті із залученням літературних творів, елементів музичного та образотворчого мистецтва, наукових знань тощо. З урахуванням вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів таке навчання сприяє формуванню як ключових, так і предметних компетентностей учнів, розвитку їхніх природних задатків та потенційних можливостей.
ІНТЕГРАЦІЯ
У Великому тлумачному словнику інтеграція – це “доцільне об’єднання та координація дій різних частин цілісної системи”. За системного підходу інтеграція визначається як процес взаємодії двох або більше систем з метою створення нової, яка набуває нових властивостей завдяки зміні властивостей та зв’язків її елементів. (Слайд7)
Інтеграція – одне з найстаріших понять в історії розвитку наук. Ідея про єдність наукових знань простежувалась в працях мислителів різних часів (Платон, Арістотель, Кант). Ще К. Ушинському за допомогою інтегрованого письма й читання вдалося створити аналітико-синтетичний метод вивчення грамоти. У 60 –х роках В.О. Сухомлинський впровадив «Уроки мислення в природі» - один із найвдаліших прикладів інтеграції різних видів діяльності, об’єднаних однією метою.
Американський педагог Дж. Гіббоне висловлював думку, що інтегрувати – це поєднувати частини систем таким чином, щоб результат об’єднання в сумі перевершував їхнє значення до взаємодії.
На думку Н. Костюка, “інтеграція – це процес взаємодії елементів, в результаті якої формується інтегрований об’єкт (цілісна система) з якісно новими властивостями, у структурі якого зберігаються індивідуальні властивості вихідних елементів”.
На процесуальності та результативності інтеграції наголошує І.М. Козловська: “Інтеграція представляє собою процес і результат створення нерозривно зв’язаного, єдиного“.
Таким чином, інтеграція – це процес взаємодії, об’єднання, взаємовпливу, взаємопроникнення, взаємозближення, відновлення єдності … двох або більше систем, результатом якого єутворення нової цілісної системи, яка набуває нових властивостей та взаємозв’язків між оновленими елементами системи.
Інтегроване навчання – це навчання, яке ґрунтується на комплексному підході. Освіта розглядається через призму загальної картини, а не ділиться на окремі дисципліни.
Учням потрібні відкриті можливості для інтеграції знань і навичок з різних дисциплін і критичного оцінювання того, як ці частини взаємодіють між собою.
Міжпредметні зв’язки бувають горизонтальні й вертикальні
(Слайд8) Горизонтальний міжпредметний зв’язок здійснюється тоді, коли інтегровані предмети вивчаються відірвано в часі (наприклад, впродовж тижня, місяця).
(Слайд9) Вертикальний зв’язок можна спостерігати, якщо інтегровані предмети вивчаються в близьких часових межах (впродовж одного уроку, одного дня).
Переваги інтегрованого навчання для учнів:
– більш чітке розуміння мети кожного предмету в різних контекстах;
– більш глибоке розуміння будь-якої теми, завдяки її дослідженню через кілька точок зору;
– краще усвідомлення комплексного підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору пов’язані з реальним світом;
– вдосконалення навичок системного мислення.
Вміння бачити взаємозв’язки всіх аспектів життя, зрештою, стає звичкою, яка буде допомагати учням протягом усього їхнього життя.
ПЛАНУВАННЯ ТЕМАТИЧНОГО НАВЧАННЯ
У менеджменті управління компанією є таке поняття як менеджмент Христофора Колумба. Це жартівливий опис стратегії в менеджменті, коли в компанії немає чітких цілей і ясного розуміння, чого вона хоче досягти. Це висловлювання пов’язується з експедицією Христофора Колумба в Америку. Він плив на гроші, які взяв у позику, у невідомому напрямку, приплив абсолютно не туди, куди хотів, потім плавав туди ще кілька разів, так і не зрозумівши, що він відкрив.
Інколи трапляється так, що вчитель, який планує тематичне навчання, теж не зовсім знає, на чому і куди він пливе, якого результату має досягти. Плануючи тематичний день, учитель наче створює “нереальну тварину” зі змісту навчального матеріалу різних дисциплін, але так, щоб вона була “живою”, тобто вміла фунціонувати як цілісна система: рухатися, їсти, дихати, рости тощо. Така тварина повинна вміти робити навіть те, що придумає винахідник.
Планування інтегрованого уроку
(Слайд10) При доборі матеріалу для інтегрованого уроку вчителю слід керуватися тим, що зміст різних предметів, об'єднаних в одній темі, – не проста сума знань. Необхідно пам’ятати, що урок повинен підпорядковуватися одній головній меті, а не бути безладною мозаїкою окремих картин. Тому заздалегідь потрібно визначати інтегровані урок зіставляючи матеріал різних предметів, визначаючи теми, близькі за змістом або метою використання.
(Слайд11) Необхідно зазначити, що методика проведення інтегрованих уроків вимагає від учителя високого професіоналізму, ерудиції та додаткової підготовки. Щоб спланувати інтегровані уроки (дні, тиждень) потрібно вдумливо проаналізувати річне календарне планування різних навчальних предметів та матеріали підручників, посібників для виділення спільних тем.
Готуючись до уроку, вчителі повинні старанно продумували зміст навчальних завдань і використання різних прийомів подачі їх, щоб забезпечити кожному учневі ситуацію успіху, яка є могутнім стимулом для формування компетентностей.
Планування тематичного тижня
(Слайд12) Під час планування тематичного дня вчителю варто скористатися Інтелект-картою (ментальна карта, карта пам’яті, діаграма зв’язків тощо) – метод структуризації концепцій з використанням графічного запису.
Алгоритм створення Інтелект-карти тематичного дня:
Крок 1. Увага на ключове поняття! Оберіть тему тематичного дня. Сформулюйте її одним словом чи словосполученням. Наприклад: “Папір”.
Крок 2. Починайте роботу з центру. Напишіть центральне поняття – назву об’єкта чи явища (про які ви будете створювати карту) посередині аркуша. Можна намалювати малюнок до цього поняття.
Крок з. Пишіть ключові слова за годинниковою стрілкою.Заповнюйте карту ключовими словами, які передають зміст інформації та ідей за годинниковою стрілкою, починаючи з правого верхнього кута.
Правило 1. Пишіть стисло. Навколо ключового слова напишіть все, що ви знаєте або те, що спадає вам на думку про об’єкт чи явище, яке розглядаєте. Пишіть власні ідеї одним словом або словосполученням. Не пишіть речення!
Правило 2. Пишіть різними буквами. Для того, щоб краще виокремити інформацію, записуйте її, змінюючи накреслення, розмір, колір букв.
Правило 3. Пишіть друкованими літерами. Якщо ви складаєте карту вручну (а не за допомогою комп’ютерної програми), використовуйте друковані літери, тому що для сприймання рукописного тексту потрібно більше часу.
Правило 4. Розфарбовуйте! У кожного кольору є своє значення, причому часто це дуже індивідуально для кожної людини. Колір може істотно спростити та прискорити сприйняття інформації. Зчитувати інформацію з інтелект-карти буде легше, якщо ви будете розуміти значення кольорів, які використовуються в ній.
Правило 5. Малюйте! Якщо ви сумніваєтеся, чи варто малювати, то вибір очевидний – малюйте! Зоровий образ запам’ятовується на довгий час, сприймається з максимальною швидкістю, формує безліч асоціацій. Наш мозок влаштований так, що в нас практично миттєво виникає зорова асоціація на будь-яке слово. Ось цю першу асоціацію і намалюйте.
Правило 6. Групуйте! Намагайтеся одразу записувати інформацію, яку можна згрупувати за обраними вами критеріями. Використовуйте угруповання для позначення односмислових груп.
Крок 4. Зв’язуйте думки! Використання сполучних гілок допомагає нашому мозку з максимальною швидкістю структурувати інформацію і створювати цілісний образ.
Правило 1. Лінії та стрілки. Встановіть зв’язки між поняттями за допомогою ліній, стілочок різної довжини, штриховки, кольору, товщини тощо.
Правило 2. Використовуйте не більше ніж 7 ± 2 відгалужень від кожного об’єкта, а краще – не більше 5, оскільки таку карту зможе легко сприймати навіть втомлена людина.
Правило 3. Зв’язки головного поняття показуйте за допомогою лінії, потовщуючи її біля основи й поступово звужуючи біля другорядного поняття.
Правило 4. Якщо ключові слова з сусідніх гілок пов’язані один з одним, варто з’єднувати їх стрілками.
Крок 5. Дописуйте нові ідеї. Якщо з’являються нові асоціації, відносьте в подальші гілки карти або заносьте в коментарі навколо об’єктів карти (топіків), які в разі паперового написання зручно робити на стікерах.
Готуючись до тематичного дня на основі власноруч створеної Інтелект-карти, вчитель може:
1. Відслідковувати, що вже зроблено, а що – ні.
Ми бачимо всю картину цілком. Не закопуємо в деталях, а чітко і ясно представляємо свої плани.
2. Коригувати план.
3. Передбачати послідовність власних дій з підготовки до тематичного дня та слідкувати за планом виконання підготовчих дій.
4. Передбачити час, який буде потрібен на виконання того чи іншого кроку.
Зразок інтегрованого дня для 2-го класу:
- Урок природознавства на тему «Як дерева зустрічають весну. Сокорух, розвиток бруньок, цвітіння».
- Урок образотворчого мистецтва на тему «Відтворення глибини простору. Колір в пейзажній композиції». Практична робота «Весна прийшла».
- Урок літературного читання на тему «Ознайомлення з життям і творчістю Анатолія Камінчука». Вірші А.Камінчука «Котики вербові», «Береза розвивається».
- Урок розвитку зв’язного мовлення на тему «Березень весну в гості запрошує».
- Урок математики. Задачі про перелітних птахів. Задачі про весняні турботи людей у містах і селах.
Під час інтегрованого дня проводяться уроки за розкладом з різних предметів, об’єднаних спільною темою.
Ресурси
Список використаної літератури
1. Варзацька Л.О. Типи інтегрованих уроків мови та мовлення //Початкова школа – 1996. - №6. – с.11- 14
2. Вашуленко М.С. Інтегрування завдань з рідної мови й читання. // Початкова школа – 1994. - №6 –с.8 – 11.
3. Зінзура А.М. Нові підходи в навчально виховній роботі. // Початкова школа. 1995. -. №10 - 11. – с. 23-24.
4. Калягін Ю.М. Інтеграція шкільного навчання // Початкова школа.- 1990. - №9 – с. 28 – 31.
5. Комар О.А., Лобановська О.М., Лаптєва Л.Ф. Проводимо інтегровані уроки // Початкова школа – 1996. - №1. – с. 16 – 18.
6. Олійник В.Ф. Забезпечення міжпредметних зв’язків на заняттях // Початкова школа. – 1998. - №10 – с. 14 – 17.
7. Савченко О.Я. Дидактичні особливості інтегрованих уроків // Початкова школа. – 1992. - №1 с. 2 – 9.
8. Добровольська Л.Н., завідувач відділу початкової освіти,Чорновіл В.О., методист відділу початкової освіти. Працюємо по-новому. Методичні рекомендації до 2017-2018 навчального року.
Презентація до виступу
Джерело: https://www.docme.ru/dBma |