П`ятниця, 17.05.2024, 02:39
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО вчителів 2-х класів

Методичний діалог. Актуальність та значущість проектної діяльності

Уманська загальноосвітня школа

І – ІІІ ступенів № 11 ім. М.П. Бажана

Уманської міської ради Черкаської області

 

Методичний діалог.

Актуальність та значущість проектної діяльності

 

 

Підготувала: Столярова Олена Михайлівна,

 вчитель початкових класів

 

Умань, 2014

 

Планування пошукової діяльності відбувається залежно від виду проекту за домінуючою діяльністю та об’єкту дослідження.

Якщо об’єктом дослідження є предмет, то учні мають досліджувати що з цим предметом можна робити, як використовувати, яку інформацію про нього збирати, як її обробляти і узагальнювати, користь чи шкоду він приносить, чи можна його змінити.

Якщо об’єктом дослідження є інформація, то учасники проекту знаходять відповідь на питання, що ми маємо дізнатися про цей об’єкт, використовуючи для цього різні джерела інформації.

Якщо об’єктом дослідження є проблема  (наприклад, «Як допомогти річці»), то спочатку варто з’ясувати сутність проблеми, а потім запропонувати шляхи її вирішення.

Якщо об’єктом дослідження є конкретна справа (наприклад, виготовлення годівнички для птахів), то насамперед визначити її корисність і спланувати хід практичного виконання проекту.

На етапі планування проектної діяльності також визначаються критерії оцінювання роботи учасників. Оцінка навчального проекту повинна мати вербальний стимулюючий характер.

Критерії оцінювання визначають самі учасники проекту. Це можуть бути:

-         активність учня відповідно до його можливостей;

-         характер спілкування;

-         використання інформації з різних джерел;

-         глибина розкриття проблеми;

-         естетика оформлення результату;

-         соціальна значущість виконаної роботи;

-         вміння презентувати проект. 

Можливі результати проектної діяльності:

  • проект – спостереження

  • проект – оповідання

  • фантастична історія

  • музичне оповідання

  • виготовлення листівок, іграшок, сувенірів

  • екологічний проект

  • сервісний проект

  • мальований фільм

  • слайд – фільм

  • реклама

  • буклет

  • проект – книга

  • мультимедійна презентація

  • гербарій

  • альбом

  • журнал, в тому числі й електронний

  • колаж

  • колекція

  • макет

  • модель

  • книжка – розкладка

  • музична підбірка

  • наочні посібники

  • плакат

  • план

  • реферат

  • серія ілюстрацій

  • казка

  • довідник

  • стінгазета

  • сценарій свята

  • навчальний посібник

  • фотоальбом
  • креслення
  • екскурсія
  • карта
  • Тема проекту

    Провідна діяльність

    Освітній продукт

     

    «Книжці я найкращий друг»

    Прикладна

    Ремонт книжок із класної бібліотеки

    Пошукова (збір прислів’їв, загадок)

    Створення саморобної книжки з прислів’ями, загадками про книжку

     

    «Наші права»

    Ознайомлювально-інформаційна

    Плакати із символічним відображенням прав дитини

    «Як святкують Новий рік у Європі»

    Творча

    Сценарій новорічного свята

    «Краєвиди рідного міста»

    Дослідницька, творча

    Фотовиставка, виставка малюнків

     
  •  

    Види проектів для роботи з учнями початкових класів

    1. Ранні проекти.

    Ранні проекти – це зазвичай колекціонування різноманітних ілюстрацій та слів до них, які можуть використовуватися на уроках як словник, як матеріал для розвитку мовлення і збагачення кругозору учнів. Ці проекти доступні для першокласників у більш простому вигляді та з деякими ускладненнями в інших класах початкової школи.

    Кольорові сторінки. В альбомі для малювання наклеюють аркуші або картон червоного, зеленого, жовтого, синього, білого, чорного та ін. кольору. Учні повинні знаходити різні картинки або їх малювати, підписувати внизу, наприклад, „зелене дерево”, „синя куля”, і приклеювати малюнок в альбом на сторінку з відповідним кольором.

    Буквозошит.Зробити декілька зошитів з буквами. Учні малюють або вирізають малюнки предметів, що починаються на цю букву, підписують внизу ілюстрації і приклеюють у зошит з відповідною буквою. В подальшому, коли діти навчаться гарно писати, у ці зошити можна записувати приказки, загадки, короткі вірші, казки, фізкультхвилинки на всі букви алфавіту.

    Цифроплакат. Учнями оформлюється плакат про цифри по мірі їх вивчення. Малюються картинки, записуються лічилки, казки, речення про цифри.

    Картки предметів з крилами.Учні знаходять малюнки предметів або істот, у яких є крила: літак, птахи, комахи тощо. Роблять надписи і приклеюють на аркуші одного формату. Розпочату роботу в 1 класі за цими темами можна продовжувати в інших класах і поповнювати сторінки додатковим матеріалом. Можна вказувати дату, прізвище, клас, авторів робіт.

    2. Проект – спостереження.

    • Щоденник спостережень. Проекти про пори року.

      Зимонька – зима”: чому так кажуть, погода, тварини, птахи, комахи, рослини; як готуються люди до зими; український фольклор про зиму; зимові ігри; зимові свята; зимова їжа; зимові відчуття; зимові асоціації.

    • Проекти про домашніх тварин

      МійБарсик”: зовнішній вигляд тварини, його звички; як показує свій настрій, свої бажання; меню тваринки; історичні дані про появу цього виду тварин; український фольклор, письменники та поети про цю тварину.

      Орієнтовні теми проектів

      І. Моя сім’я і мій дім.Наш дім. Режим дня. Воїн в історії наших сімей. Наша безпека. Наші імена. Карта життя. З чого будувати дім? Іграшки – справа серйозна. Проектування кухні. Про Жучок і Мурчиків. Як збудувати нову криницю. Як доглядати кімнатні рослини.

      ІІ. Наш край. Ландшафтний дизайн. Погода і народні прикмети. Народні промисли. Історія створення пам’ятників нашого міста. Знамениті люди нашого міста. Сміття нашого міста. Чому так названо вулиці нашого міста. Підземні скарби нашого краю. Відкриття і вивчення нашої області. Охорона природи Хмельниччини. Лікарські рослини Хмельниччини. Карта подорожей народними промислами. Рідний край. Які птахи водяться у нашій місцевості. Допоможи зимуючим птахам.

      ІІІ. Дарувати людям радість. Лабораторія гуманних винаходів. Благодійна програма. Допомога людям похилого віку. Планування дитячого парку. Світ праці та професій. Я хочу, щоб моє місто було чистим!

      IV. Шкільна країна. Дослідження життєвих цінностей молодших школярів. Задачник. Особисті колекції учителів нашої школи. Наше шкільне подвір’я. Наші випускники. План класного куточку. Школа майбутнього. Шкільні традиції. Цікава математика. Геометрія навколо нас. Чи можна прожити без математики? Чарівна країна геометричних фігур. Проблеми шкільної форми. Числові забобони та їх недостовірність. Чому школа називається школою? У країні невивчених уроків. Шкільна бібліотека. Парта учня 21 століття. Класна дошка. Учнівський щоденник. Охорона зору. 

      V. Охорона природи. Глобальні теми людства. Звідки прийшли кімнатні рослини. Рослини та тварини хвойних лісів. Ліс у житті природи та людини. Тварини лісу. Птахи нашого краю. Осінній календар природи. Отруйні рослини лісу. Отруйні гриби. Зимовий календар природи. Весняне пробудження лісу. Літній календар природи. Рослини і тварини садів. Рослини і тварини полів. Рослини і тварини прісних водойм. Рослини і тварини боліт. Нічне життя рослин і тварин. Що росте на грядці? Як виростити квіти?   

      VІ.Творчість. У світі казок. Проблема праці та взаємодопомоги у казках. Нове життя старої платівки. Мій персональний друг. Казка і мультиплікація. Використання вторинної сировини. Як зробити чорнило? Як народжуються казки? Як роблять фарби? Як працює скульптор? Хто винайшов музику? Проект зручної ручки. Спортивний костюм для чемпіона. Які бувають танці? Оригінальні світильники.

      VІІ.Навколишній світ. Виникнення грошей. Дванадцять місяців. Для чого коту вуса? Хто в мурашнику живе? Навіщо ялинці голочки? Хто без крил літає? Подорож у світ символів. Перший імператор. Подорож у часі та просторі. Доведе язик до Києва. Скільки крапок у сонечка? Живі літачки. Життя на глибині. Сім разів відміряй. Польоти в інші цивілізації. Пам’ятка для подорожу в Антарктиду. Три дні у Африці. Як поводити себе у джунглях Амазонки? Від чого залежить погода. Навіщо пташки співають? Чому сови можуть полювати у темряві? Чому коник зелений? Подорож Краплинки. Пернаті друзі. Обережно, зима! Чому рухається повітря. Чим відрізняється сосна від кедру. Чому кульбабка так швидко розмножується. Як павук тче свою павутину. Що в насіннячку живе.

      Організація роботи молодших школярів над проектом.

      Проектна діяльність відбувається за такими етапами:

                        I.     Організація проекту.

                        II.      Планування проекту.

                       IIІ.     Реалізація проекту.

                        IV.      Підсумок проекту.

      І. Організація проекту.

      Цей етап розпочинається із визначення учителем стратегії діяльності, що полягає у виборі виду проекту, формулювання його теми, проблеми і дидактичної мети.

      Вибір теми проекту спочатку здійснює учитель з урахуванням власних професійних інтересів та опираючись на рівень знань, можливостей і здібностей учнів. Коли учні мають досвід проектної діяльності, то можуть самостійно запропонувати свої теми, керуючись власними творчими потребами. Назва проекту відрізняється від навчальної теми. Вона має бути цікавою, викликати безпосередній інтерес дітей до майбутньої діяльності.

      Повідомлення теми проекту учням – це своєрідна реклама – яскрава, захоплива, цікава, спрямована на створення відповідного мотиваційного середовища. Це може бути перегляд відеоролика, емоційна розповідь, розгляд картини, фотознімка, розгадування загадки, бесіда на основі життєвої ситуації.

      При виборі теми учитель має врахувати вікові особливості учнів, а саме, чи зможуть діти самостійно осмислити і зрозуміти нову інформацію, досягти успіху під час виконання роботи, чи заохотить проект розвиток творчого мислення, чи відповідає запропонована діяльність пізнавальним інтересам школярів.

      В основу кожного проекту покладене вирішення певної проблеми. З її формулювання випливає мета і завдання проектної діяльності учасників.

      Важливою складовою організації проекту і постановка дидактичної мети в освітньому, розвивальному, виховному та соціалізую чому аспекті.

      Освітній аспект:

      -         підвищення мотивації до отримання нових знань;

      -         вміння конструювати нові знання;

      -         ознайомлення з різними способами роботи з інформацією;

      -         уявлення про методи наукового пізнання світу;

      -         формування умінь доказово мислити, аргументувати, захищати власні ідеї;

      Розвивальний аспект:

      -         розвиток природних задатків і здібностей учнів;

      -         розвиток ідео сюжетх операцій (аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, порівняння);

      -         розвиток критичного мислення (уміння продукувати ідеї, гнучкість мислення, знаходження оптимальних шляхів вирішення проблеми, здатність до компромісів);

      -         розвиток мовленнєвої і комунікативної компетентностей;

      -         уміння презентувати результати своєї діяльності.

      Виховний аспект:

      -         виховання значущих загальнолюдських цінностей;

      -         виховання почуття відповідальності, самодисципліни;

      -         виховання добросовісного виконання роботи.

      Соціалізуючий аспект:

      -         уміння працювати в команді, враховувати інтереси і думки членів колективу;

      -         навички роботи у соціумі;

      -         вироблення власного погляду на події;

      -         формування умінь організовувати інших для досягнення спільної мети.

      ІІ. Планування проекту.

      Після ознайомлення з темою проекту, задумом для його здійснення учитель допомагає виділити ряд під проблем і спланувати  проектну діяльність учнів. Для цього діти об’єднуються у пари чи групи відповідно свої нахилів, інтересів чи особистих симпатій.

      Під час здійснення індивідуального проекту, учні мають з’ясувати, що їх цікавить у певному об’єкті і що вони хочуть про нього дізнатися більше.  Наприклад: 

      -         Що це за об’єкт?

      -         Його особливі ознаки?

      -         Де знаходиться?

      -         Де використовується і може бути застосований?

      -         Корисний він чи шкідливий?

      -         Яке у нього минуле?

      -         Чи можна його змінити на краще?

                Під час формування груп необхідно, щоб члени команди виробили правила спільної роботи. Наприклад:

      -         Працювати дружно, злагоджено, разом.

      -         Усе, що пропонує товариш, сприймати й обговорювати спокійно.

      -         Викладати свої ідеї, думки по черзі, всіх вислуховувати до кінця, не перебивати.

      -         Радитись з товаришами, дорослими, приймати рішення  спільно.

      -         «Запозичати» ідеї в інших груп з їхнього дозволу.

      -         Бути доброзичливими, старанними, відповідальними.

      -         Доводити свою справу до кінця.

               Від теми і характеру провідної діяльності залежить кінцевий результат проекту. Це може бути:

      -                    звіт на основі спостереження;

      -                    оповідання;

      -                    фантастична історія;

      -                    музичне оповідання;

      -                    виготовлення листівок, іграшок, сувенірів;

      -                    екологічний проект;

      -                    виставка малюнків;

      -                    реклама;

      -                    буклет;

      -                    книга-малятко;

      -                    мультимедійна презентація;

      -                    гербарій;

      -                    альбом;

      -                    журнал;

      -                    колаж;

      -                    колекція;

      -                    макет;

      -                    модель;

      -                    книжка – розкладка;

      -                    музична підбірка;

      -                    наочні посібники;

      -                    плакат;

      -                    реферат;

      -                    серія ілюстрацій;

      -                    казка;

      -                    довідник;

      -                    стінгазета;

      -                    сценарій свята;

      -                    фотоальбом;

      -                    сценарій свята;

      -                    виріб;

      -                    плакат;

      -                    публікація;

      -                    відеосюжет;

      -                    web-сайт тощо.

      Отже, з досвіду роботи та за результатами досліджень можна зробити висновок, що метод проектів – це комплексний узагальнюючий процес раціонального поєднання репродуктивної і продуктивної діяльності, який дозволяє комбінувати і поєднувати формальні знання з практичним досвідом. Проектна діяльність в своїй основі розрахована на гнучку організацію процесу навчання учнів, підвищення їх рівня сформованості інформаційної компетентності та самоосвітньої творчої активності.

Категорія: МО вчителів 2-х класів | Додав: IpiHa (11.01.2015) | Автор: Столярова Олена Михайлівна
Переглядів: 970 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту