Сучасна філософія шкільної освіти докорінно змінює свою парадигму. Нині вона стверджує "дитино-центризм" і заперечує "предметоцентризм", що зумовлює необхідність розробки особистісно зорієнтованої системи. Зміст освіти та весь навчально-виховний процес мають бути підпорядковані кожній дитині особисто, а навчальні предмети — зосереджуватися навколо дитини, не руйнуючи її природу. Зміни в освітній політиці відбуваються на основі затвердженого постановою Кабінету Міністрів Державного стандарту 4-річної початкової школи, які мають за мету: формувати людину, яка хоче і вміє самостійно вчитися; сприймати інформацію, працювати з нею, осмислювати, аналізувати, творити.
Одна з умов виконання цих завдань - дотримання принципу співробітництва, який передбачає рівноправні стосунки між учителем і учнями й реалізується через способи організації взаємодії педагога та школярів у навчально-виховному процесі початкової школи.
Організація співробітництва з учнями передбачає використання різноманітних засобів: спільне визначення мети діяльності; створення ситуації вільного вибору; використання навчального діалогу та рольової гри; участь дітей в оцінці уроку; добір навчального матеріалу, в тому числі й дидактичного, та проектів (навчальне проектування).
Якщо умовно поєднати ці способи в логічно взаємопов'язаний ланцюжок, то проектування завершує його, а попередні способи — це складові його етапів. Тому створення спільних проектів займає найвищу сходинку в ієрархії способів організації взаємодії учнів та вчителя в навчально-виховному процесі початкової школи щодо складності організації.
Актуальність проблеми нашої роботи полягає в тому, щоб сформувати в учнів мотивацію до пізнавальної діяльності, яка націлює вихованців на пошук нових знань, допомагає не тільки сформувати досвід, необхідний для вирішення життєвих проблем, а й вибудовувати власне життя успішним і значущим для суспільства.
У вирішенні цієї проблеми може допомогти метод проектів.
Сучасні відкриття в галузі інформаційних і телекомунікаційних технологій стали поштовхом Для широкого впровадження проектного навчання. Очевидно, що телекомунікації проникли в усі сфери сучасного життя, і хочемо ми того чи ні, маємо враховувати й використовувати їхні можливості у своїй роботі.
Чому саме проекти? Що це за методи?
Проект - сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об'єкта, предмета, різноманітного теоретичного продукту.
Уже понад десять років у сучасній педагогіці активно розробляється й використовується так званий метод проектів, орієнтований на виявлення нових колективних форм навчальної діяльності в розвивальному навчанні й націлений на активізацію творчих можливостей особистості. Загалом проектні ідеї не нові і являють собою вільне дослідження предмета учнями.
Проектний метод навчання забезпечує реалізацію принципу культуровідповідності в гуманітарному освітньому просторі, бо дає змогу інтегрувати знання в різних наукових галузях, а також допомагає побудувати процес взаємодії між учнем і вчителем на основі співробітництва й педагогічної підтримки розвитку.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів, яку вони виконують протягом певного відрізка часу:
— індивідуальну (завдання для індивідуальної роботи мають бути спрямовані на розвиток мислення учнів, на зміцнення їхніх пізнавальних спроможностей, містити труднощі, подолання яких потребує вольових зусиль. Індивідуальна робота — одна з найскладніших форм навчальної діяльності, тому учнів потрібно до неї готувати. Це можна робити за допомогою чітких стислих інструкцій, вказівок. За таких умов навчання - не тільки повідомлення нової інформації, а й засвоєння прийомів самостійної роботи, самоконтролю, взаємоконтролю, навичок дослідницької діяльності, вміння здобувати знання, узагальнювати, робити висновки. Вміти самостійно працювати — головне, чого учень має навчитися в початковій школі);
- парну (робота в парах - технологія, яку можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети; засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. Робота в парах дає змогу учням поміркувати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, критично мислити, переконувати й вести дискусію);
- групову (коли діти навчаються разом з іншими, вони відчувають істотну емоційну та інтелектуальну підтримку, яка дає змогу вийти далеко за межі їхнього нинішнього рівня знань і вмінь. Невимушеність у спілкуванні членів малої групи сприяє розвиткові навичок міжособистісного спілкування у сором'язливих учнів).
Метод проектів завжди припускає розв'язання цікавих, корисних і пов'язаних з реальним життям завдань, а також вирішення проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проектів повинні бути, так би мовити, відчутними, тобто, якщо це теоретична проблема, то конкретне її вирішення, якщо практична — реальний результат, готовий до впровадження.
Основні вимоги, до використання методу проектів.
- Наявність значущої в дослідницькому, творчому плані проблеми, яка потребує інтегрованого знання, дослідницького пошуку для її розв'язання!
- Практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів.
- Самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів.
- Встановлення кінцевих цілей спільних/індивідуальних проектів.
- Визначення базових знань у різних галузях, необхідних для роботи над проектом.
- Структурування змістової частини проекту (із зазначенням поетапних результатів).
- Використання дослідницьких методів: означення проблеми, завдань дослідження, які випливають із висунення гіпотези щодо їх вирішення, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, Підбиття підсумків, коригування, висновки (використання в ході спільного дослідження методу "мозкової атаки", "круглого столу", статистичних методів, творчих звітів, перегляду тощо). .
- Результати виконаних проектів мають бути матеріальними, тобто оформлені певним чином (відеофільм, альбом, бортжурнал "подорожей", комп'ютерна газета, альманах, Web-сторінка тощо).
З чого треба починати створювати проект?
Організовуючи роботу над проектами, варто вивчити інтереси учнів, допомогти у виборі тематики і підготовці їх до роботи.
Робота над будь-яким проектом містить певні етапи:
Організаційний етап - створення групи учнів для роботи над проектом. З'являється ядро групи, визначаються сфери інтересів.
Під час обговорення основної ідеї майбутнього проекту визначаються цілі та завдання (навіщо цей проект, що довідаємося й чого навчимося по завершенні роботи); обговорення стратегії досягнення поставлених цілей і уточнення тем та плану роботи над конкретним проектом, визначення методичних та організаційних аспектів.
Структурування проекту з виділенням тематичних і змістових запитань для певних груп учнів, добір необхідних матеріалів починається зі складання плану, що згодом стає розгорнутим, визначаються етапи і їх завдання, розподіляються між групами учнів з урахуванням їхніх інтересів (наприклад, добір історичного, літературного, краєзнавчого й ілюстративного матеріалів, редагування тощо).
Робота над проектом — це також ретельно розроблені завдання для кожної групи учнів, що дає змогу вчителеві не втручатися в роботу групи, виконуючи функції консультанта або учасника проекту на рівних умовах з вихованцями.
Передбачається інтенсивний обмін інформацією, думками, отриманими результатами. Робота над проектом створює для вчителя можливості формувати нові стосунки з учнями в атмосфері співробітництва й співтворчості, що дає змогу школярам не тільки побачити рівноправного учасника, а й усвідомити свої права і, що важливо, відповідальність.
Підбиття підсумків — аналіз успіхів і невдач у роботі над проектом.
Крім того, дуже важливо приділити якнайбільше уваги самостійним видам діяльності учнів, які допоможуть кожному з них розкрити свою індивідуальність, що в рамках уроку зробити навряд чи можливо. Учні, хто поодинці, хто в парі, а то й невеликою групою, систематично можуть виконувати самостійну, роботу, що потребує від них пошуку додаткової інформації, аналізу, осмислення фактів. Така робота для різних учнів може бути розрахована на тиждень, два, місяць і більше, а складність проекту охоплює весь клас.
Для методу проектів дуже істотне питання практичної, теоретичної й пізнавальної значущості передбачуваних результатів.
Метод проектів завжди припускає вирішення учнем якоїсь проблеми, що передбачає, з одного боку, використання сукупності різноманітних методів і засобів навчання, а з іншого - необхідність інтегрування знань і вмінь із різних предметних галузей.
Отже, якщо ми говоримо про метод проектів, то маємо на увазі саме спосіб досягнення дидактичної мети (суб'єктом якої є педагог) через детальну розробку проблеми (суб'єктом якої є учень) і її вирішення, що має завершитися цілком реальним, відчутним практичним результатом, оформленим тим або іншим способом.
Результати виконаних Проектів мають бути відчутними: якщо це теоретична проблема - то її конкретне рішення, оформлене в інформаційному продукті, якщо практична - конкретний продукт, готовий до споживання.
Результатом з позиції педагога є зміна рівня сформованості ключових компетентностей, що демонструє учень у ході проектної діяльності.
Отже, під проектом маємо на увазі спеціально організований учителем і самостійно виконаний учнями комплекс дій, що завершуються створенням продукту; під методом проектів - технологію організації освітніх ситуацій, у яких учень ставить і вирішує власні проблеми, і технологію супроводу самостійної діяльності школяра.
Під компетенцією розуміється загальна здатність і готовність особистості до діяльності, Що ґрунтується на знаннях і досвіді, набутих завдяки навчанню, орієнтованому на самостійну участь особистості в навчально-пізнавальному процесі, а також спрямованій на її успішне включення в трудову діяльність. А метод проектів дає змогу формувати компетенції.
Вимоги до сучасної освіти полягають не тільки в розвитку мислення, а ще й у формуванні вміння здобувати інформацію з різних джерел, поповнювати й оцінювати її, бачити багатоманітність явищ, критично ставитись до інформації, вчитися розуміти інших людей та співпрацювати з ними.
Реалізація методу проектів на практиці змінює позиції вчителя й визначається принципом педагогічної підтримки розвитку учня в ході проектної або дослідницької роботи - з носія готових знань він перетворюється в організатора пізнавальної діяльності.
Здійснюючи проектну діяльність, ми переконалися, що проектна педагогіка, в основі якої закладено діяльнісно-особистісний підхід, передбачає тісний зв'язок навчання та виховання з життям, активізує розвиток самостійності, вміння адаптуватися до дійсності, спілкуватися, працювати в команді.
А найголовніше — участь у проектуванні розвиває у дітей дослідницькі та творчі здібності, здатність до самовизначення, вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, вміння планувати свою роботу та презентувати її.
Отже, робота над проектами, як один із видів інноваційної педагогічної діяльності, дає змогу сучасній школі не тільки робити навчально-пізнавальний процес привабливішим, а й виконувати високу освітню місію.
- За якими напрямками розвивається сьогодні проектування в освіті?
Сьогодні проектування в освіті розвивається за трьома напрямками:
- Метод проектів як один із методів інтегрованого навчання дошкільників! школярів, що ґрунтується на їх самостійній, творчій, глибоко мотивованій, доцільній, пізнавальній діяльності.
- Соціальне проектування з учнями, що почало активно використовуватися у системі загальної та додаткової освіти, і являє собою особливу діяльність учнів над розв'язанням конкретних соціальних проблем.
3. Проектування як особлива діяльність педагога, зміст якої — це пошук і створення нових видів педагогічно діяльності, моделей освіти тощо.
2. Які основні завдання проектної технології в початковій школі на сучасному етапі?
Основні завдання проектної технології в початковій школі на сучасному етапі
- Формування навичок самостійної діяльності, застосування знань у нестандартних ситуаціях.
- Формування в учнів комунікативних умінь та навичок.
- Формування навичок науково-дослідної роботи.
3. Які ознаки класифікації проектування для початкової школи?
Класифікація проектування для початкової школи
1. За характером діяльності дітей проектування може бути:
- дослідницьким;
- творчим;
- художнім (особливий вид творчого);
- інформаційним;
- практично орієнтованим.
2. За змістом проектування може бути:
- монопредметним;
- міжпредметним (інтегрованим);
- надпредметним.
3. За тривалістю проектування може бути:
- короткотривалим;
- середньої тривалості;
- довготривалим.
4. За метою, яку ставить перед собою вчитель, проектування може бути:
5. За кількістю учасників:
- індивідуальним;
- парним;
- груповим.
- Яке значення має проектна діяльність в розвитку дітей молодшого шкільного віку?
Проектна педагогіка, в основі якої закладено діяльнісно-особистісний підхід, передбачає тісний зв'язок навчання та виховання з життям, активізує розвиток самостійності, вміння адаптуватися до дійсності, спілкуватися, працювати в команді.
А найголовніше — участь у проектуванні розвиває дослідницькі та творчі
здібності, здатність до самовизначення, вміння самостійно конструювати свої знання, здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, вміння планувати свою роботу і презентувати її.
Отже, праця над проектами як одним із видів інноваційної педагогічної діяльності дає змогу сучасній школі не тільки зробити навчально-
пізнавальний процес привабливішим, не тільки здобувати глибші знання, а головне, виконувати високу освітню місію: навчити дітей вчитися із задоволенням.