Розвивати в учнів дослідницькі уміння (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати аналітичне мислення.
Очікувані результати
Проектна технологія дозволяє ефективно формувати в учнів низку ключових компетентностей, перш за все – «уміння вчитись», тобто вміння самостійно здобувати знання у будь-якому вимірі «простору навчання». Школярі вчаться організовувати свою роботу з розв’язання актуальних проблем і досягнення потрібного результату, набувають навичок самоконтролю, самооцінки, самовдосконалення.
Співпраця учнів між собою та з учителем під час виконання проектів сприяє формуванню соціальної компетентності. Учні навчаються спільно визначати проблеми і мету діяльності, ефективно співпрацювати, бути ініціативними і відповідальними за прийняття рішень, обґрунтовано долати суперечки та ін.
Загальнокультурна компетентність – це взаємодія між суб’єктами навчального процесу, що передбачає формування конструктивної діяльності в умовах культурного розмаїття.
Формуванню здоров’язберігаючої компетентності сприяють, перш за все, ті проекти, тематика яких спрямована на збереження фізичного, психічного і соціального здоров’я самих дітей та їх оточення. Прикладами можуть бути проекти «Корисна їжа», «Здоровий спосіб життя», «Цукор (сіль) – друг чи ворог?», «Моя сім’я», «Мій відпочинок», «Моя улюблена спортивна гра» та ін. Крім того, можливість для учня працювати відповідно до своїх можливостей і рівня підготовки, створення доброзичливої атмосфери, що є обов’язковим у проектній діяльності, поліпшує психологічні умови навчання.
Проектна технологія дає можливість широко використовувати комп’ютер та Інтернет для пошуку, обробки інформації та роботи з нею, для презентації матеріалів проекту і, таким чином, формувати компетентності з інформаційних-комунікативних технологій. Розвиваючи в учнів здатність орієнтуватися у житті суспільства, взаємодіяти з іншими людьми, розглядати різноманітні засоби захисту прав і свобод, виробляти й ухвалювати рішення у демократичний спосіб, учитель допомагає формувати громадянську компетентність.
Застосування проектної технології — один зі шляхів виховання активної особистості, що може взяти на себе ініціативу і діяти у межах правового поля. Учні вчаться самостійно розв’язувати проблеми, приймати й обґрунтовувати рішення, виконувати роботу за складеним проектом. Це дає їм упевненість у собі, тому що уможливлює для кожного демонстрацію своїх знань, умінь і досягнень.
Метод проектів – це засіб формування критичного мислення і водночас розвитку творчих здібностей дитини. Такий підхід дає можливість сприяти формуванню у дітей та підлітків уміння працювати у команді, а отже – розвивати здатність соціальної взаємодії та формування соціальної компетентності.
Застосування проектної технології під час вивчення навчальних дисциплін, як на уроках, так і в позакласній роботі, створює додаткову мотивацію до навчання. Учні пропонують чи виконують проекти тому, що це їм цікаво. До переваг проектної діяльності також належить розвиток різноманітних здібностей та природних задатків учнів, у тому числі через навчання, а саме:
• вільно і точно володіти мовою;
• вибирати засоби і способи досягнення кінцевого результату самими виконавцями;
• конструктивно спілкуватися, співпрацювати, взаємодіяти, надавати взаємодопомогу, долати суперечки;
• використовувати різні організаційні форми роботи;
• використовувати різноманітні засоби дизайну (плакати, друковані матеріали, буклети, колажі, міні-книги та ін.);
• добирати різноманітні наочні матеріали: фотографії, малюнки, діаграми, графіки та ін.;
• використовувати сучасну оргтехніку та обладнання (відеомагнітофон, фотоапарат, комп’ютер тощо).
Отже, застосування проектної технології є важливим засобом сучасної освіти і громадського виховання, розвитку критичного мислення і творчих здібностей дитини. Зазначена технологія стимулює загальну активність учнів, сприяє створенню плідного освітнього середовища й утвердження системного характеру навчання та самонавчання.
Метод проектів підтримують такі дидактичні принципи:
- активності (цілеспрямоване активне сприймання учнями проблеми проекту, її переосмислення та вирішення);
- продуктивності (отримання кінцевого результату);
- технологічності (виконання дій у певній визначеній послідовності);
- саморозвитку (створення розвивального середовища);
- співробітництва і партнерства;
- опори на досвід учнів;
- зв’язку з реальним життям.
Під час здійснення проектної діяльності в учнів розвиваються:
- різні види мислення (асоціативне, понятійне, логічне, критичне, творче, дивергентне тощо);
- пізнавальні здібності;
- активність і самостійність;
- сенсомоторні навички;
- просторова уява.
Крім того, в учнів формуються:
- комунікативна компетентність, навички спілкування у соціумі;
- навички злагодженої роботи у колективі;
- навички емоційно-вольової сфери;
- уміння враховувати думки і потреби інших учасників проекту;
- уміння здійснювати само- і взаємооцінювання.
Діяльність учителя при організації проектного методу:
- допомагає учням визначити мету діяльності;
- рекомендує джерела отримання інформації;
- розкриває можливі форми діяльності;
- сприяє прогнозуванню результатів проекту, що виконується;
- створює умови для активності школяра;
- є партнером;
- допомагає учню оцінити отриманий результат.
Діяльність учня можна охарактеризувати так:
- визначає мету своєї діяльності;
- планує хід виконання поставленого завдання;
- відкриває нові знання;
- експериментує;
- обирає шляхи вирішення проблем, які виникають в ході роботи над проектом;
- тісно і толерантно співпрацює у команді (парі, групі);
- несе відповідальність за свою діяльність;
- презентує результати виконаної роботи;
- аналізує і оцінює свою діяльність і роботу товаришів.
Функції методу проектів
Метод проектів виконує такі педагогічні функції:
Дидактична:
- вміння конструювати свої знання;
- ознайомлення із способами роботи з інформацією;
- вміння презентувати результати власної діяльності;
- формування навичок самоорганізації.
Пізнавальна:
- зростання мотивації до отримання нових знань;
- формування умінь продукувати, аргументувати і захищати свої ідеї;
- формування навичок емоційно-вольової сфери.
Розвивальна:
- розвиток творчих здібностей і задатків;
- розвиток різних видів мислення;
- розвиток комунікативної компетентності.
Виховна:
- виховання значущих загальнолюдських цінностей;
- виховання почуття відповідальності та самодисципліни.
Соціалізуюча:
- формування навичок спілкування у соціумі;
- вироблення власного погляду на події;
- осмислення своїх можливостей та можливостей учасників проекту;
- усвідомлення власної значущості.