Кравченко Лариса Віталіївна,
вчитель початкових класів,
Уманська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 8
Уманської міської ради Черкаської області
Інтерактивні форми організацї навчальної діяльності молодших школярів на уроках математики. Метод кейс – технологія
Сьогодні найважливішим завданням освіти в Україні є підготовка освіченої, творчої особистості. У зв’язку з цим змінюється роль вчителя. Він перестає бути носієм знань. В першу чергу вчитель повинен організувати самостійну діяльність учнів, в якій кожний оволодів би низкою здатностей до якісних професійних дій, самонавчання, самоуправління, адаптації, особистісної готовності до майбутнього. Саме він створює середовище, в якому стає можливим вироблення кожним учнем на рівні розвитку його інтелектуальних та інших здібностей, певних компетентностей формування особистісних якостей, формування вмінь самостійно приймати рішення в умовах невизначенності, вироблення вмінь розробляти багатоваріантні підходи до реалізації плану дій, формування навичок і прийомів усебічного аналізу ситуацій.
Створенню такого середовища й сприяють інтерактивні форми організації навчальної діяльності молодших школярів, які впливають на професіоналізацію учнів, сприяють їхньому дорослішанню, формують інтерес і позитивну мотивацію до навчання.
Сторітеллінг
Сторітеллінг - це спосіб передачі інформації через розповідання історій.
Наприклад:
Запропонуйте дітям створити короткі повчальні історії про взаємини цифр. Наприклад, на уроках, де учні вчаться додавати та віднімати, вони можуть розповідати про те, як дві цифри (наприклад, 8 і 2) посварилися, і почалися втрати для обох сторін (8-2=6). А потім цифри знову зустрілися і почали дружити (8+2=10).
Можна використовувати історії. Запропонуйте учням поміркувати над запитаннями: «Про що мріє х?», «Навіщо існують дії множення і ділення?», «Якими предметами могли б бути трикутник, коло?».
Це допоможе дітям краще запам’ятати конкретні приклади, формули та способи розв’язування задач. Крім того, такі ігри-історії допомагають розрядити навчальну атмосферу, дати перепочити перед новою порцією інформації. Діти вчаться з думкою про те, що наука — ближча, ніж здається.
«Перевернуте навчання»
Перевернуте навчання — це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань.
Наприклад: при вивченні таблиці множення на 5 : переглянути вдома навчальне відео , вивчити таблицю, а на уроці відтворити набуті знання через творчі завдання,приклади,задачі.
Технологія STEM
STEM — це абревіатура зі слів:
Science (наука)
Technology (технології)
Engineering (інженерія)
Mathematics (математика).
Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент і інноваційні технології.
Наприклад: проводити різноманітні дослідження.
Яка довжина, ширина аркуша в зошиті, підручника в см, дм, дюймах? Довжина олівця? Якої довжини ручка? Як це виміряти? Довжина, ширина парти локтями?
Вже такі завдання покажуть найменшим учням, як працювати з вимірювальними інструментами, як фіксувати, аналізувати, застосовувати інформацію, сформують уявлення про багатовимірність світу. Що для цього потрібно? Набір інструментів найпростіший – лінійка, трикутник, транспортир.
І, навіть, якщо учні вже розуміють, що таке довжина, що таке ширина, які існують одиниці вимірювання, їм буде цікаво відчути себе науковцями, що отримують інформацію, застосовуючи спеціальні інструменти, фіксують і систематизують отримані дані. Звісно, надалі завдання, технології, інструментарій ускладнюватимуться.
Технологія квестів
Спочатку назва «квест» використовувалася в назві комп'ютерних ігор, розроблених компанією Sierra On-Line. Пізніше квестом почали називати активні екстремальні та інтелектуальні ігри.
Урок на свіжому повітрі. Для цього потрібно вийти на вулицю (парк, шкільне подвір’я, або ж поїхати на якусь екскурсію), де діти будуть шукати різноманітні підказки та предмети, щоб потім, зібравши їх, розв’язати головоломку, знайти скарб або ж відповісти на запитання.
Урок у приміщенні. Принцип квесту - знайти вихід. Діти мають виконати низку тих чи інших дій, щоб знайти ключ та врятуватися.
Наприклад: яким чином можна перевірити дію множення дією ділення?
Технологія «Кольорові капелюхи»
6 капелюхів мислення Едварда Де Боно
Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри.
Наприклад:
Тема: Міри часу. Визначення часу. Розв’язування задач.
Обладнання: капелюхи де Боно, годинник, таблиця одиниць виміру часу.
Які одиниці вимірювання часу ви знаєте? Як вимірювали час у давнину?
Білий капелюх
Фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
На сьогоднішній день існують такі одиниці вимірювання часу: секунда, хвилина, година, доба, місяць (30 або 31 день), в лютому 28 діб, або 29, якщо рік високосний; рік звичайний становить 365 діб, високосний 366; століття - це 100 років. Люди в давнину відзначали проміжки часу, пов'язані з природними явищами: сезон кладки яєць, сезон виведення пташенят. Природа сама підказувала, як поділити рік на менші проміжки часу.
У давнину мисливці визначали, як довго вони знаходяться на полюванні, рахуючи кількість ночей. Сонячний годинник для визначення денного часу був винайдений в Стародавньому Єгипті понад 5000 років тому. Приблизно 1300 років нашої ери з'явилися перші механічні годинники. У 1581 році італієць Галілей створив маятниковий годинник, який точно вимірював час за допомогою маятника.
Що змусило людей ввести єдину міру часу? Якими годинниками користуються сучасні люди?
Червоний капелюх
Увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
Людям важко було зрозуміти один одного. Сучасні люди користуються більш точними годинниками. У 1929 році були вперше використані кварцові генератори, що дозволило визначати час з точністю до 1 секунди на 3 роки. У 1948 році винайдений атомний годинник. Він настільки точний, що похибка склала 1 секунду за 1,6 мільйона років.
З цього робимо висновок, що людство зробило великий крок у пошуках точності вимірювання часу, а це свідчить про велику залежність людей від часу.
Які переваги у вимірюванні часу зараз порівняно з тим, як вимірювали час у давнину?
Жовтий капелюх
Дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається
По-перше, в давнину люди користувалися великими проміжками часу (сезон кладки яєць). Люди не знали, як визначити, наприклад, день народження, а зараз можуть визначити число, місяць, рік, століття, навіть хвилину з секундами.
По-друге, сучасні люди всієї планети мають загальні одиниці вимірювання часу: секунда, хвилина. година, рік, століття. Цього не було в давнину. Якщо одна людина вимірювала час водяним годинником, то інша - пісочним. Люди не були впевнені, що зустрінуться, була відсутня загальна одиниця часу.
Сучасні люди мають надточні годинники, які зручні і доступні кожному, навіть школяреві. А в давнину годинники були великими, їх важко було носити, та й були вони не в кожного. Користуватися ними могли тільки спеціально навчені люди.
Поясніть призначення одиниць вимірювання часу.
Зелений капелюх
Пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань
Хвилини використовують в школі, робочий день вимірюється в годинах і хвилинах, досягнення в спорті позначають хвилинами, секундами, в розкладі поїздів і літаків використовують рік, місяць, день, годину і хвилину. Термін «доба» зустрічається в повідомленнях синоптиків і в тривалості польоту в космос.
Тривалість навчального року - 9 місяців, канікул - 3 місяці. Рік розписаний по місяцях і числах, тижнями в календарях, в пресі теж позначають рік випуску. При складанні біографії використовують рік народження, число, місяць.
Які недоліки вимірювання часу існують сьогодні?
Чорний капелюх
Оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку
У кожній частині планети годинник показує різний час. Наприклад, якщо на півдні годинник показує 12 годин, то на півночі - 0 годин. Кожну хвилину доби в різних точках земної кулі відбувається схід і захід сонця: десь зараз ніч, а десь - день.
Світ поділений на 24 часові пояси. Якщо летіти на схід, то при перетині кожного пояса потрібно переводити годинник на 1 годину вперед, а якщо летіти на захід - то на 1 годину назад.
Рухаючись на захід, потрібно додати 1 день, на схід - відняти 1 день.
Що ми сьогодні вивчали на уроці?
Навіщо потрібно знати одиниці вимірювання часу?
Синій капелюх
Управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах
Одиниці вимірювання часу займають важливе місце в житті сучасної людини. Робочий день розписаний по хвилинах. Важливо знати одиниці часу, щоб визначити дату історичної події, дня народження.
Потрібно вчитися цінувати час з дитинства, дотримуючись режиму дня. На уроці, якщо ти добре попрацював, то використав час з користю для себе.
Можна зробити висновок, що знання одиниць вимірювання часу для сучасної людини є необхідною умовою. Люди різних професій залежать від часу. Користуватися годинником вміє кожен школяр. А вміння оперувати одиницями часу допоможе нам не тільки в побуті, але і в нашій майбутньої професії.
LEGO
Кубики LEGO або «шість цеглинок» - це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізовувати ігрові та діяльнісні методи навчання в початковій школі .
Мета : зацікавити дітей у вивченні математики, навчити шукати та пояснювати власні рішення , розвинути навички логічного мислення.
Завдання з використанням кубиків LEGOна уроках математики
1.Складаємо вирази
Кожна дитина на 3-х своїх цеглинках пише цифри фломастером , а ще на 3-х - математичні знаки «=», «+», « - ». З отриманих чисел і знаків складають вирази, записують і розв’язують . Можна мінятися кубиками.
Запитання до дітей
1. Що було зробити легко, важко?
2. Скільки виразів у вас вийшло?
Кейс-метод
Кейс-метод – яскравий приклад інтерактивних технологій.
Найбільш широко кейс-метод застосовується під час вивчення економіки та бізнес-наук. Використання кейс-методу також здобуло широке поширення у педагогіці, медицині, юриспруденції, математиці, культурології та політології.
Батьківщиною кейс-методу є США. Використання цього методу в навчальній системі США розпочалось ще на початку XX століття в галузі права та медицини. Однак провідна роль у поширенні цього методу належить Гарвардській школі бізнесу. В 1921 року у Гарвардській школі бізнесу було видано перший збірник кейсів. “Новий” метод мав великий успіх і поступово перетворився на основний метод навчання на факультеті.
Кейс – це події, які реально відбулися в певній сфері діяльності і які автор описав для того, щоб спровокувати дискусію в навчальній аудиторії, підштовхнути учнів до обговорення та аналізу ситуації, до прийняття рішень.
Кейс-метод сьогодні має активне застосовування в Україні, оскільки відповідає потребам часу і несе в собі великі можливості. В основу кейс-методу покладені концепції розвитку розумових здібностей.
Кейс-метод (від англ. саsе studу – вивчення ситуації - випадок), відомий у вітчизняній освіті як метод ситуативного навчання на конкретних прикладах), дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності учнів.
Суть методу досить проста: для організації навчання використовується опис конкретних ситуацій. Учням пропонують осмислити реальну життєву ситуацію, опис якої одночасно відбиває не тільки будь-які практичні проблеми, а і актуалізує певний комплекс знань, які необхідно засвоїти при вивченні даної проблеми. При цьому сама проблема не має однозначних рішень.
Застосування вчителем кейс-методу з одного боку стимулює індивідуальну активність учнів, формує інтерес і позитивну мотивацію до навчання, зменшує «пасивних» і невпевнених у собі учнів, забезпечує високу ефективність навчання і розвитку майбутніх фахівців, формує певні особистісні якості і компетенції, сприяє їхньому дорослішанню, відчути самостійність в освоєнні теоретичних положень і оволодінні практичними навичками, сприяє розвитку винахідливості, вмінню вирішувати проблеми, розвиває здібності проводити аналіз і діагностику проблем.
А з другого дає можливість самому вчителю: самовдосконалюватись, по-іншому мислити й діяти та оновлювати власний творчий потенціал.
Ситуаційна вправа або кейс – це опис конкретної ситуації, який використовують як педагогічний інструмент, що допомагає учням:
• глибше зрозуміти тему, розвинути уявлення;
• отримати грунт для перевірки теорії, дослідження ідей, виявлення закономірностей, взаємозв’язків, формулювання гіпотез;
• пробудити інтерес, підігріти цікавість, заохотити мислення та дискусію;
• отримати додаткову інформацію, поглибити знання; переконатися у поглядах;
• розвинути і застосувати аналітичне і стратегічне мислення, вміння вирішувати проблеми і робити раціональні висновки, розвинути комунікаційні навички;
• поєднати теоретичні знання з реаліями життя, перетворити абстрактні знання у цінності і вміння.
Зміст кейса повинен відображати навчальні цілі. Кейс може бути коротким чи довгим, може викладатися конкретно або узагальнено. Слід утримуватися від надмірно насиченої інформації та інформації, що не має безпосереднього відношення до теми, що розглядається. У цілому кейс має містити дозовану інформацію, яка дозволяла б учням швидко зрозуміти суть проблеми та надавала б усі необхідні дані для її вирішення.
Завданням кейс-методу є не просто передача знань, а навчання учнів здатності справлятися з такими унікальними та нестандартними ситуаціями, які вимагають знань з багатьох наук, які, як правило, виникають в реальному житті. Даючи учням завдання у формі кейсів, вчитель відкриває їм значно більшу можливість поділитися своїми знаннями, досвідом і уявленнями, тобто навчитися не тільки у вчителя, а й один у одного. Такий метод піднімає впевненість учнів у собі, у своїх здібностях. Учні активно вчаться слухати один одного і точніше висловлювати свої думки.
Структура уроку з використанням технології "кейс"
1. Підготовчий етап. Педагог готує ситуацію, додаткові інформаційні матеріали, визначає місце заняття в системі предмету, завдання заняття.
2. Ознайомлювальний етап.
• Залучення учасників до живого обговорення реальної ситуації. Введення в ситуацію. Опис ситуації.
• Виконання індивідуального завдання. Пошук необхідного інформаційного матеріалу
3. Основний (аналітичний) етап. Технологія роботи з кейсом
• Усвідомлення і формулювання проблеми на основі інтерпретації ситуації.
• Виявлення причин виникнення даної проблеми.
• Вироблення різних способів дії (варіантів вирішення проблеми) в даній ситуації – альтернатив.
• Вибір кращого рішення (альтернативи) з опорою на аналіз позитивних і негативних наслідків кожного, а також на аналіз необхідних ресурсів для їх здійснення.
• Складання програми діяльності з орієнтацією на первинні цілі і реальності їх реалізації.
Наприклад:
Задача . Свої літні канікули Максим, Оленка та Галинка проводили у бабусі. Діти вирішили допомогти їй заготовити ягоди для консервації. Максим нарвав 2 кошики вишень по 5 кг, Оленка — 3 кошики черешень по 2 кг, а Галинка принесла 2 кг малини. Скільки всього кг ягід назбирали діти?
Завдання 1. Бабуся вирішила приготувати компоти з цих ягід, взявши третю частину. Скільки ягід залишилося у бабусі?
Завдання 2. Із 10 кг ягід бабуся зварила варення. 6 кг вишневого варення вона розклала у 3 однакові банки. Скільки таких банок потрібно, щоб розкласти 4 кг варення.
Завдання 3. Із решти ягід бабуся спекла пиріг прямокутної форми. Діти двома розрізами розділили його на 4 частини так, щоб 2 із них були чотирикутної форми, а інші — трикутної. Як вони це зробили?
Навички, які розвиває технологія "кейс", а саме вирішення кейсів:
• аналітичні навички (вміння відрізняти дані від інформації, класифікувати, виділяти суттєву та несуттєву інформацію, аналізувати, представляти та добувати їх; мислити чітко й логічно),
• практичні навички (формування на практиці навичок використання теорії, методів та принципів),
• творчі навички (генерація альтернативних рішень),
• комунікативні навички (вміння вести дискусію, переконувати, використовувати наочний матеріал та інші медіа-засоби, кооперуватися в групи, захищати власну точку зору, переконувати опонентів, складати короткий та переконливий звіт,
• соціальні навички (оцінка поведінки людей, вміння слухати, підтримувати в дискусії чи аргументувати протилежні думки, контролювати себе тощо).
Результативність впровадження досвіду: Кейс-метод формує особистісні якості: працьовитість, креативність, здатність до конкурентоспроможності, готовність взяти на себе відповідальність за результати власного аналізу ситуації і за роботу всієї групи, впевненість в собі, комунікативну культуру, формує соціально активну і життєво компетентну особистість, здатну до саморозвитку, самовдосконалення і самореалізації.
Презентація
|