П`ятниця, 20.06.2025, 18:22
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 52
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО вчителів 4-х класів

АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ ІКТ

Відділ освіти Уманської міської  ради Черкаської області

НВК «Уманська міська гімназія-школа естетичного виховання»

 

 

АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ ІКТ

Доповідь

 

Підготувала

вчитель початкових класів

В.М. Мазай

 

м.Умань

2019р.

 

 

План

Вступ

1. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів як наукова проблема

2. Особливості використання ІКТ у процесі навчання математики молодших школярів

3 Організація навчального процесу із використанням комп’ютерних дидактичних засобів

3.1  Використання ППЗ «Математичний тренажер»

3.2 Використання он-лайн ресурсів

3.3.Методика розробки мультимедійної презентації-конспекту для супроводу уроку математики

3.4. Застосування тригерів для створення засобів контролю з математики для молодших школярів в середовищі Power Point

Висновки

 

 

Вступ

Сучасне навчання… Яким воно має бути? Про це читаємо, міркуємо, дискутуємо. Обираємо нові прийоми, методи, технології. Та при цьому пам’ятаємо, що основною формою навчання з часів Я. А. Коменського залишається урок, зміст якого диктує час. Потреби життя, шкільна практика дають нове розуміння навчання. Згідно із Законом України «Про освіту», Державною національною доктриною розвитку освіти України в ХХІ столітті, Концепцією загальної середньої освіти, новим Державним стандартом початкової загальної освіти, ми маємо здійснити кардинальний перехід від традиційного навчання, спрямованого на передачу готових знань, до розвивального, у якому використовуються інформаційні технології. XXI століття – століття високих комп'ютерних технологій. Сучасна дитина живе в світі електронної культури. Змінюється і роль вчителя в інформаційній культурі – він повинен стати координатором інформаційного потоку. Отже, вчителеві необхідно володіти не тільки сучасними методиками, але і новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися з дитиною. Одним з головних завдань, що стоїть перед вчителем початкової школи, є розширення кругозору, поглиблення знань про навколишній світ, активізація розумової діяльності дітей, розвиток мислення, мови. Головна мета сучасної школи полягає в тому, щоб створити таку систему навчання, яка б забезпечувала освітні потреби кожного учня відповідно до його нахилів, інтересів та можливостей. Тому пріоритетною освітньою метою є підготовка школярів до життя у демократичному суспільстві шляхом запровадження методів викладання навчальних дисциплін, які стимулюють думки, судження, спонукають до відповідальної компетентної діяльності. Уроки математики з використанням ІКТ особливо актуальні в початковій школі. Учні 1-4 класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їх залучаючи в процесс сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву. В умовах реформування системи освіти в Україні пошук відповіді на запитання «Як навчати?» привів мене до висновку використовувати в своїй роботі засоби ІКТ. Я хочу, щоб учні із задоволенням йшли до мене на урок, щоб кожен учень хотів навчатися і протягом всього свого життя міг здобувати потрібну інформацію, користуючись новітніми технологіями, застосовувати набуті знання на практиці.

Метою є аналіз методичних прийомів активізації навчально-пізнавальної активності засобами ІКТ на уроках математики у початковій школі.

Об’єктом дослідження є процес навчання математики молодших школярів.

Предметом – методика проведення уроків математики із використанням засобів навчання на основі ІКТ.

Завдання дослідження:

дослідити особливості активізації навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів;

виділити принципи використання ІКТ на уроках математики у початковій школі;

виділити основні аспекти вивчення математики із застосуванням ІКТ навчання;

розробити методичні прийоми із використанням ІКТ на уроках математики початкової школи.

1. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів як наукова проблема.

Початкова загальна освіта є першим освітнім рівнем та закладає фундамент загальноосвітньої підготовки учнів. Враховуючи те, що провідною діяльністю молодших школярів є навчання, саме активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів початкової школи набуває особливої актуальності.

Пізнавальна активність передбачає вміння самостійно мислити, здатність до творчої дії та креативності. Необхідною умовою успішного формування тих чи інших умінь є бажання самого учня до пізнання.

Головною метою вчителя на уроках математики є створення мотивації до розумових та практичних дій, оволодіння увагою молодшого школяра. Якщо в учнів виникло бажання розуміти, вивчати новий матеріал, вони стають співучасниками навчально-виховного процесу, тоді мислення в учнів активізується. Серед українських науковців, які доклали чимало зусиль для розвитку методики навчання математики в початковій школі, слід назвати автора першого навчального посібника для студентів «Методика викладання математики в початкових класах» (1971р.) І. З. Василенка. Помітний вклад у розробку теоретичного та практичного курсів методики навчання математики в початковій школі внесли науковці-методисти Е. І. Александрова, Б. Г. Дрозд, М. В. Козак, О. А. Комар, Г. І. Коберник, Д. В. Клименченко, О. П. Корчевська, О. Д. Нікуліна, Г. І. Мартинова, О. Я. Митник та ін. Важливою умовою активізації пізнавальної діяльності учнів в процесі навчання є знання психологічних закономірностей розвитку школярів. Це можна відмітити в працях Б. Г. Ананьєва, В. О. Крутецького, П. Д. Кудрявцева, Н. О. Менчинської, С. Л. Рубінштейна та ін.

В існуючих наукових дослідженнях розглядаються питання формування навчально-пізнавальної активності, показано її природу та сутність.

Навчально-пізнавальна активність дитини – це її внутрішня готовність до подальшої участі у процесі оволодіння знаннями, уміннями і навичками та виявлення самостійності й творчого підходу до виконання навчальних завдань. У центрі навчально-виховного процесу має бути учень. Активність, бажання і здатність до навчання, уміння спілкуватися, співпрацювати, міркувати, обґрунтовувати свої думки, бути собою закладаються у процесі навчання на уроках у початкових класах [3,79].

Сьогодні перед початковою школою стоїть завдання домогтися, щоб діти не лише засвоїли математичні знання, а й могли вільно оперувати ними, застосовувати їх для вирішення навчальних та життєвих проблем, для розширення свого пізнавального досвіду. Збільшення розумового навантаження на уроках математики вимагає ефективних методів навчання і таких методичних прийомів, які б активізували навчально-пізнавальну діяльність кожного учня.

На уроках математики розв’язуються три основні завдання: засвоєння нових знань, закріплення нового матеріалу і формування в учнів навичок використання здобутих знань.

Кожен учитель має нести відповідальність за те, якими учні вийшли з його уроку. Тобто після уроку в дітей не повинна згаснути жага до знань і любов до життя. На уроці учень має здобувати знання і вчитися ними оперувати, витрачаючи на це лише часточку своїх сил.

Й. – В. Гейне писав: « Кажуть, що посередині між двома протилежними думками лежить істина. В жодному разі! Між ними лежить проблема.» Отож, як викладати математику, щоб у школярів не втрачалась зацікавленість до предмета, щоб праця давала високий результат?

Для мене при відповіді на це запитання важливим є вибір і правильне поєднання різних методів та засобів навчання з метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках математики. А це вимагає від вчителя відповідних знань, умінь і педагогічної майстерності. Я переконана, що не існує універсального методу навчання, який гарантує успіх. Багато залежить від рівня розумової діяльності учнів, умінь і професіоналізму вчителя.

Учитель повинен іти з прогресом у ногу. А тому його уроки повинні бути сучасними. Я вважаю, що саме сучасний урок математики є інструментом для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів. Сучасний урок – це перш за все урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення, що дозволяє досягнути високих результатів за визначеними метою та завданнями.

Тому особливу увагу приділяю поєднанню традиційних та сучасних засобів навчання, серед яких чільне місце займають інформаційно-комунікаційні технології ( далі ІКТ).

Ще і сьогодні провідне місце у викладанні математики, в початковій школі зокрема, займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.

 2.Особливості використання ІКТ у процесі навчання математики молодших школярів.

Використання ІКТ в процесі вивчення математики відкриває цілий ряд можливостей для різнобічного, нетрадиційного, наочного осмислення учнями предметного матеріалу. Застосування комп’ютерних технологій на уроках математики – гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів [36].

Моя система роботи будується на сучасних педагогічних технологіях, головна мета яких – зробити процес навчання творчим.

Урок із застосуванням комп'ютерних технологій не тільки пожвавлює навчальний процес, але і підвищує мотивацію кожного учня у навчанні. Урок, що включає слайди презентації або дані електронної енциклопедії викликає навіть у пасивних дітей особливий інтерес. Екран притягує увагу, якої ми часом не можемо домогтися при фронтальній роботі з класом. Англійське прислів'я говорить: «Я почув – і забув, що я побачив – запам'ятав». За даними вчених людина запам'ятовує 20% почутого і 30% побаченого, і більше 50% того, що він бачить і чує одночасно. Таким чином, полегшення процессу сприйняття і запам'ятовування інформації за допомогою яскравих образів – це основа будь-якої сучасної презентації.

Можливості використання комп’ютера дають змогу подавати новий матеріал наочно, в формі гри тощо. Виконання тренувальних вправ на комп’ютері не є важким чи нудним заняттям, «граючись» дитина отримує знання. До того ж комп’ютер – нетрадиційний засіб контролю знань учнів.

Для вчителів математики початкової ланки освіти важливими є наступні питання в контексті використання ІКТ на уроці:

реалізація можливостей ІКТ в області побудови різних екранних зображень математичних об’єктів, їх динамічного уявлення;

автоматизація процесів обчислювальної і інформаційно-пошукової діяльності, а також діяльність по збору, обробці даних про об’єкти, що вивчаються, явища, процеси;

реалізація прикладної спрямованості навчання математики з використанням ІКТ;

встановлення вимог до електронних засобів освітнього призначення, необхідних для вивчення математики та експертної їх оцінки;

використання комп’ютерних тестуючих і діагностуючих методик встановлення рівня засвоєння матеріалу.

Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має декілька режимів:

 - демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);

- індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);

- комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).

Для роботи в демонстраційному режимі вчителю достатньо мати на уроці один комп’ютер і мультимедійний проектор, за допомогою якого потрібна інформація виводиться на екран, як правило, у вигляді слайдів. Щоб організувати індивідуальну роботу, кожний учень має бути забезпечений персональним комп’ютером. Як показує практика, якість знань учнів підвищувалася, коли вони самостійно засвоювали навчальний матеріал, використовуючи ПК, а вчитель при цьому виконував роль організатора і координатора навчального процесу.

У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить, складає план уроку, виходячи з його мети. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.

Мій досвід роботи з молодшими школярами дозволяє зробити такі висновки:

Застосування ІКТ на уроках математики зокрема, сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу.

Оволодіння елементами комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів. При цьому комп’ютерні ігрові програми сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності, опосередкованої комп’ютером.

В процесі комп’ютерно-ігрової діяльності виникає «кооперуючий ефект». Учні у грі проти комп’ютера допомагають, як правило, несвідомо один одному. Шукають раціональні способи організації сумісних дій, навіть у тому випадку, коли таке завдання їм не ставиться в явному вигляді.

Навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів.

3. Організація навчального процесу із використанням комп’ютерних дидактичних засобів

Процес організації навчання молодших школярів на уроках математики з використанням ІКТ сприяє:

активізувізації навчально-пізнавальної діяльністі учнів;

візуалізації навчального матеріалу;

індивідуалізації процесу навчання;

здійснювати моніторингові відстеження процесу вивчення певної теми;

створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання, здійсненню самоконтролю;

розвитку творчої активності школярів;

створенню і використанню бібліотеки навчального електронного приладдя;

використанню інформаційної бази глобальної мережі Інтернету та локальної шкільної мережі, мережна взаємодія учасників НВП

Можливості сучасного уроку й системи освіти загалом значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету.

У своїй педагогічній діяльності на уроках математики застосовую засоби ІКТ для:

розробки і використання власних дидактичних засобів,

використання інформаційно-навчальних програм,

розробки засобів контролю знань з математики,

пошуку і використання навчального матеріалу та онлайн засобів в мережі Інтернеті

3.1  Використання ППЗ «Електронний тренажер. Математика»

Досить продуктивним засобом застосування ІКТ у моїй педагогічній діяльності є застосування педагогічних програмних засобів (далі ППЗ), рекомендованих МОН до використання у початковій школі на уроках математики.

Досить детально я б хотіла поділитися досвідом застосування ППЗ для учнів 4 класу «Електронний тренажер. Математика» (рис 1). 

 

Рис. 1 «Електронний тренажер. Математика»

Інтерактивний тренажер з математики призначений для самостійного навчання і контролю знань учнів четвертого класу. Електронний посібник охоплює увесь обсяг матеріалу, що вивчається в 4 класі за навчальною програмою з математики, і забезпечує ефективне тренування учнів в усній лічбі і розв’язуванні типових задач. Тренажер допомагає підвищити рівень знань з математики і сформувати в дитини інтерес до предмета.

Електроний тренажер спрямований на засвоєння учнями в цікавій, ігровій формі навчального матеріалу з таких розділів програми: «Нумерація багатоцифрових чисел»,«Усні обчислення», «Письмові обчислення», «Дроби», «Просторові відношення», «Геометричні фігури», «Математичні вирази. Рівності. Нерівності», «Величини», «Сюжетні задачі».

Посібник містить теоретичний та демонстраційний матеріал до розділів, що вивчаються, тренувальні вправи різного рівня складності з кожної теми розділів програми.

Візуалізація завдань, оригінальна система заохочень, можливість контролювати й перевіряти засвоєний матеріал роблять заняття високорезультативними. Легка музика та звуковий супровід перетворюють навчання на цікаву гру. Тренажер розроблено з урахуванням вікових особливостей дітей 6–9 років з дотриманням санітарних вимог до роботи на комп’ютері.

Математичний тренажер можна використовувати як для фронтальної і групової  роботи під час вивчення та актуалізації знань на уроках математики, так і вдома.

Наприклад при вивченні теми «Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів», «Порядок  виконання  дій»  та ін. використовуємо наступні типи завдань (рис. 2):

Рис. 2 «Електронний тренажер. Математика». Приклади навчальних завдань

Окрім цікавих завдань, інтерактивне мені вказує на неправильне виконання завдань (рис.3)

 

Рис. 3 «Електронний тренажер. Математика». Помилка в викнанні навчального завдання

Математичний тренажер допоможе:

учневі - корисно провести час за комп’ютером, легко, із задоволенням потренуватися у виконанні цікавих, різноманітних вправ на закріплення матеріалу, що вивчається на уроках, самостійно перевірити рівень його засвоєння, легко, із зацікавленням відпрацювати те, що з якихось причин не було засвоєно;

учителеві - провести цікаві уроки з використанням сучасних мультимедійних технологій, забезпечити індивідуальний підхід у навчанні, підвищити рівень мотивації й активізації діяльності дітей в урочний та позаурочний час, а також здобути надійного помічника у здійсненні контролю знань і вмінь учнів;

батькам - удома без зайвих зусиль організувати додатковий тренінг дитини на комп’ютері, перевірити рівень засвоєння програмового матеріалу з математики і сформувати в дитини інтерес до предмета.

До системних вимог даного ППЗ відносимо: Операційні системи Microsoft® Windows® XP, Windows Vista®, Windows 7 або Windows 8 (Classic і Modern) Процесор стандартної архітектури з тактовою частотою не менше ніж 2,33 ГГц або процесор Intel® Atom™ з тактовою частотою не менше ніж 1,6 ГГц для нетбуків, операційна пам’ять > 512 Мб, відеопам’ять > 128 Мб. Обов’язкова наявність програми Adobe Flash Player

Як бачимо системні вимоги даного ППЗ не високі, реальні до використання на користувацькому ПК, відповідають віковим особливостям молодших школярів та принципам навчання математики в початковій школі.

Єдиним, але досить вагомим недоліком даного ППЗ, є те що він є комерційним. Хоча має помірну ціну.

 

Використання он-лайн ресурсів

Ще одним із засобів використання ІКТ, які використовую у власній педагогічній діяльності на уроках математики є онлайн ресурси, що дозволяють активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів, зокрема освітній онлайн ресурс «Самоучка»( http://www.samouchka.com.ua/)(рис.4)  

 

Рис. 4. Освітній онлайн ресурс «Самоучка»

Цей сайт присвячений розвиваючим іграм, навчальним програмам для дошкільників і школярів молодших класів. Вивчення математики за допомогою інтерактивних флеш-ігор допоможе полегшити навчання в початкових класах, викличе у дитини інтерес до уроків в школі.

На прикладі завдань покажемо використання даного ресурсу.

При вивченні математики можемо використати тренувальні вправи, як на етапі пояснення нового навчального матеріалу, закріплення нових знань, так і як тренувальні вправи для самостійного опрацювання вдома (рис 5, 6).

Рис. 5. Освітній онлайн ресурс «Самоучка», Тема «Іменовані числа»

Рис. 6. Освітній онлайн ресурс «Самоучка», Тема «Задачі на рух»

Ще одним із онлайн ресурсів, досвідом роботи з яким, хотілося б поділитися є Мультимедійні онлайн-підручники серії «Нова школа» (https://video.novashkola.ua/), перевірені МОН України та офіційно рекомендовані для використання в навчальному процесі (рис. 7).

Рис. 7. Освітній онлайн ресурс «Нов школа»,

“Нова школа” – це  агрегатор  мультимедійних навчальних матеріалів з усього світу. Тут можна використати кращі освітні ютуб-канали, мультимедійні уроки, інтерактивні тренажери і тести, відібрані у зручні колекції  відповідно до шкільної програми (рис. 7).

Мультимедійні уроки, викладені та упорядковні в даному онлайн-сервісі, є навчальними засобами для сучасного учня. Відео та анімація дозволяє задіювати одночасно зір і слух, створювати доступні багатовимірні моделі складних об’єктів та процесів, що значно підвищує рівень сприйняття навчальної інформації, активізує пізнавальну активність. Сучасна, ігрова динаміка сюжету та інтерактивна взаємодія з персонажами створюють невимушену, дружню атмосферу для навчання.

Розділ «Математика» містить усі теми згідно шкільної пограми. Кожна тема містить міні-відео «Вступ» (рис. 8), «Пояснення нового матеріалу», «Первинне закріплення», «Підсумок уроку» (рис.9).

Рис. 8. Освітній онлайн ресурс «Нов школа». Розділ Математика 4 клас

Тема «Дії додавання. Закони додавання». «Вступ»

Рис. 9. Освітній онлайн ресурс «Нов школа». Розділ Математика 4 клас

Тема «Дії додавання. Закони додавання».

 

 Супроводжують відео мультиплікаційнійні герої (рис.10). Навчання перетворюється в цікаву подорож в країну «Математики»

 

Рис. 10. Освітній онлайн ресурс «Нов школа». Розділ Математика 4 клас

Тема «Дії додавання. Закони додавання». Розділ «Пояснення нового матеріалу»

Перевагою використання даних онлайн ресурсів є їх безкоштовна версія, доступність у будь-який час доби. До системних вимог відносимо тільки підключення до мережі Інтернет

3.3 .Методика розробки мультимедійної презентації-конспекту для супроводу уроку математики

Вивчення педагогічного досвіду наших колег показало, що більшість із них, прагнучи застосовувати ІКТ на своїх уроках, надають перевагу створенню мультимедійних презентацій. Тому виникає необхідність ширше вивчати і розповсюджувати інформацію про різні методики їх розробки та застосування.

Мультимедійна презентація є одним із найбільш популярних засобів ІКТ, що широко застосовуються в освітньому процесі. Вона базується на використанні аудіовізуальних можливостей комп’ютера та представлена у вигляді логічно завершеної добірки слайдів з певних тем, створених за допомогою програми Microsoft Power Point. Мультимедійна презентація дає змогу об’єднати текст, графічне зображення, звук, відео, анімацію та мультиплікацію в єдине ціле. Таким чином забезпечується комбіноване сприйняття інформації, що призводить до засвоєння близько 60% навчального матеріалу (для порівняння: при слуховому сприйманні засвоюється лише 20% обсягу повідомлень, при зоровому сприйманні – 30%). Отже, застосування мультимедійної презентації на уроці значно покращує усвідомлення навчальної інформації кожним учнем.

Звернувши увагу на рекомендації методистів та досвід колег, можемо зробити висновок, що мультимедійна презентація органічно інтегрується в будь-який етап уроку та підходить для різних типів навчальних занять.

На уроках математики є потреба в розширенні функціональних можливостей мультимедійної презентації для забезпечення самостійної діяльності учнів, можливості на основі наочно-предметного сприйняття матеріалу робити логічні висновки, підтримувати постійний зворотній зв'язок з метою здійснення самоконтролю. Тому у власній практиці надаємо перевагу використанню презентації-конспекту. Така мультимедійна презентація призначена для використання протягом цілого уроку і відображає всі його етапи, об’єднуючі різноманітні за видом та призначенням завдання в єдиний комплекс.

Розглянемо основні аспекти її створення та використання. Як і кожен урок, презентація-конспект починається з організаційного моменту, що складається зі звернення до учнів та їх заохочення до активної роботи на занятті. Перші слайди містять анімаційні зображення, звукові ефекти, віршовані привітання, запис дати уроку. Таким чином можна легко і швидко мобілізувати учнів, зосередити їх на навчальній діяльності (рис.10).

Рис. 10.Початок презентації-конспекту (організаційний момент)

На етапі мотивації з допомогою яскравих зображень на слайді можна запросити учнів до лісової школи чи в подорож до незвичайної країни, або познайомити з цікавим гостем, який завітав на урок (рис. 11).

 

Рис. 11. Слайди до етапу мотивації

Етап актуалізації опорних знань передбачає різні види роботи, серед яких обов’язковими є перевірка домашнього завдання, хвилинка каліграфії та усний рахунок. У результаті використання анімації на слайдах почергово з'являються завдання або запитання та правильні відповіді на них. Є можливість надавати зразки каліграфічного написання цифр та ведення записів у зошитах (рис. 12).

 

Рис. 12. Слйди до етапу актуалізація опорних знань

 

Під час проведення усного рахунку рекомендуємо використовувати такі функції мультимедійної презентації, як переміщення та гіперпосилання. За цих умов після натискання на зображенні з'являється число або стрілка в напряму правильної відповіді, фігура з потрібним числом переміщується до прикладу чи відбувається перехід на інший слайд, у якому вказано, наскільки правильно виконано завдання зошитах (рис. 13).

 

Рис. 13.Використання переміщення та гіперпосилання

Основний етап потребує унаочнення та ілюстрування найбільше. На цих слайдах можна поступово та детально продемонструвати хід логічних операцій і підвести дитину до формулювання висновку про порядок виконання тих чи інших дій. В основу створення слайдів покладено використання анімації, що допомагає акцентувати увагу на кожній подробиці пояснення, дає змогу учням самостійно робити умовиводи, а потім звірятися з правильним викладом матеріалу. На будь-якій стадії отримання нових знань дитина має змогу зупинити роз’яснення та перейти до виконання вправ (рис. 14).

 

Рис. 14.Слайди до основного етапу

 

Результативним є використання презентації під час розв’язання задач. Вона дає змогу врахувати такі особливості молодших школярів, як наочно-образне сприйняття та мислення [1]. Яскраві малюнки, анімація допомагають дитині уявити відповідну ситуацію і розібратися в умові задачі (рис. 15).

 

 

Рис. 15.Слайди з підказками

З метою ефективного моніторингу рівня засвоєння учнями матеріалу використовуються тестові завдання, які можуть бути створені як за допомогою спеціальної комп’ютерної програми, так і безпосередньо в мультимедійній презентації. Краще використовувати тести, у яких передбачено автоматичне підрахування кількості правильних відповідей (рис. 16,17).

 

Рис. 16. Слайди з тестовими завданнями

 

Рис. 16.Слайди до самостійної роботи

 

Створену мультимедійну презентацію можна легко адаптувати до умов класу та навчального матеріалу. Вона є універсальним інструментом для навчання, адже може бути використана вчителем (як для фронтальної роботи з усім класом, так і для індивідуальної самостійної роботи кожного учня чи пари за персональним комп’ютером) або учнем для самостійного опанування матеріалом удома [7].

Такого виду мультимедійні презентації забезпечують індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу, що виражається в багатоваріантності, гнучкості форм різних видів навчальної діяльності [2]. Діти мають змогу самостійно обирати темп роботи над завданнями, варіанти та рівень їх складності. Добре продумана структура презентації-конспекту дозволяє швидко змінювати види роботи, постійно утримувати увагу учнів, проводити уроки на високому емоційному рівні. І найголовніше: саме така форма мультимедійної презентації повністю руйнує існуючі уявлення про цей різновид комп’ютерних програм лише як про чудовий засіб унаочнення навчального матеріалу. Вона стимулює вчителя до переходу від навчання наочно-ілюстративним методом до розвивального навчання, формування в учнів навичок критичного мислення. У результаті переходу від фрагментарного демонстрування слайдів на окремих етапах уроку до розробки презентацій-конспектів, котрі охоплюють весь хід заняття, удається досягти інтеграції таких важливих складових процесу формування предметної математичної компетенції як пізнання, відтворення, уточнення та поглиблення знань. Поряд з тим, вважаю за необхідне звернути увагу, що створення такої форми мультимедійної презентації вимагає багато часу і це не передбачено робочим графіком учителя.

2.1.4. Застосування тригерів для створення засобів контролю з математики молодших школярів в середовищі Power Point

Важливим фактором ефективності навчального процесу є постійний контроль знань учнів, який надає вчителеві можливість відслідковувати результати навчання і вносити відповідні подальші корективи в організацію навчального процесу. Чим більш цікаві й різноманітні форми контролю знань застосовуються, тим міцніше навчальний матеріал засвоюється й довше зберігається. Педагогами й психологами надзвичайно ефективними визнаються наочно-образні компоненти контролю.

Ще одним із аспектів в моєму дослідженні є застосування можливостей контролю знань учнів з використанням тригерів у середовищі PowerPoint.

Тригер (перемикач) – це ефект анімації, що спрацьовує після клацання на об'єкті. Головна перевага використання тригерів на відміну від звичайного використання ефектів анімації полягає в можливості призначення дій як для об’єкта, на якому відбуватиметься клацання мишею, так і для інших об’єктів. Це відкриває можливості створення інтерактивних тестів у середовищі PowerPoint.

Наведемо приклад створення інтерактивного завдання за темою курсу математики початкової школи.

Розташуємо на слайді задачу із варіантами її розвязку. При обранні правильно, чи то неправильної відповіді з’явиться відповідний смайлик-анімація.

Другим прикладом використання тригерів може бути інтерактивний кросворд з математики.

 

При нажиманні номеру питання з'являється завдання, якщо відповідь вірна нажимаємо галочку і відповідь автоматично зявляється у відповідних клітинках.

За допомогою тригерів в PowerPoint можуть бути створені вікторини, ігри, інтерактивні плакати та багато іншого. Вчитель, який створює презентації з тригерами для контролю знань учнів і для цікавих форм роботи:

по-перше, створює авторські матеріали з невеликими затратами часу;

по-друге, створює позитивний настрій в своїх учнів на контроль знань;

по-третє, мотивує своїх учнів до вивчення математики, ативізуючи навчально-пізнавальну діяльність .

Отже, застосування тригерів у середовищі PowerPoint надає можливості педагогам для створення власних інтерактивних засобів контролю знань учнів і сприяє реалізації діяльнісного та особистісно зорієнтованого підходів у навчальному процесі, на яких базується Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти України [2, с. 2-3].

 

ВИСНОВКИ

Таким чином, використання ІКТ допомагає підвищити ефективність уроків, психологічно полегшує процес засвоєння матеріалу учнями, активізує навчально-пізнавальну діяльність, розширює кругозір, підвищує рівень використання наочності на уроці, підвищує продуктивність праці вчителя і учнів, робить урок привабливим і сучасним. Головне в моїй роботі – це справжній тісний контакт педагога і учнів, який ґрунтується на глибокій повазі до особистості, а не формальні, поверхові стосунки. Учитель не має бути подібним до незворушного пам’ятника, такого собі «мідного вершника», який над дітьми, незаперечний та бездоганний. Давно назріла потреба зійти з того п’єдесталу. Діти на кожен урок чекають нового і доводять, що їм не потрібно нічого готового, їм потрібно, щоб вчитель брав участь в їх суперечках, дивувався, засмучувався і захоплювався разом з ними. Бути вчителем, переставши бути учнем, неможливо.

Завданням учителя, зацікавленого в результатах своєї праці, є постійний творчий пошук, системна робота, апробація нових форм і прийомів навчання, сучасних засобів навчання і, водночас, вдосконалення та відшліфовування давно відомих, традиційних. Тому цільно поєдную традиційні засоби та прийоми навчання з сучасними засобами інформаційно-комунікаційних технологій.

Мої учні здатні до самостійного вивчення матеріалу: вміють виявляти головну думку, коротко викладати матеріал, застосовувати теоретичні відомості в конкретній ситуації, у дітей розвинуті комунікативні навички, формується культура роботи з інформацією, вони терпимі до думки інших учасників освітнього процесу, розвиваються навички самоконтролю, учні прагнуть до самовдосконалення.

ІКТ не скасовують традиційну методику, а доповнюють її новим змістом.

 

 

Список використаних джерел:

Щукина Г.И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе: учеб. пособие для студентов пед. ин-тов/ Г. И. Щукина-М: Просвещение, 1979. -160с.

Никифорова М.А. Преподавание математики и новые информационные технологии // Математика в школе – 2005. – № 6-7. – С.56-64

Витухновская А.А., Марченко А.С. Проектирование технологии подготовки к обучению младших школьников с использованием компьютера. // Информатика и образование. – 2004.-№8. – С.83-87.

Кривлюк О.П. Використання комп’ютера на уроках математики в початковій школі // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2000. – № 4. – С.32-33.

Вєтрова І. Г., Вербунко В. А. Використання комп’ютера у навчанні молодших школярів і його вплив на формування їхньої психіки // Комп’ютер у школі та сім’ї – 2001 – № 2. – С. 22 – 25.

Гевал П. Інформаційні технології в навчальному процесі // Завуч (1 вересня) – 2002. – № 10. – С. 7-9.

Демчук Л.В. Використання комп’ютера на уроках математики // Математика. – 2003. – № 18. – С.1-2.

Забарна А. Шкільні технології. Комп’ютерно-орієнтовані технології в навчально-виховній діяльності // Завуч. – 2004. – № 8. – С.1-7

Кравченко Л.І. Персональний комп’ютер на уроці математики як засіб активації пізнавальної діяльності учнів // Математика в школах України. – 2004. – № 2. – С.8-11

Кривлюк О.П. Використання комп’ютера на уроках математики в початковій школі // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2000. – № 4. – С.32-33.

Левшин М. Інформаційні технології – з першого класу // Вища освіта України. – 2002. – № 1. – С. 58-64

Меламуд В. Компьютер и педагогические технологии в современной школе // Мир образования. – 2005. – № 3. – С.201-206

Миндерова О.Н. Компьютер на уроках математики // Обдарована дитина. – 2003. – № 1. – С.30-33.

Никифорова М.А. Преподавание математики и новые информационные технологии // Математика в школе – 2005. – № 6-7. – С.56-64

Поздняков С. Продуктивне навчання та інформаційні технології // Завуч. – 2002. – № 16. – С. 3-4

Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. – К.: Бліц, 1997. – 206 с.

Ткачишина І.П. Роль гри і нестандартних уроків у підвищенні інтересу учнів до вивчення математики // Математика в школах України – 2004. – №4. – С. 6-7.

. Кривлюк О. П. Використання комп’ютера на уроках математики в початковій школі // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2000. – № 4. – С. 32–33.

Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К: Ґенеза, 2002. – 386 с.

Співаковський О. В., Петухова Л. Є., Коткова В. В. Інформаційнокомунікаційні технології в початковій школі: Навчально-методичний посібник для студентів напряму підготовки «Початкова освіта». – Херсон: ХДУ, 2011. – 267 с.

Колос К. Р. Особливості використання мультимедійних презентацій для підтримки навчально-пізнавального процесу закладу післядипломної педагогічної освіти / К. Р. Колос [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.calameo.com/read/00225141555df02b 438d8.

Таргоній О., Чабанюк Т. Використання інформаційних технологій на уроках у початкових класах / О. Аргоній, Т. Чабанюк // Сучасна школа України. – 2011. – № 2. – С. 42–44.

 Шакотько В. В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навч.-метод. посібник / В. В. Шакотько. – К.: ТОВ Редакція «Комп’ютер», 2008. – 128 с.

Електронні ресурси

Самоучка. Інтерактивні навчальні вправи. Режим доступу: http://www.samouchka.com.ua

Нова школа. Освітній ресурс. Режим доступу: https://video.novashkola.ua/

Електронний тренажер. Математика. 4 клас  [Електронний ресурс] – локальний доступ (CD). Постачальник:ВГ «Основа».

Скачати повну версію доповіді

Скачати презентація



Джерело: https://docs.google.com/document/d/1ekLux6xBNJYEyXwX6Mb2fbv748PKCCiJRIO35up8Z6o/edit?usp=sharing
Категорія: МО вчителів 4-х класів | Додав: IpiHa (03.03.2019) | Автор: В.М. Мазай W
Переглядів: 2044 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту