П`ятниця, 01.11.2024, 03:35
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 52
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » МО вчителів 4-х класів

Вчимося писати есе

Відділ освіти

Уманської міської ради  Черкаської області

 

 

Перлини педагогічного досвіду.
Вчимося писати есе

                                                 

 

                         Підготувала

вчитель початкових класів

Уманської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Рабинюк К.Д.

 

 

Умань

2018

 

Перлини педагогічного досвіду

Вчимося писати есе

 

2 слайд

Завданням освітньої галузі «Мова і література» нового Державного стандарту початкової загальної освіти  – є гармонійний розвиток дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, виховання загальнолюдських цінностей, підтримка життєвого оптимізму, розвиток самостійності, творчості та допитливості,  цілий навчально-виховний комплекс, у якому на першому місці стоїть виховання дитини.

3 слайд

Сучасні діти за своїм інтелектуальним потенціалом стоять на щабель вище від своїх сучасників, які навчались в українській школі зразка 2000-го року. Як стверджують учені, IQ нинішніх школярів становить 130 одиниць, а не 100 , зафіксованих 15 років тому. Відтак українська  шкільна освіта вже сьогодні має базуватись на нових інформаційно-комунікаційних технологіях та нових освітніх моделях, без яких неможливо реалізувати освітню реформу загалом та Концепцію  Нової української школи, як одну з найважливіших її складових.

За висловом Б. Степанишина, головне – не сума, не повнота знань, а розвинуті на її матеріалі, її засобами здатності уявляти, співпереживати, розмірковувати, аналітично мислити, вивчене систематизувати, узагальнювати і, зрештою, усі ці вміння застосовувати повсякденно протягом усього життя.

 І найпотужніше цю навчально-виховну функцію, на мою думку, виконує учнівський твір, бо спонукає учнів до самостійності думки, критичного мислення, стимулює розвиток розумових здібностей школярів та формує в них необхідні вміння та навички.

Не секрет, що не всі учні в школі люблять та й, власне, можуть писати твори. Але реалії сучасного життя вимагають від людини вміння швидко пристосовуватися, постійно поповнювати свою базу знань, розвивати інтелект, грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх. А без розвитку творчих здібностей це зробити складно. Тому учитель має використовувати найрізноманітніші форми роботи на уроці, які заохотять учнів до написання власних висловлювань. Прикладом такого виду творчого завдання може бути написання есе.

4 слайд Сказати, що про есе український учитель та учень нічого не знають, буде  не зовсім правильно.

 Протягом останнього часу учителям і учням усе частіше доводиться чути про есе як жанр учнівських творчих робіт: учасникам різноманітних учнівських конкурсів нині пропонують написати есе на задану тему, а ще планують запровадити до предметних тестів зовнішнього незалежного оцінювання, один із видів робіт – есе.

5 слайд Першим, хто започаткував жанр есе в літературі, був француз Мішель де Монтень (1533-1592). Він написав твір, який охарактеризував як спробу упорядкувати свої думки в письмовій формі. Саме слово есе походить від французького essayer, що означає «спробувати», «спроба». Схоже значення цього слова й в англійській мові, воно перекладається як «суд» або «спроба».

Термін есе (або твір-есе) вживають у шкільній програмі початкової школи все частіше. Якщо раніше діти повинні були написати три види робіт, а саме текст-роздум, текст-міркування і текст-розповідь, то тепер їм надали одну альтернативу. Таким чином у міністерстві планують боротися зі страхом зробити помилку через недотримання структури твору. Жанр есе – це жанр, мета якого полягає у висловленні власної думки. Це є найважливішим для розвитку особистості. Оскільки в методику шкільного навчання поняття есе прийшло з царини літератури та публіцистики, звернімося до словника літературознавчих термінів В. М. Лесина, де пояснюють, що «есе – нарисовий жанр літературної творчості, якому властива вільна трактовка питання, замість всебічного охоплення його, виклад своїх вражень, асоціацій і роздумів, переважно відсутність аргументованих висновків».

6 слайд Чимало вчителів й раніше практикували роботу учнів над створенням есе. Хтось цим словом замінив назву твір-мініатюра, хтось уживає цей термін довільно, у лише йому відомому значенні. Певно, настала пора домовитись щодо правил гри, тобто визначитися з ознаками до есе як з використовуваного виду творчої роботи в школі.  

7 слайд Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб'єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб'єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.

8 слайд Аналізуючи досвід застосування есе, можна говорити про імовірні чотири форми використання його, а саме:

1) есе — самостійна творча робота із запропонованої учителем теми  (виконується як домашня робота);

2) есе — 30-хвилинна контрольна (або самостійна) робота з вивченого навчального матеріалу;

3) есе — 10—15-хвилинний вільний твір для закріплення й опрацювання нового матеріалу (звичайно, пишеться наприкінці уроку );

4) есе — 5-10-хвилинний вільний твір з метою підведення під­сумків уроку й фіксування сформованих на занятті  думок і висновків по темі (найчастіше дається завдання написати, що учні довідалися по новій темі, або сформувати одне пи­тан­ня, на яке вони так і не отримали відповіді).

Для перших двох видів есе тема формулюється найчастіше учителем  у вигляді проблемного питання, що має спонукати школярів до міркування, а не тільки до логічної побудови відповіді з окремих понять і визначень.

Зрозуміло, есе як вид роботи з розвитку мовлення не слід змішувати з  методичним прийомом розвитку критичного мислення. Суть  прийому «написання есе» в такій технології можна сформулювати так: «Я пишу для того, щоб зрозуміти, що я про це думаю». Це «вільне» письмо на запропоновану тему, у якому найбільше цінується самостійність, аргументованість, оригінальність вирішення проблеми, дискусійність.

На першому плані есе - особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.

Специфіку жанру есе виражають наступні риси:

  • Заголовок есе не знаходиться в прямій залежності від теми: окрім віддзеркалення змісту роботи, він може бути відправною крапкою в роздумах автора.
  • Вільна композиція есе підлягає своїй внутрішній логіці, а основну думку есе слід шукати в різноманітті роздумів автора. Проблема розглядається з різних сторін.
  • Якщо у творі на літературну тему переважає раціональне поєднання аналізу художнього твору з власними міркуваннями, то в есе яскраво виражена авторська позиція.
  • Якщо в традиційному творі вітаються індивідуальні особливості стилю й мови автора твору, то в есе індивідуальний авторський стиль - вимога жанру.
  • Завдання есе – зовсім не розповідь про життєву ситуацію, а інформування про спричинені нею ідеї, їхні пояснення, ненав’язливе намагання переконати в чомусь адресата мовлення.
  • Це «вільне» письмо на запропоновану тему, у якому найбільше цінується самостійність, аргументованість, оригінальність вирішення проблеми, дискусійність.

Есе ідеально підходить до навчання школярів критично мислити, для розвитку мовленнєвих компетенцій учнів як на уроках української мови, так і під час роботи над художніми текстами.

9 слайд Під час складання есе доречно звернути увагу на його будову. Будова есе нагадує будову гамбургера.

 

Вступ. На цьому етапі дуже важливо правильно сформувати питання, на яке ви збираєтеся знайти відповіді у своєму пошуку. (Чому тема, яку я висвітлюю, є важливою на даний момент?)  Вступна частина має бути стислою, але виразною. Останнє речення вступу й перше речення основної частини мають бути органічно пов’язані.

Основна частина – найскладніша. Ця частина передбачає розвиток подій, а також їх обґрунтування. Велике значення для написання есе має вміння спостерігати. Обсяг основної частини не регламентується, але необхідно пам’ятати: зі збільшенням обсягу есе втрачає легкість жанру. Основна частина пов’язана з висновком не лише за думкою, а й за способом мовного оформлення.

Висновок – додаткові пояснення, уточнення. Для цього рекомендують вживати  повторення, цитати.

Хоча робота складається з трьох частин, твір повинен бути цілісним. Важливу роль тут відіграють «місточки»- переходи від однієї частини до іншої.

Програмові вимоги до вивчення есе в 4 класі передбачають:                                        -розпізнавати есе серед інших текстів;                                                                                    -розпізнавати есе і міркування;                                                                                               -усно будувати есе (під керівництвом вчителя).                                                                    

Слайд  10,11,12  Практичні завдання (тексти) 

 Мета есе – спонукання до роздумів.  Важливу роль відіграють мовно- стилістичні засоби у творі: порівняння, гра зі словом, авторське використання розділових знаків (Три крапки – сліди слів, що пішли навшпиньки), обірвані фрази, чуттєво-емоційний лад викладу думок.

Слайд 13

 Певно, пора обговорити технологію підготовки школярів до складання есе.                                                                                                                                              1. Ознайомити школярів із жанром есе вимогами до його створення.                             

 2. Ознайомити із зразками жанру (цікаві учнівські роботи цього жанру).                             

3. Ознайомити з алгоритмом створення есе (форма пам’ятки).                                           4. Складання есе.

5. Колективне обговорення есе, визначення типових помилок та шляхи їх усунення.

         

На мою думку, есе дійсно ідеально підходить до навчання учнів критично мислити. Есе сприяє розвиткові в учнів соціального та емоційного інтелекту, готує їх до життя в суспільстві.

 

Слайд 14

Алгоритм створення есе:

  1. Збір інформації за темою
  2. Аналіз інформації
  3. Виявлення власної точки зору
  4. Викладання власної думки

Слайд 15

Розглянемо деякі форми роботи при складанні есе.

Для чого нам потрібно вчитись складати есе і вчити цьому дітей?

- Реалії сучасного життя вимагають від кожної людини грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх, відстоювати власну позицію.

1. Визначення теми есе.

Прийом «Кубування»

 

Я озвучу 6 підказок.

Ваше завдання: здогадатися , про що йдеться, і свої припущення записати.

1 підказка: Життєво необхідний орган у тварин і людей.

2 підказка. Порожнистий орган тіла людини у вигляді мішечка

3 підказка. Центральний орган кровоносної системи.

4 підказка. Своїми ритмічними скороченнями забезпечує кровообіг

5 підказка. Цей орган працює невпинно 24 години на добу протягом всього життя.

6 підказка. Його порівнюють із двигуном.

-         Отже, ми складемо есе на тему «Моє серце».

2. Збір інформації.

Створення асоціативного куща

- Поміркуйте, навіщо людині серце?

- Яким може бути серце в людини? Доберіть відповідні прикметники і поясніть свою відповідь. (діти записують на дошці асоціативний кущ : в центрі слово «серце», навколо записують відповідні прикметники: добре, золоте, чуйне, велике тощо)

- В залежності від того, які почуття володіють серцем, людина може бути доброю чи злою, співчутливою чи байдужою. Кажуть, треба жити серцем, адже, воно вміє бачити і говорити.

 3. Вправа «Ми – художники»

- А тепер уявіть себе художниками. Один із засобів, які вони використовують, є колір. Ознайомтесь із інформацією про деякі кольори

 Білий – відкритість

Чорний – депресія

Сірий – смуток

Червоний – наполегливість

Рожевий – дружелюбність

Коричневий – надійність

Жовтий – радість життя

- Які кольори ви б використали, щоб намалювати своє серце? Обґрунтуйте свою думку. Прикріплюю картинку серця

(Діти на дошці на символічне серце прикріплюють малі сердечка певних кольорів)

4.  Складання сенкану

1.       Серце

2.       Добре, велике

3.       Любить, працює, співчуває

4.       Людина без серця ніщо

5.       Доброта

 

5.  Аналіз інформації

   - Послухайте начерк про серце однієї дитини.

                         Моє серце

  Серце у мене велике. Воно різнокольорове . Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що іноді буваю сумним. А ще воно яскраве, бо я дуже люблю життя та своїх близьких.

-         А мені пригадались слова Г. Сковороди «Без ядра горіх – ніщо, так само, як і людина без серця». Поясніть, як ви розумієте цей вислів.

 6.  Виявлення власної точки зору

- А тепер скажіть, а що живе у ваших серцях, висловіть свою точку зору.

7.  Викладання власної точки зору

 Самостійна робота – запис есе

 

При оцінюванні есе в центрі уваги знаходиться:

*​ здібність критично та незалежно оцінити наявні дані, точку зору, позицію, аргументи;

*​ здібність розуміти, оцінювати та встановлювати зв’язки між ключовими моментами проблем та запитань;

*​ уміння диференціювати протилежні підходи та моделі, застосовуючи їх до емпіричного матеріалу або дискусії з принципових питань;

*​ здатність до застосування аналітичних підходів, моделей тощо.

Слайд 16

Переглянути та скачати презентацію

Використані інтернет ресурси:

http://journlib.univ.kiev.ua/ese_gol_2.doc

http://galyna-zhukova.edukit.dn.ua/vse_dlya_vchitelya_svitovoi_literaturi/metodichni_materiali/napisannya_ese/

http://svitliteraturu.com/board/metodichni_rekomendaciji/metodichni_rekomendaciji_do_napisannja_ese/6-1-0-153

www.sencha-school.edu.poltava.ua/



Джерело: https://docs.google.com/presentation/d/1fi0vA3tKfk9ykOZ6XQ6bh-tsra2gDLlMP53_sH-tIuQ/edit?usp=sharing
Категорія: МО вчителів 4-х класів | Додав: IpiHa (05.11.2018) | Автор: Рабинюк К.Д.
Переглядів: 2362 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту