Четвер, 16.05.2024, 09:52
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Методична робота » Школа молодого вчителя

Способи активізації пізнавальної діяльності школярів та створення сприятливого освітнього середовища для розвитку здібностей обдарованих учнів

 

«Способи активізації пізнавальної діяльності школярів та

створення сприятливого освітнього середовища для розвитку здібностей

обдарованих учнів»

 

 

Підготувала

Вчитель початкових класів

Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №5

ім. В.І. Чуйкова

Крижановська Ольга Вячеславівна

 

ВСТУП

 

Сучасна психологія і педагогіка доводять, що в процесі навчання учень не просто сприймає, усвідомлює, запам'ятовує, а й виконує складну систему розумових дій, спрямованих на засвоєння знань.

Основна мета роботи вчителя з активізації пізнавальної діяльності учнів полягає в розвитку їх творчих здібностей. З психології відомо, що здібності людини, в тому числі і учнів, розвиваються в процесі діяльності. Засобом розвитку пізнавальних здібностей учнів є вміле застосування таких методів і прийомів, які забезпечують високу активність учнів у навчальному пізнанні. Методи і прийоми активізації, що їх застосовує вчитель, повинні враховувати рівень пізнавальних здібностей учнів, бо непосильні завдання можуть підірвати віру учнів у свої сили і не дадуть позитивного ефекту. Тому система роботи вчителя з активізації пізнавальної діяльності учнів повинна будуватись з врахуванням поступового і цілеспрямованого розвитку творчих пізнавальних здібностей учнів, розвитку їх мислення. У процесі навчання учень здійснює різні дії, в яких виступають основні психічні процеси: відчуття, сприймання, уява, мислення, пам'ять та ін.

Активізація пізнавальної діяльності учнів тісно пов'язана з активізацією їх мислення. У мисленні школярів виділяється три рівні: рівень розуміння, рівень логічного мислення і рівень творчого мислення.

Розуміння - це аналітико-синтетична діяльність, яка спрямована на засвоєння готовоїінформації, що повідомляється вчителем чи черпається з книжки. Вчитель повідомляє нові факти, аналізує результати дослідів, виконує розумові операції (аналіз, синтез, абстракція, узагальнення) та застосовує прийоми розумової діяльності (порівняння, класифікація, означення). Учні слідкують за ходом мислення вчителя, за логічністю і несуперечливістю доведень. Це вимагає від учнів певних розумових зусиль, певної аналітико-синтетичної діяльності.

Під логічним мисленням розуміють процес самостійного розв'язання пізнавальних задач. Логічне мислення, як і розуміння, теж є аналітико-синтетичною діяльністю, але між ними є суттєва відмінність за джерелом, дидактичною функцією і суб'єктивним переживанням. У процесі логічного мислення учень сам приходить до нових висновків, тоді як суть розуміння полягає в пізнаванні, усвідомленні і фіксації того, що сприймається і засвоюється. Логічне мислення розвивається під час евристичних бесід і лабораторних робіт, виконання логіко-пошукових завдань, застосування деяких прийомів роботи з підручником, розв'язуванні задач тощо.

Рівень творчого мислення формується при виконанні творчих завдань. Творчими завданнями у навчальному процесі вважають такі завдання, принцип виконання яких учням не вказується і в явному вигляді їм невідомий. За сучасними поглядами творче мислення здійснюється у три етапи. Перший етап характеризується виникненням проблемної ситуації, її попереднім аналізом і формулюванням проблеми. Другий етап - це етап пошуку розв'язку проблеми. На третьому етапі знайдений принцип розв'язку реалізується і здійснюється його перевірка.

 

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

 

Під час роботи з учнями 3 класів на уроках української мови можна використовувати наступні ігри.

 

1. «Ланцюжок іменників»

Під час ранкової зустрічі учні, сидячи в колі, мають побажати один одному приємне, зарядити позитивом, підняти настрій, використовуючи лише один іменник, але при цьому кожна наступна дитина повинна повторити всі попередні, які були сказані до цього.

Таким чином в учнів буде розвиватись увага, пам`ять, збагачуватись словниковий запас.

Здобувачі освіти із задоволенням беруть участь в таких вправах. Обдаровані діти демонструють вміння не повторювати сказані іменники.

 

2. «Літературне доміно»

Всім відома гра «Доміно» набуває нового змісту завдяки літературним творам, віршам, казкам чи прислів`ям, які діти вивчають на уроках літературного читання та української мови.

Найкраще проводити цю гру в групах. Дітям роздаються роздруковані картонні муляжі прямокутників «Доміно» на яких, замість звичних крапок, написані склади, буквосполучення, слова. Дітям пропонується розкласти деталі в правильній послідовності, аби утворився рядок з вірша, раніше ними вивченим. Таким чином учні демонструють вміння запамтовувати вірші та орієнтуватись в деформованому тексті.

(Додаток 1)

 

3. «Хто більше?»

Гра використовується на уроках української мови під час вивчення теми «Речення» та «Прикметники».

Діти утворюють групи, кожній з яких роздається картка з непоширеним реченням. Речення потрібно доповнити прикметниками. Перемагає та команда, яка використовує найбільше прикметників.

(додаток 2)

 

Ми

 

 

ду

же

 

 

лю

 

бим

 

 

 

весь

 

наш

 

 

край

,

 

І лю

бим

 

Укра

Їну,

 

 

її

 

 

ла

 

ни

,

 

зеле

ний

 

гай

,

 

В

са

 

ду

 

 

ряс

ну

 

 

ка

 

ли

ну!

 

 

Додаток 1

 

1. (…), (…), (…), (…) зайчик побачив (…), (…), (…), (…) моркву.

 

 

2. (…), (…), (…), (…) діти годувати (…), (…), (…), (…) котика.

 

 

3. (…), (…), (…), (…) осінь встелила (…), (…), (…), (…) землю.

 

 

4. (…), (…), (…), (…) білочка стрибає по (…), (…), (…), (…) деревах.

 

 

Додаток 2

Категорія: Школа молодого вчителя | Додав: IpiHa (14.01.2020) | Автор: Крижановська Ольга Вячеславівна
Переглядів: 375 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту