Методика проведення екскурсій у початкових класах
Швець Н.А., вчитель початкових класів
Уманської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 11 ім. М.П. Бажана
У педагогічній літературі є два погляди на екскурсію:екскурсія як метод і як організаційна форма навчання. На мою думку, екскурсію слід розглядати як організаційну форму навчання. Адже саме слово «екскурсія» (від латинського слова - вибігаю)вказує не на метод навчання,а тільки на те,що навчальне заняття проводиться поза класом,поза школою:в природі,на виробництві,в музеї,на виставці тощо. Основний метод навчання - спостереження предметів,явищ,процесів. Він поєднується з поясненням вчителя.
Етапи екскурсії:
1) підготовка вчителя до екскурсії,
2) підготовка учнів до екскурсії,
3) проведення екскурсії,4)підсумки екскурсії.
Під час екскурсії учні ознайомлюються з об’єктами,явищами і процесами,які відбуваються безпосередньо в природі в тісному взаємозв’язку. Тільки в природі учні можуть конкретно спостерігати зв'язок між предметами і явищами.
Екскурсії ілюструють словесні образи і створюють повніше уявлення про предмети і явища навколишнього світу. Різноманітні спостереження в природі сприяють збагаченню мови учнів.
На екскурсіях учні набувають навичок і вмінь проводити дослідницьку роботу:спостерігати за предметами і явищами органічної і неорганічної природи,аналізувати,порівнювати ці предмети і явища,робити висновки. У дітей виробляється дослідницький підхід до вивчення явищ навколишнього середовища.
У сприйманні об’єктів екскурсії беруть участь різні органи чуттів. Це сприяє більш досконалому вивченню спостережуваних предметів і явищ,а також розвитку і самих органів чуттів. Перебуваючи у парку,у лісі,діти починають краще розрізняти форму рослин, спів птахів, голоси інших тварин.
Спілкування з природою викликає прагнення у дітей не тільки глибше пізнати,а й охороняти,збагачувати її,виховувати їх естетичні почуття і смаки.
Конкретні уявлення про природу,які створюються у дітей під час екскурсій,допомагають розкрити перед ними прості,доступні їх розумінню зв’язки між окремими предметами і явищами природи,показати на яскравих прикладах,як людина використовує і змінює природу для практичної мети. Все це створює міцний фундамент для формування у дітей діалектико-матеріалістичного світогляду,сприяє зміцненню зв’язку навчання з життям.
Не випадково пишуть: «Школа повинна навчити бачити,навчити читати не тільки друковані книжки,але також і книгу життя. Одним із способів навчити читати цю книгу є правильно поставлені екскурсії».
На екскурсіях в учнів виробляються організаційні навички,розвиваються винахідливість,витривалість, прагнення успішно виконати завдання,упевненість у своїх силах.
Під час екскурсій дитячий організм загартовується і зміцнюється фізично.
Екскурсії дають змогу зібрати багатий матеріал,який можна використати на уроках і практичних заняттях у школі.
Вихід за межі класу і школи завжди є подією в житті учнів. Навіть одна добре організована екскурсія дає дітям багато вражень,збуджує їх почуття.
Вчитель заздалегідь має одібрати запитання,на які учні повинні дати відповіді в процесі екскурсії. Повинен продумати,які навчальні ігри і який активний відпочинок буде організовано з учнями під час екскурсії,визначити основні питання бесіди з ними після екскурсії.
Учні мають усвідомити,що екскурсія-це не прогулянка,а навчальне заняття,яке проводиться на природі,тому до неї треба так само ставитися,як і до уроку.
Велике значення для успішного проведення екскурсії має збудження у дітей інтересу, відповідного настрою і почуттів.
Змістовні й образні розповіді вчителя завжди привертають увагу дітей,зворушують їх душу,викликають незабутні враження,сприяють формуванню естетичних смаків.
Під час екскурсії в природу частину настановчої бесіди доцільно проводити не в класі,а на місці екскурсії,перед її початком.
Сприймання екскурсійних об’єктів буде кращим,якщо під час підготовки до екскурсії учнів зацікавити постановкою проблемно-пізнавальних
завдань,дати їм деякі попередні відомості про матеріал екскурсії та попередити,що їх запитають про результати спостережень.
Екскурсія не повинна бути простим повторенням вивченого матеріалу,вона має дати дітям щось нове,поглибити і розширити їх знання про навколишній світ. Важливо,щоб під час екскурсії і після неї учні виконували доступні їм завдання. Завдання дослідницького характеру спонукають дітей до дослідницької роботи, розвивають їх допитливість,спостережливість,сприяють закріпленню і поглибленню знань,набутих на уроках.
Велике значення під час екскурсії має пояснення вчителя. Його розповідь повинна бути короткою,цікавою й доступною для учнів.
Неабияке значення має правильний вибір місця для спостереження й демонстрування об’єктів. Учні повинні добре чути вчителя і все бачити.
На екскурсіях слід привчати учнів бережно ставитися до природи (не рвати без потреби квітів,не ламати гілок на деревах і кущах,не м’яти трави,не руйнувати мурашників і гнізд птахів,не залишати слідів свого перебування на екскурсійному об’єкті),охороняти її. Вчитель має показати учням,якої шкоди завдають рослинам обламуванням гілок і обдиранням кори.
Учитель обов’язково має звернути увагу на строкатість кольорів осіннього лісу, різнобарвний покрив весняних лук,на дзюрчання весняного струмочка,на темну перед дощем річку і грозові хмари, на різноголосий спів птахів, на тишу в зимовому лісі. Все це пробуджує у дітей почуття прекрасного,виховує естетичні смаки,любов до рідної природи,залишає незабутні враження на все життя.
Після екскурсії проводиться підсумкова бесіда. Діти обмінюються враженнями,висловлюють свої думки і міркування,розв’язують з допомогою вчителя питання,що виникли під час екскурсії.
Учитель узагальнює, уточнює, доповнює відповіді учнів.
Бесіда має бути короткою,інакше вона послабить емоційність вражень від самої екскурсії. Ефективність такої бесіди зростатиме,якщо вчитель у потрібних випадках використовуватиме додатковий матеріал.
Матеріал екскурсії можна закріпити на уроках-підсумкова бесіда,складання і розв’язування задач,написання творів,диктантів,використання малюнків.
Після екскурсії обробляється зібраний матеріал. Доцільно матеріали екскурсії оформити у вигляді альбому з відповідними малюнками, фотографіями, записами, схемами.
Зібраний матеріал опрацьовується на предметних уроках та на уроках ручної праці.
За новим Державним стандартом уроки природознавства введено у 1 класі.
Екскурсії:
*Ознайомлення з об’єктами живої і неживої природи.
*Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі.
*У сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі.
*У краєзнавчий музей, шкільний живий куточок, зоопарк.
*До водойми (до лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі).
Електронний ресурс:
https://www.google.com.ua/#q=%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B7%D0%B0+%D0%B2%D0%B5%D1%81%D0%BD%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B8+%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D0%BC%D0%B8+%D0%B2+%D0%BD%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D1%96%D0%B9+%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%96
|