Компетентнісний підхід в освіті — це відповідь на вимоги часу. Динамічні зміни
життя, постійне оновлення інформації зумовлюють потребу у членах суспільства, фахівцях, які здатні оперативно адаптуватися, навчатися протягом життя, безперервно розвиватися. Однією з найбільш актуальних проблем сучасної освіти є практичне формування компетентності учнів.
Метою навчання є розвиток особистості учня; розкриття його здібностей та талантів. У контексті освітніх реалій сьогодення ця мета конкретизується як підготовка учнів до життя, розвиток їх інтелектуальних та творчих здібностей, опанування знань, актуалізація умінь, затребуваних життям — уміння спілкуватися, контактувати з іншими людьми, зокрема для розв'язання конкретних проблем, уміння опрацьовувати інформацію, гнучко реагувати на зміни в житті. Отже, метою навчання є формування життєвої компетентності учнів. Збагачення змісту освіти, зокрема застосування розвивальних творчих вправ, забезпечення зв'язку із життям, залучення особисто важливої для дитини інформації, залучення її емоційної сфери, організація навчальної діяльності не тільки на рівні відтворення знань, умінь і навичок, але й на творчому рівні, має сприяти формуванню компетентності учнів.
Центральним аспектом цього процесу є розвиток творчого мислення школяра, зокрема під час роботи над розвивальними творчими вправами, що задовольняє низку вимог:
- реалізує пізнавальну потребу молодшого школяра, що ґрунтується на природних інстинктивних реакціях — «дослідницькій» та «ігровій», потребу у враженнях, спілкуванні, самореалізації та самоактуалізації;
- утілює єдність змістового, почуттєво-емоційного та операціонального в пізнавальній діяльності;
• відповідає основним критеріям: понятійності, самостійності, гнучкості, ігровій комбінаторності;
• орієнтує не на результати, а на спосіб дії. Роботу над розвивальними творчими вправами здійснюють поетапно за допомогою дослідницьких, ігрових творчо-прикладних дій, під час яких розвиваються та діалектично поєднуються операційне та образно-асоціативне види мислення.
Такі завдання є системою, що дає змогу сформувати і розвинути всю різноманітність інтелектуальної й творчої діяльності учнів та забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих. Необхідно пам'ятати, що творчі здібності забезпечують швидке набуття знань та умінь, закріплення та ефективне застосування їх на практиці. А це означає, що для розвитку творчих здібностей велике значення має розвиток психічних процесів — пам'яті, уваги, уяви тощо. Саме ці якості, на думку психологів, є основною для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей учнів.
Розвивальні творчі вправи спрямовані на розвиток:
• мнемонічних процесів (пам'яті);
• уваги;
• творчої уяви;
• мислення;
• мовлення;
• комунікативних здібностей.
Отже, розвивальні творчі вправи в початкових класах, за систематичного їх використання і правильної організації, спонукають дитину до мовленнєвої діяльності, заохочують до роздумів, виконання нестандартних завдань, пробуджують віру у власні сили і творчі можливості.
Як відомо, навчально-виховний процес необхідно будувати відповідно до потреб особистості та індивідуальних можливостей дітей, зростання їх самостійності й творчої активності, що у свою чергу, вимагає організації навчання відповідно до здібностей до навчання, таланту дитини. Основною формою організації навчально-виховного процесу був і є урок. Але сучасний урок уже не можливо уявити без застосування інтерактивних технологій, що грунтуються на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільному обміні думками тощо. Перевагу віддають індивідуальній та груповій формам організації навчальної діяльності. Індивідуальна форма організації навчальної діяльності сприяє становленню самостійності, активності, відповідальності, а групова форма (робота в парах, групах чи мікрогрупах) дає змогу забезпечити активну діяльність учнів, передбачає розподіл обов'язків між ними, виконавчу та організаційну ініціативу, актуалізацію як досвіду самостійної діяльності, так і спільної роботи над розв'язанням конкретного завдання. Завдання вчителя: розвивати критичне мислення школярів, тобто навчати самостійно аналізувати інформацію; формувати вміння помічати помилки у твердженнях товаришів; аргументувати свої думки, змінювати їх, якщо вони неправильні, прагнути пошуку оптимальних рішень; обирати свою позицію стосовно певних питань тощо.
Якщо ми хочемо залучити учня до навчального процесу (уроку), то зобов'язані допомогти дитині побачити в ньому свою значущість, мотиви власної діяльності. У центрі навчально-виховного процесу має перебувати учень. Від його творчої активності на уроці, уміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, уміння спілкуватися з учителем, учнями класу залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми. Значну роль у формуванні цих умінь відіграють розвивальні творчі завдання, що використовують як в індивідуальній, так і в груповій формах організації навчальної діяльності на різних етапах уроку. За їх допомогою можна перевіряти домашнє завдання, поліпшувати розуміння нового матеріалу, закріплювати та узагальнювати знання.
Зміст та матеріал для розвивальних творчих вправ залежать від вікових та індивідуальних особливостей дітей, знань учнів, завдань уроку.
Місце розвивальних та творчих вправ у структурі уроку залежить від багатьох факторів:
• рівня підготовки учнів;
• дидактичної мети;
• характеру навчального матеріалу;
- часу, відведеного на вивчення теми.
Використовуючи розвивальні творчі вправи,потрібно дотримуватися таких вимог:
• цілеспрямованість застосування;
- підпорядкованість тематиці, навчально-виховній меті уроку;
- відповідальність дитячому світогляду, віковим та індивідуальним особливостям;
- різноманітність форм організації навчальної праці учнів (індивідуальні, групові, колективні);
- нерозривний зв'язок з іншими формами та методами роботи.
Використання творчих та пізнавальних завдань дають можливість навчатися у легшій, невимушеній формі, потребують від учнів пошуку нових знань і способів дій, розвивають інтерес до навчального предмета. Вони сприяють розвитку спостережливості, учать порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати. Використання таких видів роботи на будь-якому етапі уроку — це вправляння у самостійному розвитку мислення, кмітливості, спостережливості, уяви учнів.
Починати необхідно з простих тренувальних вправ, поступово їх ускладнюючи.
Результативність такої роботи полягає в тому, що учні:
• уміють спостерігати, аналізувати, використовувати отриману інформацію в різних ситуаціях;
• мають елементарні прийоми запам'ятовування, творчу уяву і мислення;
• мають великий словниковий запас;
• можуть вільно висловлювати свої думки;
• можуть співпрацювати в групах і парах, самостійно організовувати свою роботу.
Така організація навчально-виховного процесу може не тільки забезпечити основу особистісної системи знань, умінь, переконань, а й стане фундаментом для подальшого навчання, виховання, розвитку та самовираження, значною мірою зумовить практичну діяльність у майбутньому.