П`ятниця, 17.05.2024, 10:55
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт МО вчителів початкових класів міста Умані

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Скарбничка вчителя » Уроки

Дикі тварини рідного краю

Тема уроку.  Дикі тварини рідного краю.

Мета уроку:

формувати в учнів ключові компетентності:

вміння вчитисясамоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, аналізувати та оцінювати  власну  роботу на уроці.

загальнокультурну компетентністьдотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; бачити красу рідної природи;

соціальні компетентності – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу, використовувати різні ролі й функції в колективі;

громадянську компетентність екологічно мислити, розуміти необхідність у вивченні природи рідного краю, бережливо ставитися до природи;

здоров’язбережувальну компетентність – усвідомлювати  здоров’я як вищу  життєву цінність, взаємозв’язок  організму людини з природнім оточенням, удосконалювати фізичну, духовну та психічну складові здоров’я.

Формувати в учнів предметні компетентності:

продовжити формувати  поняття про тварин  як частину живої природи; розширити і уточнити знання  дітей про різноманітність диких тварин Черкащини, середовище їхнього існування, живлення, спосіб життя; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів, формувати вміння порівнювати диких тварин, групувати їх за істотними ознаками;  розкрити для учнів цінність тварин для людини, взаємозв’язок живої істоти з довкіллям; сприяти розвитку спостережливості, мислення  уяви, пам'яті першокласників; виховувати в учнів турботливе ставлення до диких тварин рідного краю, бажання брати участь у їх охороні.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:

- називати диких тварин Черкащини, групувати їх за спільними істотними ознаками;

- визначати середовище існування дикої тварини, особливості живлення і пристосування до навколишнього середовища;

- пояснювати правила поведінки у природі;

- називати диких тварин Черкащини, яким загрожує вимирання;

- розповідати отриману інформацію, описувати результати спостережень за тваринами.

Обладнання: ілюстрації тварин, кросворд, сюжетні малюнки «Ліс», «Річка», роздатковий матеріал для роботи  в групах, аудіозапис «Спів птахів», малюнок «Їжачок», карта Черкаської області, картки із словами, презентації «Комахи», «Ліс і його голоси», фізхвилинка «Райдуга».

Тип уроку: комбінований

 

                                                                      Хід уроку

I. Організація класу.

 Створення позитивного настрою

Вчитель

- Урок природознавства розпочинаємо ми з вами.

   Гостей багато маємо, тож дружно привітаємо.

Треба всім нам привітатись: Добрий день!

Дружно весело сказати : Добрий день!

Як гостей у нас багато : Добрий день!

Всіх гостей ми привітаєм : Добрий день!

І здоров’я побажаєм: Добрий день!

- Тож часу не втрачаємо, зручнесенько сідаємо

У світ природи дружно вирушаймо.

Учень

Дзвоник кличе нас в дорогу –

скоріш вирушай.

В мандрівках чудових

пізнай рідний край.

Відкрий таємниці

для себе мій друг.

Для тебе іскриться

і річка, і луг.

Вчитель

- Діти, чи готові ви відкривати таємниці природи?

- Чого ви чекаєте від уроку? Метод «Мікрофон» ( Відповіді дітей)

- Але щоб всі очікування збулись ви маєте бути

У – уважними

Р – розумними

О – організованими

К – кмітливими.

( На дошці слово «урок»)

- Я сподіваюсь, що сьогодні на уроці ви будете саме такими і дізнаєтесь багато цікавого для себе.  Сьогодні на урок  я запросила  нашого давнього  друга . Відгадайте кого.

 Як клубочок, ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк,
Зветься дивний звір ...

–Так, це  Їжачок – Хитрячок   ( Слайд №1) Наш давній друг і вірний помічник на уроках природознавства.  Що ви знаєте про цю тваринку?  ( Опис тварини за планом)

ІІ. Хвилинка  спостережень за погодою.

- Дітки, наш урок сьогодні дещо незвичайний, разом з Їжачком ми  вирушаємо в уявну мандрівку рідним краєм. А як називається наш рідний край?

( На дошці карта Черкаської області)

- Як називається місто, в якому ми живемо? ( Місто Умань)

- Кожна людина найбільше любить той край, де народилась.  Чим славиться Черкащина? ( Вірші читають діти)

України рідної окраса,

Край пісень і золота – зерна.

Ти колиска нашого Тараса,

Чарівна Черкаська сторона.  ( Слайд № 2)

 

Яка краса навкруг! Ви подивіться –

Широким нивам не знайти кінця!

І золотисте полум’я пшениці,

Неначе сонце зігріва серця. ( Слайд №3)

 

Зелені діброви, величні будови,

Гаї неозорі, поля.

Будь щедра і вільна,

Моя українська

Черкаська квітуча земля.      (Слайд №4)

- Мало любити свій рідний край, його потрібно ще й добре знати.

-  Зазвичай, вирушаючи в подорож, треба дізнатися про погоду, щоб в дорозі нас не спіткали негаразди.

- Яким видався сьогодні день,  нам повідомлять наші чергові синоптики. ( Звучить музика, доповідають підготовлені діти ) Слайд №5  Погода

-  Корисна порада: «Незважаючи на погоду, посміхніться життю,  і життя посміхнеться вам»

- А про що розповідає нам природний календар? ( Діти називають прикмети)

  • Закує зозуля на голе дерево - буде неврожай.
  • Якщо гуси високо летять - води буде багато, а якщо низько - мало.
  • Ворони купаються ранньою весною - до тепла.
  • Грім ранньою весною віщує холод.
  • Якщо з берези тече багато соку - літо буде дощовим, і навпаки.

IІI.  Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми уроку.

1. Гра «Чи знаєш ти свій край?»

Біля карти прикріплені слова: джунглі, гори, ліси, луки, море, океан, озеро, поле, ставок, річка, город, сад.

- Діти, Їжачок запрошує нас в подорож. Але  у мене є до Їжачка два запитання. Як ви думаєте, вирушаючи в мандрівку, про що хотілося б запитати їжачка? ( Де побуваємо?   Кого або що будемо досліджувати)  Їжачок  знову приготував завдання, хоче знати чи добре ви знаєте свій рідний край.  Заберіть слова, які  не стосуються  Черкащини.  

(  джунглі, море, океан, гори)

- Де ж ми побуваємо? ( В лісі, на луках, біля водойм, в садах та гаях)

2. .  Розгадування загадок.

- У Їжачка багато друзів. Відгадайте, хто вони.

 ( Діти відгадують загадки, а вчитель виставляє  малюнок – відгадку на дошку)

1. Не ходжу я,  а скакаю, бо нерівні ноги маю.

   Через поле навмання перегнав би я коня. ( Заєць)

2. Дуже товсті ноги маю, тихо їх переставляю.

   Височезний я на зріст, замість носа в мене хвіст.  ( Слон)

3. 4. Не лікар, а дерева лікує.

    З дерева лунає звук: хто там стукає: тук-тук? (Дятел).

5. Хто крилатий, гарний, гожий,

   На красиву квітку схожий,

   Має довгий хоботок,

   П’є нектар ним із квіток?  ( Метелик )

6. Стрибає з гілки на гілку, зветься … ( Білка)

7. Уночі гуляє, а вдень спочиває.

    Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

8.  Я руда, низького росту, хитра я і довгохвоста.

     На курей я вельми ласа –  в них таке смачненьке м'ясо…

     Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене… (Лисиця )

3. Вправа «Вилучи зайве»

- Всі загадки відгадані. Як назвати ці живі предмети одним словом? ( Тварини ).

( Вчитель виставляє на дошці слово «Тварини» )

- Тож розглянемо галерею тварин, яка   у нас утворилась.

-   Яких  з цих тварин ви можете побачити  у нашому краї?  ( Сова, метелик,  білка, заєць, жук, дятел, лисиця )

- Назвіть ту тварину, яку ви не назвали. ( Слон)

- Чому? ( Слони в нашій місцевості не водяться, а всі інші  зображені  тварини  живуть  у наших краях )

- Як називають  цих тварин?  ( Дикі тварини )

- Чому?   ( Відповіді дітей )

- Зробіть передбачення: про що піде мова на сьогоднішньому уроці?

     ( Ми будемо  говорити про диких  тварин Черкащини)

4. Повідомлення теми уроку

- Вірно, сьогодні разом  із нашим хоробрим захисником природи  ми розширимо наші уявлення про диких тварин  саме рідного краю – Черкащини.

Слайд №6 Дикі тварини

ІV. Актуалізація опорних знань.

Робота в групах.

Кожна група отримує конверт із зображеннями тварин.

- Покажіть тваринок із конверта  . ( Діти піднімають картинки)

- Як назвати тварин одним словом?

- Доведіть свою думку.

Кожна група отримує назву. «Звірі»   «Риби»   «Комахи»    «Птахи»

- Кого із тварин на дошці віднесемо до групи звірів? Комах? Птахів? Риб?

V.  Робота над новим матеріалом.

1. Розповідь учителя

- Ми вже готові до подорожі, тому вирушаємо в путь. Тваринний світ Черкащини є достатньо різноманітним. У нашому краї є 66 видів звірів, птахів — 280 видів, риб — 41 вид. Зараз їжачок запрошує нас до себе додому. А де він живе?

Літом зелений, квітучий, співучий.
Іноді він загадковий і дивний. 
Стане у пору осінню чарівний. ( Ліс)

Слайд №7 Ліс 

- Яких тваринок ми можемо побачити в наших лісах? Давайте їх знайдемо, бо вони поховались.

2. Розгадування кросворда (На дошці записаний кросворд, діти по черзі записують відгадки. Тварини відгадки з’являються на слайді «Ліс»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Не ходжу я,  а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
                                     (Заєць)

Хто це землю вигортає,
Мов купини навертає?
То підземний хід
Риє, риє…
                                             (Кріт)

Вдалині посеред ночі
засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
морозець біжить по шкірі. (Вовк)

 

Жовта блискавка невпинна
Між деревами пролине,
З гілки плигає на гілку
Ця мала руденька…(білка).

 

Уночі він блискавично

Виникає на подвір'ї.

На курей полює звично -

Залишає тільки пір'я. (Тхір)

-   Діти, прочитайте , будь ласка, яке слово утворилося в кросворді по вертикалі. (Звірі) А скажіть чим звірі відрізняються від інших тварин? (У них тіло вкрите шерстю. І вони малят вигодовують молоком.)

- Яких ще звірів друзів їжачка ви знаєте? (відповіді дітей)

 3. Вправа «Склади послідовність» Інсценізація казки.

 - Наш народ з давніх-давен спостерігав за звірами і часто згадував їх у казках. Давайте пригадаємо героями яких українських народних казок є звірята? (Діти називають казки)

- Їжачок  дуже радий , що ви так багато знаєте про звірят, добре знаєте казки . Погляньте, що їжачок  нам приніс? (Рукавичку)

- Давайте пригадаємо  казку і звіряток з рукавички. Можливо ця рукавичка загубилась саме в наших рідних лісах.

(Інсценізація уривка казки «Рукавичка». Діти в масках звірів – героїв казки.)

-  Молодці. А погляньте-но уважно на звірят -героїв казки.  Чи можемо ми сказати, що всі вони належать до звірів? (Ні. Жабка не належить до звірів)

- Так. Жабка належить до іншої групи тварин, до земноводних. Вони живуть і на суші, і у воді.

- Який звір із рукавички не живе на Черкащині? ( Ведмідь)

4. Виступи ерудитів.  Цікавинки про тварин

  • Кріт може за одну ніч прорити тунель довжиною в 76 метрів.
  • Лиси, навіть молоді, ніколи не поїдають здобич поблизу своєї нори. Вони тягнуть її далеко від домівки у затишне місце і там ласують.

В Німеччині  стоїть пам'ятник зайцям, а зображення цієї тварини є на гербі , оскільки саме зайці підказали колись переселенцям місце їх майбутнього

5. Фізхвилинка

ЗАЙЧЕНЯТА

Забавлялись зайченята, (встати, підняти руки вгору, потягнутися)

Виглядають маму й тата. (руки на пояс, повторити вліво-вправо з присіданням.)

Ось так — лапку до лапки, ( поплескати в долоні)

Ось так — шапку до шапки, (руки до голови — вгору)

Ось так — вусом потрусим, (похитати головою)

Так, так, так! (Пострибати.)

6. Птахи рідного краю

 1. Пояснення вчителя з елементами бесіди.           

- А тепер ми мандруємо тихо-тихо, щоб прислухатись до лісу. ( запис співу пташок)Слайд №8

Як ви думаєте хто може співати? (Пташки).

-  Птахи гніздяться по всій території області. Їх налічується близько 280 видів.

- А чим птахи відрізняються від інших тварин? (Їх тіло вкрите пір’ям, мають крила) Перегляд слайдів  з птахами і записами голосів, №9 - №15

- Діти, а чи всі пташки живуть у лісі? (Ні. Деякі з них живуть біля людських осель). А чи всі пташки живуть у нас взимку? (Ні. Деякі з них відлітають у теплі краї.)

 Їх називаються перелітні птахи, а ті, що живуть цілий рік – осілі.

  • Чому перелітні птахи не зимують у нас?
  • Чи легко живеться птахам які залишаються зимувати?
  • Чи можемо ми з вами їм допомогти?
  • Уже настала весна і до нас з теплих країв  прилетіли граки і шпаки, за ними прилетять інші птахи, а останньою в кінці квітня на початку травня прилетить зозуля.

2. Робота в групах

  - А зараз їжачок хоче перевірити чи спостерігаєте ви за птахами.

Кожна група отримує  лист - завдання:

1гр. – вибрати перелітних птахів рідного краю;

2 гр. – вибрати зимуючих птахів;

3 грп – дібрати їжу для птаха;

4 гр. – вибрати житло для птаха;

Відповіді учнів

3. Виступи ерудитів. Цікавинки про птахів

- А що нам скажуть про птахів ерудити?

  • Шпак працює на добу 17 годин, ластівка — 18 годин, стриж — 20 годин.
  • Протягом одного дня сова може знищити  1000 мишей
  • Швидкість стрижів, голубів, куликів може досягати 300 км / ч.

7. Комахи Черкащини

1. Робота в групах

- Ось ми з вами непомітно вийшли з лісу і привів нас їжачок на галявину поблизу річки.

Такі галявини називаються луками. Оскільки на луках багато трав і квітів, то там можна побачити багато комах. Слайд № 16 Луки

Але де вони?  Десь поховались у травичці. Давайте їх знайдемо.

Кожна група отримує пазли. Діти складають з пазлів комах. Називають комаху.

2. Перегляд презентації «Комахи»

- Давайте послухаємо що розповідають про себе комашки. Переглядаючи, будьте уважні і скажіть, яка тваринка є у нашому краї живе, але до комах не належить. (Перегляд відео «Комахи»)

- Хто з тварин не належить до комах? ( Павук)

- Чому?

- Яких ще комах ви знаєте?

3. Виступи ерудитів Цікавинки про комах(Повідомлення від підготовлених ерудитів із групи «Комашки»)

  • Бджола вважається символом працелюбства. Вони мусять працювати все своє недовге життя  (40-200 днів). Щоб виготовити 100 г меду, бджола збирає нектар з мільйона квітів.
  • Мурахи живуть родинами. У них є бійці, няньки, мисливці, робочі мурахи.

8. Музична відеофізхвилинка «Райдуга»

9. Риби водойм рідного краю.

1. Відгадування загадки

- Відгадайте загадку:

У річці, у ставі, у морі 
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків 
Мушок, жучків, черв'ячків. (Риба)

- Де мешкають риби?

- Які водойми ви знаєте в рідному краї?

- Яка найбільша ріка протікає територією нашої області? ( Дніпро)

- Які ви ще знаєте ріки Черкащини?

2. Гра «Впіймай рибку»

- Давайте відправимось на риболовлю і дізнаємось, яка риба водиться в наших водоймах. (На дошці зображення водойми. Перевернуті риби з написами – анаграмами. Діти читають слова, перевертають рибку)

    АРАКСЬ      НЬОКУ      ОРОКП      ЛЩЯ     МОС     УЩКА  

10. Робота з підручником.

- Ми довго подорожували, багато побачили і почули разом з їжачком. Але є у нас ще один помічник у вивченні природи рідного краю – наш підручник.

   - Кого із зображених диких тварин можна зустріти у нашому краї?

   - Хто з них літає, ходить, стрибає, повзає?

    - Де живуть ці тварин?

11.Завдання «Як  захищаються тварини» Слайд із зображенням  сонечка, їжачка, зайця, коник стрибунець.

-  Дикі тварини ведуть потаємне життя. Вони мають своїх ворогів, ховаються від них, шукають собі їжу, полюючи на інших тварин. І допомагає їм в цьому природа.  Їжачок пропонує вам поміркувати над тим, як захищаються тварини  нашого краю від ворогів. Розгляньте слайд.

 - Поміркуйте, що допомагає сонечку попереджати про те, що краще його не чіпати.

( Яскраве забарвлення)

- Який надійний захист у їжака? (Гострі колючки, уміння згортатися клубочком) Їжачок має 7 – 8 тис. голочок.

 - Поміркуйте, а що допомагає зайцю рятуватися від хижих тварин?

  ( Довгі ноги, забарвлення, він уміє швидко бігати і заплутувати сліди )

- Які ще тварини рятуються швидким бігом? (Олень)

- Як рятується від ворога коник стрибунець??

 ( Має забарвлення подібне до забарвлення трави, в якій живе) )

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Впізнай тваринку за описом»Робота в групах.

- Зараз їжачок хоче побачити, чи знаєте ви тваринок свого краю. Кожна група має зображення тварини і готує її опис. Діти інших груп мають відгадати за описом назву тварини.

·        Ця риба проживає в річці, має довгу морду, гострі зуби, поїдає інших риб.(Щука)

·        У цього птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві.  (дятел) 

·        Вона маленька, вертлява, хутро коричнево - рудого кольору(білка)

·        Ця пташка гнізда свого не має, яйця іншим підкладає, та у лісі в холодку  все кує.(зозуля)

3. Складання правил «Буду  я природі другом»Робота в групах

- Чи сподобалася вам прогулянка? Приємно було побачити гарні краєвиди, різних тварин. Але, нажаль, у нас вже є багато  тварин яких залишилося дуже мало. Тому ці тварини під охороною держави. Їх занесено до Червоної книги України.

Слайд з тваринами Червоної книги.  

А яких правил поведінки в природі повинні дотримуватися ми і всі люди, щоб зберегти нашу природу гарною і багатою, щоб не зникали тварини.

(Відповіді дітей)

VІІ Підсумок уроку

  1. Гра «Мікрофон»

- Що сподобалось вам на уроці? (Відповіді дітей)

- Що нового ви дізнались?

 2. Рефлексія. Створення «Галявини вражень від уроку»

- Їжачкові  дуже сподобалося у нас на уроці, він  сподівається, що ви будете справжніми друзями природи. А зараз він  пропонує вам створити «Галявину вражень від уроку». У кожного з вас є квіточки різних кольорів. Виберіть одну квіточку того кольору, якого вам найбільше хочеться, якого кольору у вас зараз настрій і прикріпіть на галявині. Створимо таку галявину, на яку хотілося б прийти звірятам, прилетіти пташкам і комашкам, прийти відпочити людям. (Діти створюють галявину на дошці).

3. Побажання дітям

- Діти, прощаючись з нами сьогодні, Їжачок передав нам листа від усіх тваринок рідного краю.  Давайте прочитаємо його. (Відкриваю конверт, намагаюсь прочитати слова)

  • Діти , це завдання з секретом. Я не можу прочитати.  Давайте спробуємо разом.

 ( Кожній групі даю букви  з конверта. Діти складають слова.)

БЕРЕЖІТЬ ПРИРОДУ РІДНОГО КРАЮ

3. Оцінювання учнями своєї роботи на уроці.

На столі у кожної групи пелюстки різного кольору.

- Кожний колір пелюстки означає слово, яке оцінює вашу роботу на уроці. Виберіть пелюсточку, якою ви б себе оцінили.

Червона – чудово

Синя – я - молодець

Зелена - добре

Категорія: Уроки | Додав: IpiHa (28.03.2014)
Переглядів: 2629 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту