Тема уроку. Дикі тварини рідного краю.
Мета уроку:
формувати в учнів ключові компетентності:
вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, планувати свої дії, доводити роботу до кінця, аналізувати та оцінювати власну роботу на уроці.
загальнокультурну компетентність – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; бачити красу рідної природи;
соціальні компетентності – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу, використовувати різні ролі й функції в колективі;
громадянську компетентність – екологічно мислити, розуміти необхідність у вивченні природи рідного краю, бережливо ставитися до природи;
здоров’язбережувальну компетентність – усвідомлювати здоров’я як вищу життєву цінність, взаємозв’язок організму людини з природнім оточенням, удосконалювати фізичну, духовну та психічну складові здоров’я.
Формувати в учнів предметні компетентності:
продовжити формувати поняття про тварин як частину живої природи; розширити і уточнити знання дітей про різноманітність диких тварин Черкащини, середовище їхнього існування, живлення, спосіб життя; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів, формувати вміння порівнювати диких тварин, групувати їх за істотними ознаками; розкрити для учнів цінність тварин для людини, взаємозв’язок живої істоти з довкіллям; сприяти розвитку спостережливості, мислення уяви, пам'яті першокласників; виховувати в учнів турботливе ставлення до диких тварин рідного краю, бажання брати участь у їх охороні.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
- називати диких тварин Черкащини, групувати їх за спільними істотними ознаками;
- визначати середовище існування дикої тварини, особливості живлення і пристосування до навколишнього середовища;
- пояснювати правила поведінки у природі;
- називати диких тварин Черкащини, яким загрожує вимирання;
- розповідати отриману інформацію, описувати результати спостережень за тваринами.
Обладнання: ілюстрації тварин, кросворд, сюжетні малюнки «Ліс», «Річка», роздатковий матеріал для роботи в групах, аудіозапис «Спів птахів», малюнок «Їжачок», карта Черкаської області, картки із словами, презентації «Комахи», «Ліс і його голоси», фізхвилинка «Райдуга».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організація класу.
Створення позитивного настрою
Вчитель
- Урок природознавства розпочинаємо ми з вами.
Гостей багато маємо, тож дружно привітаємо.
Треба всім нам привітатись: Добрий день!
Дружно весело сказати : Добрий день!
Як гостей у нас багато : Добрий день!
Всіх гостей ми привітаєм : Добрий день!
І здоров’я побажаєм: Добрий день!
- Тож часу не втрачаємо, зручнесенько сідаємо
У світ природи дружно вирушаймо.
Учень
Дзвоник кличе нас в дорогу –
скоріш вирушай.
В мандрівках чудових
пізнай рідний край.
Відкрий таємниці
для себе мій друг.
Для тебе іскриться
і річка, і луг.
Вчитель
- Діти, чи готові ви відкривати таємниці природи?
- Чого ви чекаєте від уроку? Метод «Мікрофон» ( Відповіді дітей)
- Але щоб всі очікування збулись ви маєте бути
У – уважними
Р – розумними
О – організованими
К – кмітливими.
( На дошці слово «урок»)
- Я сподіваюсь, що сьогодні на уроці ви будете саме такими і дізнаєтесь багато цікавого для себе. Сьогодні на урок я запросила нашого давнього друга . Відгадайте кого.
Як клубочок, ця тваринка,
Вся в колючках в неї спинка.
Хай собі затямить всяк,
Зветься дивний звір ...
–Так, це Їжачок – Хитрячок ( Слайд №1) Наш давній друг і вірний помічник на уроках природознавства. Що ви знаєте про цю тваринку? ( Опис тварини за планом)
ІІ. Хвилинка спостережень за погодою.
- Дітки, наш урок сьогодні дещо незвичайний, разом з Їжачком ми вирушаємо в уявну мандрівку рідним краєм. А як називається наш рідний край?
( На дошці карта Черкаської області)
- Як називається місто, в якому ми живемо? ( Місто Умань)
- Кожна людина найбільше любить той край, де народилась. Чим славиться Черкащина? ( Вірші читають діти)
України рідної окраса,
Край пісень і золота – зерна.
Ти колиска нашого Тараса,
Чарівна Черкаська сторона. ( Слайд № 2)
Яка краса навкруг! Ви подивіться –
Широким нивам не знайти кінця!
І золотисте полум’я пшениці,
Неначе сонце зігріва серця. ( Слайд №3)
Зелені діброви, величні будови,
Гаї неозорі, поля.
Будь щедра і вільна,
Моя українська
Черкаська квітуча земля. (Слайд №4)
- Мало любити свій рідний край, його потрібно ще й добре знати.
- Зазвичай, вирушаючи в подорож, треба дізнатися про погоду, щоб в дорозі нас не спіткали негаразди.
- Яким видався сьогодні день, нам повідомлять наші чергові синоптики. ( Звучить музика, доповідають підготовлені діти ) Слайд №5 Погода
- Корисна порада: «Незважаючи на погоду, посміхніться життю, і життя посміхнеться вам»
- А про що розповідає нам природний календар? ( Діти називають прикмети)
- Закує зозуля на голе дерево - буде неврожай.
- Якщо гуси високо летять - води буде багато, а якщо низько - мало.
- Ворони купаються ранньою весною - до тепла.
- Грім ранньою весною віщує холод.
- Якщо з берези тече багато соку - літо буде дощовим, і навпаки.
IІI. Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми уроку.
1. Гра «Чи знаєш ти свій край?»
Біля карти прикріплені слова: джунглі, гори, ліси, луки, море, океан, озеро, поле, ставок, річка, город, сад.
- Діти, Їжачок запрошує нас в подорож. Але у мене є до Їжачка два запитання. Як ви думаєте, вирушаючи в мандрівку, про що хотілося б запитати їжачка? ( Де побуваємо? Кого або що будемо досліджувати) Їжачок знову приготував завдання, хоче знати чи добре ви знаєте свій рідний край. Заберіть слова, які не стосуються Черкащини.
( джунглі, море, океан, гори)
- Де ж ми побуваємо? ( В лісі, на луках, біля водойм, в садах та гаях)
2. . Розгадування загадок.
- У Їжачка багато друзів. Відгадайте, хто вони.
( Діти відгадують загадки, а вчитель виставляє малюнок – відгадку на дошку)
1. Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання перегнав би я коня. ( Заєць)
2. Дуже товсті ноги маю, тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст, замість носа в мене хвіст. ( Слон)
3. 4. Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук: хто там стукає: тук-тук? (Дятел).
5. Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий,
Має довгий хоботок,
П’є нектар ним із квіток? ( Метелик )
6. Стрибає з гілки на гілку, зветься … ( Білка)
7. Уночі гуляє, а вдень спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
8. Я руда, низького росту, хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене… (Лисиця )
3. Вправа «Вилучи зайве»
- Всі загадки відгадані. Як назвати ці живі предмети одним словом? ( Тварини ).
( Вчитель виставляє на дошці слово «Тварини» )
- Тож розглянемо галерею тварин, яка у нас утворилась.
- Яких з цих тварин ви можете побачити у нашому краї? ( Сова, метелик, білка, заєць, жук, дятел, лисиця )
- Назвіть ту тварину, яку ви не назвали. ( Слон)
- Чому? ( Слони в нашій місцевості не водяться, а всі інші зображені тварини живуть у наших краях )
- Як називають цих тварин? ( Дикі тварини )
- Чому? ( Відповіді дітей )
- Зробіть передбачення: про що піде мова на сьогоднішньому уроці?
( Ми будемо говорити про диких тварин Черкащини)
4. Повідомлення теми уроку
- Вірно, сьогодні разом із нашим хоробрим захисником природи ми розширимо наші уявлення про диких тварин саме рідного краю – Черкащини.
Слайд №6 Дикі тварини
ІV. Актуалізація опорних знань.
Робота в групах.
Кожна група отримує конверт із зображеннями тварин.
- Покажіть тваринок із конверта . ( Діти піднімають картинки)
- Як назвати тварин одним словом?
- Доведіть свою думку.
Кожна група отримує назву. «Звірі» «Риби» «Комахи» «Птахи»
- Кого із тварин на дошці віднесемо до групи звірів? Комах? Птахів? Риб?
V. Робота над новим матеріалом.
1. Розповідь учителя
- Ми вже готові до подорожі, тому вирушаємо в путь. Тваринний світ Черкащини є достатньо різноманітним. У нашому краї є 66 видів звірів, птахів — 280 видів, риб — 41 вид. Зараз їжачок запрошує нас до себе додому. А де він живе?
Літом зелений, квітучий, співучий.
Іноді він загадковий і дивний.
Стане у пору осінню чарівний. ( Ліс)
Слайд №7 Ліс
- Яких тваринок ми можемо побачити в наших лісах? Давайте їх знайдемо, бо вони поховались.
2. Розгадування кросворда (На дошці записаний кросворд, діти по черзі записують відгадки. Тварини відгадки з’являються на слайді «Ліс»)
Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
(Заєць)
Хто це землю вигортає,
Мов купини навертає?
То підземний хід
Риє, риє…
(Кріт)
Вдалині посеред ночі
засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
морозець біжить по шкірі. (Вовк)
Жовта блискавка невпинна
Між деревами пролине,
З гілки плигає на гілку
Ця мала руденька…(білка).
Уночі він блискавично
Виникає на подвір'ї.
На курей полює звично -
Залишає тільки пір'я. (Тхір)
- Діти, прочитайте , будь ласка, яке слово утворилося в кросворді по вертикалі. (Звірі) А скажіть чим звірі відрізняються від інших тварин? (У них тіло вкрите шерстю. І вони малят вигодовують молоком.)
- Яких ще звірів друзів їжачка ви знаєте? (відповіді дітей)
3. Вправа «Склади послідовність» Інсценізація казки.
- Наш народ з давніх-давен спостерігав за звірами і часто згадував їх у казках. Давайте пригадаємо героями яких українських народних казок є звірята? (Діти називають казки)
- Їжачок дуже радий , що ви так багато знаєте про звірят, добре знаєте казки . Погляньте, що їжачок нам приніс? (Рукавичку)
- Давайте пригадаємо казку і звіряток з рукавички. Можливо ця рукавичка загубилась саме в наших рідних лісах.
(Інсценізація уривка казки «Рукавичка». Діти в масках звірів – героїв казки.)
- Молодці. А погляньте-но уважно на звірят -героїв казки. Чи можемо ми сказати, що всі вони належать до звірів? (Ні. Жабка не належить до звірів)
- Так. Жабка належить до іншої групи тварин, до земноводних. Вони живуть і на суші, і у воді.
- Який звір із рукавички не живе на Черкащині? ( Ведмідь)
4. Виступи ерудитів. Цікавинки про тварин
- Кріт може за одну ніч прорити тунель довжиною в 76 метрів.
- Лиси, навіть молоді, ніколи не поїдають здобич поблизу своєї нори. Вони тягнуть її далеко від домівки у затишне місце і там ласують.
В Німеччині стоїть пам'ятник зайцям, а зображення цієї тварини є на гербі , оскільки саме зайці підказали колись переселенцям місце їх майбутнього
5. Фізхвилинка
ЗАЙЧЕНЯТА
Забавлялись зайченята, (встати, підняти руки вгору, потягнутися)
Виглядають маму й тата. (руки на пояс, повторити вліво-вправо з присіданням.)
Ось так — лапку до лапки, ( поплескати в долоні)
Ось так — шапку до шапки, (руки до голови — вгору)
Ось так — вусом потрусим, (похитати головою)
Так, так, так! (Пострибати.)
6. Птахи рідного краю
1. Пояснення вчителя з елементами бесіди.
- А тепер ми мандруємо тихо-тихо, щоб прислухатись до лісу. ( запис співу пташок)Слайд №8
- Як ви думаєте хто може співати? (Пташки).
- Птахи гніздяться по всій території області. Їх налічується близько 280 видів.
- А чим птахи відрізняються від інших тварин? (Їх тіло вкрите пір’ям, мають крила) Перегляд слайдів з птахами і записами голосів, №9 - №15
- Діти, а чи всі пташки живуть у лісі? (Ні. Деякі з них живуть біля людських осель). А чи всі пташки живуть у нас взимку? (Ні. Деякі з них відлітають у теплі краї.)
Їх називаються перелітні птахи, а ті, що живуть цілий рік – осілі.
- Чому перелітні птахи не зимують у нас?
- Чи легко живеться птахам які залишаються зимувати?
- Чи можемо ми з вами їм допомогти?
- Уже настала весна і до нас з теплих країв прилетіли граки і шпаки, за ними прилетять інші птахи, а останньою в кінці квітня на початку травня прилетить зозуля.
2. Робота в групах
- А зараз їжачок хоче перевірити чи спостерігаєте ви за птахами.
Кожна група отримує лист - завдання:
1гр. – вибрати перелітних птахів рідного краю;
2 гр. – вибрати зимуючих птахів;
3 грп – дібрати їжу для птаха;
4 гр. – вибрати житло для птаха;
Відповіді учнів
3. Виступи ерудитів. Цікавинки про птахів
- А що нам скажуть про птахів ерудити?
- Шпак працює на добу 17 годин, ластівка — 18 годин, стриж — 20 годин.
- Протягом одного дня сова може знищити 1000 мишей
- Швидкість стрижів, голубів, куликів може досягати 300 км / ч.
7. Комахи Черкащини
1. Робота в групах
- Ось ми з вами непомітно вийшли з лісу і привів нас їжачок на галявину поблизу річки.
Такі галявини називаються луками. Оскільки на луках багато трав і квітів, то там можна побачити багато комах. Слайд № 16 Луки
Але де вони? Десь поховались у травичці. Давайте їх знайдемо.
Кожна група отримує пазли. Діти складають з пазлів комах. Називають комаху.
2. Перегляд презентації «Комахи»
- Давайте послухаємо що розповідають про себе комашки. Переглядаючи, будьте уважні і скажіть, яка тваринка є у нашому краї живе, але до комах не належить. (Перегляд відео «Комахи»)
- Хто з тварин не належить до комах? ( Павук)
- Чому?
- Яких ще комах ви знаєте?
3. Виступи ерудитів Цікавинки про комах(Повідомлення від підготовлених ерудитів із групи «Комашки»)
- Бджола вважається символом працелюбства. Вони мусять працювати все своє недовге життя (40-200 днів). Щоб виготовити 100 г меду, бджола збирає нектар з мільйона квітів.
- Мурахи живуть родинами. У них є бійці, няньки, мисливці, робочі мурахи.
8. Музична відеофізхвилинка «Райдуга»
9. Риби водойм рідного краю.
1. Відгадування загадки
- Відгадайте загадку:
У річці, у ставі, у морі
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків
Мушок, жучків, черв'ячків. (Риба)
- Де мешкають риби?
- Які водойми ви знаєте в рідному краї?
- Яка найбільша ріка протікає територією нашої області? ( Дніпро)
- Які ви ще знаєте ріки Черкащини?
2. Гра «Впіймай рибку»
- Давайте відправимось на риболовлю і дізнаємось, яка риба водиться в наших водоймах. (На дошці зображення водойми. Перевернуті риби з написами – анаграмами. Діти читають слова, перевертають рибку)
АРАКСЬ НЬОКУ ОРОКП ЛЩЯ МОС УЩКА
10. Робота з підручником.
- Ми довго подорожували, багато побачили і почули разом з їжачком. Але є у нас ще один помічник у вивченні природи рідного краю – наш підручник.
- Кого із зображених диких тварин можна зустріти у нашому краї?
- Хто з них літає, ходить, стрибає, повзає?
- Де живуть ці тварин?
11.Завдання «Як захищаються тварини» Слайд із зображенням сонечка, їжачка, зайця, коник стрибунець.
- Дикі тварини ведуть потаємне життя. Вони мають своїх ворогів, ховаються від них, шукають собі їжу, полюючи на інших тварин. І допомагає їм в цьому природа. Їжачок пропонує вам поміркувати над тим, як захищаються тварини нашого краю від ворогів. Розгляньте слайд.
- Поміркуйте, що допомагає сонечку попереджати про те, що краще його не чіпати.
( Яскраве забарвлення)
- Який надійний захист у їжака? (Гострі колючки, уміння згортатися клубочком) Їжачок має 7 – 8 тис. голочок.
- Поміркуйте, а що допомагає зайцю рятуватися від хижих тварин?
( Довгі ноги, забарвлення, він уміє швидко бігати і заплутувати сліди )
- Які ще тварини рятуються швидким бігом? (Олень)
- Як рятується від ворога коник стрибунець??
( Має забарвлення подібне до забарвлення трави, в якій живе) )
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Впізнай тваринку за описом»Робота в групах.
- Зараз їжачок хоче побачити, чи знаєте ви тваринок свого краю. Кожна група має зображення тварини і готує її опис. Діти інших груп мають відгадати за описом назву тварини.
· Ця риба проживає в річці, має довгу морду, гострі зуби, поїдає інших риб.(Щука)
· У цього птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві. (дятел)
· Вона маленька, вертлява, хутро коричнево - рудого кольору(білка)
· Ця пташка гнізда свого не має, яйця іншим підкладає, та у лісі в холодку все кує.(зозуля)
3. Складання правил «Буду я природі другом»Робота в групах
- Чи сподобалася вам прогулянка? Приємно було побачити гарні краєвиди, різних тварин. Але, нажаль, у нас вже є багато тварин яких залишилося дуже мало. Тому ці тварини під охороною держави. Їх занесено до Червоної книги України.
Слайд з тваринами Червоної книги.
А яких правил поведінки в природі повинні дотримуватися ми і всі люди, щоб зберегти нашу природу гарною і багатою, щоб не зникали тварини.
(Відповіді дітей)
VІІ Підсумок уроку
- Гра «Мікрофон»
- Що сподобалось вам на уроці? (Відповіді дітей)
- Що нового ви дізнались?
2. Рефлексія. Створення «Галявини вражень від уроку»
- Їжачкові дуже сподобалося у нас на уроці, він сподівається, що ви будете справжніми друзями природи. А зараз він пропонує вам створити «Галявину вражень від уроку». У кожного з вас є квіточки різних кольорів. Виберіть одну квіточку того кольору, якого вам найбільше хочеться, якого кольору у вас зараз настрій і прикріпіть на галявині. Створимо таку галявину, на яку хотілося б прийти звірятам, прилетіти пташкам і комашкам, прийти відпочити людям. (Діти створюють галявину на дошці).
3. Побажання дітям
- Діти, прощаючись з нами сьогодні, Їжачок передав нам листа від усіх тваринок рідного краю. Давайте прочитаємо його. (Відкриваю конверт, намагаюсь прочитати слова)
- Діти , це завдання з секретом. Я не можу прочитати. Давайте спробуємо разом.
( Кожній групі даю букви з конверта. Діти складають слова.)
БЕРЕЖІТЬ ПРИРОДУ РІДНОГО КРАЮ
3. Оцінювання учнями своєї роботи на уроці.
На столі у кожної групи пелюстки різного кольору.
- Кожний колір пелюстки означає слово, яке оцінює вашу роботу на уроці. Виберіть пелюсточку, якою ви б себе оцінили.
Червона – чудово
Синя – я - молодець
Зелена - добре
|